تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گالری‌داران نیازمند حمایت مسئولان

گالری‌داران از مسئولان درخواست حمایت دارند تا با اعطای وام یا خرید آثار هنری نقش حیاتی در ادامه فعالیت آنها داشته باشند زیرا اگر این شرایط تغییر نکند جامعه هنری لطمه‌ای جبران ناپذیر خواهد خورد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا ، در آغاز شیوع ویروس کرونا نهادهای فرهنگی و هنری به درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش قراولان تعطیلی و بستن درهای مراکز برای قطع زنجیره انتقال ویروس شدند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

هرچند در اواخر فروردین ماه با ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا برای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و حمایت از فعالیت نگارخانه‌ها با اولویت صیانت از سلامت کارکنان، هنرمندان و بازدیدکنندگان، تصمیم و تمایل برای بازگشای  این واحدهای صنفی را منوط به ثبت در "سامانه ثبت‌نام اصناف و صنایع" وزارت بهداشت کرد تا با رعایت نکات بهداشتی  فعالیت خود را از سر گیرند ولی همچنان چراغ گالری ها سوسو می کند.

 

مهناز جوادی مدیر گالری دیبای اصفهان درباره وضعیت این گالری گفت: گالری دیبا را به مدت یکسال تعطیل و فعالیت های این مجموعه را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد. در حال حاضر وضعیت شهر اصفهان از نظر درگیری با کرونا اصلا خوب نیست به همین دلیل گالری هایی هم که باز هستند بازدید کنندگان قابل توجهی ندارند و به عبارتی در سکوت کامل به سر می برند.

 

وی افزود: فضای گالری دیبا یک خانه قدیمی با حیاط است که امسال به دلیل بارندگی ها، هزینه هایی سنگین برای تعمیر هم روی دستمان ماند. از طرفی برنامه های گالری هم به صورت منسجم برگزار نمی شود که بتوان این خسارت ها را تاحدودی جبران کرد.

 

جوادی درباره برنامه‌ریزی های نمایشگاه مجازی گفت: امسال ۲ نمایشگاه از قبل رزرو شده است که به دلیل تعطیلی گالری، نمایشگاه ها را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد. تبلیغ این نمایشگاه‌ها را در صفحات هنرمندان فعال تجسمی و یا صفحه نگارخانه‌داران به اشتراک می‌گذارم که موجب بهتر دیده شدن آثار آنها شود.

 

وی با اشاره به مشکلات اخیر گالری داران از مسئولان درخواست حمایت کرد و گفت: اعطای وام یا خرید آثار از هنرمندان و گالری‌داران می تواند نقش حیاتی در ادامه فعالیت آنها داشته باشد زیرا نهادهای هنری از برگزاری رویدادها و دیگر فعالیت ها می توانند حضور جدی داشته باشند که اگر این شرایط تغییر نکند جامعه هنری لطمه‌ای جبران ناپذیر خواهد خورد.

تماشای برخط آثار هنری جای حضور فیزیکی را نمی‌گیرد

نازنین اصغرزاده مدیر داخلی گالری ماه درباره فعالیت های این مجموعه هنری در ایام کرونا گفت: نکته ای که درباره موزه و گالری وجود دارد این است که هیچ چیز جای حضور در فضا و تماشای آثار هنرهای تجسمی به صورت فیزیکی و از نزدیک را نمی گیرد ولی به هرحال این نمایشگاه های مجازی هم اقدام نوآورانه ای بود که البته درباره کیفیت و نحوه برگزاری آن و همچنین تاثیرش بر فضای هنری کشور بعدها می‌توان قضاوت کرد.

وی گفت: شیوع کرونا وضعیتی را پیش آورد که همه مشاغل دنبال شیوه های جدید برای ادامه فعالیت خود بودند. گالری‌ها هم از این فضا مستثنی نبودند و به تولید پادکست، اشتراک گذاری تصاویر آثار هنرمندان در صفحات مجازی و دیگر فعالیت‌های برخط مشغول شدند.

 

این مدیر هنری با اشاره به فعالیت های گالری ماه در سال جدید گفت: از زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه بازگشایی نگارخانه ها را صادر کرد  ما هم با رعایت توصیه‌های بهداشتی کار را آغاز کردیم. البته اکنون کارمندان این گالری را شیفت بندی کردیم و معمولا اگر نمایشگاهی هم برگزار کنیم، افتتاحیه به معنای معمول نداریم و بازدیدکنندگان با هماهنگی قبلی برای انجام تمهیدات بهداشتی وارد نمایشگاه می شوند.

 

اصغرزاده با بیان اینکه تعداد بازدیدکنندگان گالری ها به صورت چشمگیری کاهش یافته است ادامه داد: ما برنامه‌های متعدد و چند نمایشگاه برای سال ۹۹ پیش بینی کرده بودیم اما هنرمندانی که یک یا ۲ سال برای آماده سازی مجموعه های خود تلاش کرده اند ترجیح می دهند که آثارشان را در شرایطی که امکان برگزاری افتتاحیه و حضور مهمان وجود داشته باشد، به نمایش بگذارند. از آنجایی که هنوز برنامه کاری گالری ماه معلوم نیست فعلا هنرمند جدیدی هم برای گالری جذب نکردیم که با این وجود گالری داران با راهکارهای جدید و حمایت هنرمندان به سختی فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

 

دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اواسط اردیبهشت ماه در اطلاعیه‌ای، فراخوان دریافت اطلاعات صاحبان مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای متقاضی دریافت حمایت دولتی برای جبران خسارت کرونا را اعلام کرد تا صاحبان مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آسیب‌دیده در بحران کرونا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای بهره‌مندی از بسته‌های حمایتی دولت معرفی شوند.

 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics