تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

  آن‌چه زنان برای موفقیت در حرفه‌ی حسابداری نیاز دارند

زنان به‌عنوان شرکا و مدیران ارشد در حرفه‌ی حسابداری از حضور کم‌تری برخوردار هستند. تغییر چنین شرایطی نیاز به سه اهرم اصلی دارد، استعداد، بقا و ارتقا. هر اهرمی باید عملیاتی شود و هیچ کدام به‌تنهایی برای کمک به زنان در پیشبرد این زمینه کافی نیست.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری جامعه حسابداران رسمی ایران ، در جلسه‌ای که اخیراً میان انجمن حسابداران رسمی آمریکا و کمیته‌ی ملی تنوع بخشی برگزار شد ابتدا به ارائه‌ی آمار از حضور زنان در حرفه پرداخته شد. تقریباً 23٪ از شرکای موسسات حسابرسی در سال 2019 زنان بودند که اندکی از 22٪ در دو سال گذشته بیش‌تر است. تعداد بسیار کمی از این شرکا اقلیت هستند. واقعیت این است که حرفه‌ی ما هنوز به شدت توسط رهبران مرد اداره می‌شود. در نتیجه، بخش بزرگی از استعدادهای خود را کنار می‌گذاریم و آن‌ها را به سطح رهبری نمی رسانیم.

 

در این‌جا سؤالاتی وجود دارد که رهبران می‌توانند برای کمک به زنان در مسیر پیشرفت سازمان از خود بپرسند:

·        آیا زنان فرصت‌های آینده را در سازمان می بینند؟سازمان‌ها باید افراد با عملکرد بالا یا پتانسیل بالا را شناسایی کنند. بسیاری از سازمان باید خطوط استعدادیابی و چرخه‌ی زندگی شغلی کارکنان را ارزیابی کند تا نقاط اوج یا روندهایی را که در آن زنان نادیده گرفته می شوند، شناسایی کنند.

 

·        آیا زنان از حمایت شغلی مناسب و کافی برخوردار هستند؟ رشد یک رهبر غالباً به یک حامی نیاز دارد، شخصی که به عنوان مربی نقش مهمی در رشد حرفه‌ای افراد دیگر دارد. این افراد می‌توانند اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند، در مورد مسیر شغلی و مهارت‌هایی که باید کسب شوند، مشاوره ارائه دهند. حامی کسی است که اعتبار حرفه‌ای و مزایای سیاسی خود را در راستای حمایت از شخص دیگری قرار دهد. نبود کسی که مایل به استفاده از سرمایه‌های اجتماعی خود برای پر کردن شکاف میان فرصت‌های واقعی یا درک شده باشد، می‌تواند مانعی برای پیشرفت زنان باشد. حمایت به ویژه در یک مراحل خاص شغلی، بسیار مهم است.

 

·        آیا زنان در محیط کار احساس راحتی می‌کنند؟ زنان دائماً در حال تجربه‌ی نقش‌های مختلفی هستند که در زندگی خود ایفا می‌کنند و به دنبال یافتن وجه اشتراک میان این نقش‌ها هستند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است خود را درنقش مادران جدید، مادران شاغل، شرکای حرفه‌ای شاغل، و یا دارای مسئولیت مراقبت از سالخوردگان تصور کنند. زنان در مراحل مختلف زندگی خود توانایی پیوند با نقش‌های متفاوت را دارند. وقتی آن‌ها محل پیوند این شبکه را پیدا کردند، دلیل لازم برای بقای شغلی ایجاد می‌شود.

·        آیا زنان برای ارتقا از استانداردهای بالاتر برخوردار هستند؟ این موضوع باید در سیستم های مدیریت عملکرد سازمان‌ها نشان داده شود.

·        آیا زنان آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند؟ زنان به تجارب شغلی، آموزش‌های اجرایی ضمن خدمت و سایر فرصت‌هایی که اعتبار و پتانسیل‌های رهبری را گسترش می‌دهند، نیاز دارند. اگر شرکت‌ها به پیشرفت‌های شغلی، برقراری تعادل میان کار و زندگی، جبران خدمات و مزایا و سایر چالش‌ها نپردازند، ممکن است زنان فرصت‌های دیگر خود را در نظر بگیرند.

پاسخ دادن و پرداختن به این پرسش‌ها ممکن است برای همه راحت نباشد باشد، اما پذیرش این موضوعات ضروری است.

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

میثم دهقان |   1399/05/13 10:06:03   |
0     0
با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان زن حسابداری در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه تحصیلات تکمیلی و علاقه زنان به حضور در نقش های اجتماعی، نیاز به شغل هایی متناسب با سطح تحصیلات آنان ضروری می باشد. با وجود توانایی‌های بالقوه زنان در رشته حسابداری، بسیاری از این توانایی ها به دلایل مختلف در محیط های کاری به فعلیت نرسیده و زنان نتوانسته اند جایگاه شایسته ای در حرفه پیدا نمایند. این پژوهش به دنبال شناخت عوامل موثر بر موفقیت شغلی زنان شاغل در حرفه حسابداری می باشد. با استناد به اطلاعات جمع آوری شده، تحقیق حاضر نشان می دهد که عوامل فردی، تعادل بین کار و خانواده و دارا بودن مربی و حضور در شبکه های اجتماعی از عوامل موثر بر موفقیت شغلی زنان حسابداربوده و با موفقیت شغلی رابطه معناداری دارند، در صورتی که عوامل اجتماعی و گرایش شغلی با موفقیت شغلی زنان حسابدار ارتباط معناداری ندارند. همچنین مشخص گردید که عوامل فردی بالاترین رتبه را در دست یابی به موفقیت دارا می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics