تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

لزوم تعلیم مفهوم "مالیات" و چیستی و چرایی آن در نظام آموزش و پرورش

دانش آموزان دبیرستانها و دوره های متوسطه در کشور ما پس از فراغت از تحصیل، آشنایی و آگاهی چندانی از مفهوم مالیات ، کارکرد و اهمیت آن ندارند و اگر از آنها سوال شود که مالیات چیست و برای چه وضع می شود معمولا پاسخی ناقص ، محدود و بعضا نادرست درباره ی آن ارائه می دهند .

 به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از امور مالیاتی کشور ، این ضعف آگاهی، گاه تا سالهای بعد هم ادامه پیدا می کند و دلیل اصلی آن را باید در عدم آموزش به موقع چیستی و چرایی مالیات در وسیع ترین میدان آموزشی کشور یعنی مدارس دانست. با مطالعه و بررسی کتب درسی تعلیمات اجتماعی و مطالعات مدنی پایه های مختلف تحصیلی مدارس ، فقدان مطالب آموزشی آگاهی بخش در موضوع مالیات که یکی از عناصر اصلی توسعه ی اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی در کشور است ، احساس می شود.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

بطور مثال - و شاید تنها مثال های موجود - در خصوص مطالب مالیاتی مورد بحث در مدارس باید به دو نمونه اشاره کرد. نخست آنچه که در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ی نهم ذیل درس "حقوق و تکالیف شهروندی" در تعریف یک خطی مالیات آمده است: "مالیات مبلغی است که شهروندان بر اساس قانون و به صورت بلاعوض به دولت پرداخت می کنند تا صرف هزینه های عمومی کشور شود." و دیگری کتاب اقتصاد پایه ی دهم رشته ادبیات و علوم انسانی و پایه ی یازدهم رشته ی علوم و معارف اسلامی که در آن چنین نوشته شده است:

‌"درآمد ملی شامل درآمدهایی است که در طول سال نصیب ملت می شود و شامل درآمد حقوق بگیران ( دستمزدها ) ، درآمد صاحبان سرمایه ( قیمت خرید سرمایه ) ، درآمد صاحبان املاک و مستغلات ( اجاره ) ، درآمد صاحبان مشاغل آزاد و سودی که نصیب شرکتها و موسسه ها می شود." در این کتاب و در ادامه بدون اینکه مفاهیم ضروری و مهم تر مالیات از جمله اهداف وضع مالیات توضیح داده شود از دانش آموزان خواسته شده است یک فرم اظهارنامه مالیاتی را مورد بررسی قرار داده و بطور فرضی آن را تکمیل کنند!


این اشاره های کوتاه ، ناقص و نارسا تمام آن چیزی نیست که آینده سازان کشور درباره ی مالیات ، این ابزار اصلی رشد و توسعه ، باید بدانند. مگر نه اینکه مالیات در پیشرفت و شکوفایی اقتصاد کشور یکی از مهم ترین ، اصلی ترین و اساسی ترین نقش ها را دارد‌‌ ; باید پرسید چرا موضوعی با این درجه ی اهمیت در نظام آموزش و پرورش مورد کم توجهی واقع شده و اصولا چرا در آموزش این دانش اجتماعی مهم تاکنون اقدام شایسته و موثری بعمل نیامده است؟ همچنین این سوال قابل طرح است که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود ، آیا ضرورت آموزش مفاهیم مالیاتی در نظام تعلیم و تربیت و آماده سازی ذهنی دانش آموزان برای مشارکت های مالیاتی آنان در آینده احساس نمی شود؟


آشنایی با موضوع مالیات و آگاهی دادن به دانش آموزان در نظام آموزشی بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال اجراست. مردم این کشورها عموما به هنگام ورود به بازار کار ، فعالیت های اقتصادی و دریافت خدمات ، وظیفه ی خود اولا در به رسمیت شناختن خود بعنوان مودی مالیاتی و سپس در مشارکت داوطلبانه در پرداخت مالیات را به خوبی می دانند. در این زمینه دولت ها نیز با فرهنگ سازی صحیح و اصولی که از مدارس شروع می شود ، بسته به مدل مالیات ستانی خود ، مقدمات خوداظهاری های واقعی مشمولین را فراهم می سازند.

فرایند اخذ خودکار مالیات با صرف کمترین هزینه ها به میزان زیادی ناشی از همان فرهنگ سازی هاست که دوام و رشد اقتصادی کشورها را در پی دارد. متاسفانه - همانگونه که گفتیم - در کشور ما بسان اغلب کشورهای کمتر توسعه یافته به این موضوع توجه چندانی نشده و فرایند عدم تمکین مناسب مالیاتی آحاد جامعه متاثر از این فقر آموزشی و تعلیمی است.


بنابراین ، بسترسازی و ایجاد زمینه های تعامل دولت و ملت در امر مالیات در نخستین گام باید از تعلیمات نظام آموزش و پرورش و در میدان ذهنی فراخ و پذیرای دانش آموزان آغاز شود. با توجه به ماده 2 قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش که در آن ایجاد زمینه های لازم برای حفظ و تداوم استقلال فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی از جمله وظایف آن وزارت ذکر شده است ضرورت دارد نظام تعلیم و تربیت در این خصوص اهتمام ورزیده و با اخذ تدابیر تخصصی آموزشی ، تعلیم و فرهنگ سازی ایده آل و به موقع در موضوع مالیات را ایجاد نماید که این امر قطعا در اقبال و پذیرش مالیات در جامعه تاثیر بسزائی خواهد داشت.


واضح است که چگونگی ارائه این آموزش ها موضوعی تخصصی است که با تشکیل یک کار گروه متشکل از کارشناسان خبره وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور مالیاتی قابل برنامه ریزی و انجام خواهد بود. به هر روی انتظار آن است که حداقل در دروس دوره های تحصیلی اول و دوم متوسطه کمینه های مفاهیم مالیاتی به زبانی ساده و قابل درک برای دانش آموزان تشریح و نقش کلیدی مالیات در توسعه و پیشرفت اقتصادی تبیین گردد که این مهم نتیجتا منفعت عمومی قابل قبولی برای جامعه در پی خواهد شد.ت درباره ی آن ارائه می دهند .

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics