تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

با مالیات جامعه را برای روز مبادا بیمه کنیم

پربیراه نیست اگر بگوییم امروز در زمانه ای زندگی می کنیم که زندگی بشر بیش از هر دوره دیگری تحت تاثیر بحران های پیش بینی ناپذیری است که به دلیل گستردگی و فوریت ارتباطات در سطح جهان در مدت زمان اندکی به بحران های جهانی تبدیل می شوند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا نمونه بارزی در این خصوص است که نشان می دهد مقابله با چنین بحران هایی نیازمند تلاش جمعی است و اقدامات فردی در مقابله با آن راه به جایی نمی برد. در مواجهه با بحران هایی از این دست عمدتا جوامعی موفق ترند که در درجه اول، توانایی تامین هزینه های لازم برای مقابله با آن را دارا هستند. به بیان عامیانه تر، کشورهایی که پولی برای روز مبادا اندوخته باشند بهتر می توانند هم از گزند زیان های مالی ناشی از شیوع بحران در امان بمانند و هم هزینه لازم برای مقابله با بحران را نیز آسان تر فراهم کردند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


بحران کرونا با تمام مصائبی که به همراه دارد چشم انسان امروزی را بر این واقعیت گشود که ممکن است یکباره تهدیدی متوجه جوامع شود که علاوه بر خسارت های جانی قابل ملاحظه، تا مدت ها امکان زندگی عادی، کار، تولید و دیگر فعالیت های اجتماعی را از انسان سلب کند و وی را حتی در تامین معاش روزانه ناتوان و ناکام بگذارد. مهمترین درسی که از این بحران می توان آموخت این است که خود را برای چنین روزهایی آماده کنیم. وجود زیرساخت ها و تامین اعتبارات لازم برای مقابله با تمام زیان ها و گزندهای اقتصادی ناشی از بحران ها خود نیازمند منابع درآمدی پایداری است که متکی به نوسانات روزمره و تلاطم قیمت محصولاتی مثل نفت نباشد. طبیعی است که این مختصات در وهله اول ذهن را به سمت مالیات می برد. مالیات همان منبع درآمدی پایداری است که می تواند برای تامین هزینه های لازم برای عبور از بحران های مختلف موثر افتد.


در کشور ما ایران، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از جمله نمونه های روشنی است که نشان می دهد چگونه می توان منابع درآمدی پایدار و با ثباتی را برای تامین هزینه ها و زیرساخت های همگانی فراهم کرد. از مجموع مالیات هایی که تحت عنوان «مالیات بر ارزش افزوده» و با نرخ 9 واحد درصد اخذ می شود، حدود یک واحد درصد (یک نهم از کل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده) به هزینه های بهداشتی و سلامتی اختصاص می یابد و حدود 3 درصد (حدود یک سوم از کل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده) نیز به شهرداری ها و دهیاری ها در سراسر کشور اختصاص می یابد تا آن را صرف تامین زیرساخت ها شهری و روستایی کنند.

 

نگاهی به آمار و ارقام و مبالغ اختصاص یافته به این حوزه ها که هر از چند گاهی تیتر اخبار رسانه ها می شود و با یک جستجوی ساده می توان نمونه های زیادی از آن را یافت، نشان می دهد که در دوره ای که کشور تحت تاثیر تحریم های بی رحمانه ابرقدرت ها بوده است و اقتصاد کشور تلاطماتی را از این ناحیه متحمل شده است، درآمدهای مالیاتی اجازه نداده است که زیرساخت ها و خدمات اساسی مورد نیاز مردم دچار آسیب جدی شود. البته پیامدهای سازنده درآمدهای مالیاتی بسیار فراتر از یکی دو موردی است که در اینجا شاهد آورده شد. بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی هرساله به خزانه واریز می شود و محل هزینه کرد آنها در هر سال بنا بر نظر قانونگذران و بودجه نویسان ممکن است متفاوت باشد. اما هرچه هست می توان رد این مالیات ها را نیز در تامین خدمات و زیرساخت های مختلف مورد نیاز جامعه جستجو کرد.


نتیجه همه این بحث ها و مثال ها این است که اگر فعالان اقتصادی، مودیان مالیاتی، سازمان ها و نهادها و گروه های مختلف مردم به تکالیف قانونی خود در حوزه مالیات عمل کنند، آمادگی و تاب آوری جامعه در مقابله با بحران های پیش بینی ناپذیری که در مقیاسی جهانی گسترش می یابند، بیشتر خواهد شد. البته باید این نکته را متذکر شد که عمل به تکالیف قانونی لزوما به معنای پرداخت مالیات بیشتر نیست.

 

چه بسا در بسیاری از اوقات عمل به تکالیف قانونی همچون استفاده از سامانه های صندوق فروش و یا ارائه اظهارنامه های مالیاتی صادقانه و شفاف در عمل به اخذ مالیات کمتر از مودیان کم درآمد خواهد انجامید و باعث خواهد شد درآمدهای مالیاتی مورد نیاز از طریق مبارزه با فراریان مالیاتی و ثروت اندوزانی که ثروت خود را از راه احتکار، دلالی و گرانفروشی و به بهای فقیرتر کردن کم درآمدترها به چنگ می آورند فراهم شود. در این شرایط، ضمن اینکه درآمدهای لازم برای تامین هزینه های مورد نیاز همگان فراهم خواهد شد، عدالت مالیاتی نیز با ضریب اطمینان بیشتری تحقق خواهد یافت.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/12 01:41:22   |
0     0
نپرداختن مالیات منجر به کاهش درآمدهای دولت و اخلال در بودجه و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت است. نپرداختن مالیات و به طبع آن فرارمالیاتی یکی از مصادیق و مظاهر فساد اقتصادی است که امنیت اقتصادی مورد نیاز برای گسترش فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری را دچار اختلال می کند .نپرداختن مالیات باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی، تجمل گرایی و افزایش فاصله طبقاتی شده و مآلا به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. نپرداختن مالیات و فرارمالیاتی به خصوص در مبالغ کلان مالیاتی باعث افزایش بدهی این گروه از مودیان گشته و در نهایت مدیریت برنامه های اجتماعی، اقتصادی و ... کشور را با مشکل تأمین مالی مواجه می نماید و کاهش رفاه اجتماعی را در پی خواهد داشت.نپرداختن مالیات،باعث کاهش تولید کالاهای عمومی به دلیل کاهش بودجه عمرانی و در نتیجه پایین آمدن رفاه عمومی.نپرداختن مالیات،احساس تبعیض و مورد ظلم قرار گرفتن کسانی که مالیات می پردازند. نپرداختن مالیات، اختلال در محیط کسب و کار، با این توضیح که فرار مالیاتی توان رقابت اقتصادی عوامل اقتصادی را به نفع فراریان مالیاتی تغییر می دهد. یعنی توان رقابتی ایجاد شده برای آنان ناشی از رفتار غیرقانونی آنان است و نه فعالیت قانونی اقتصادی. یکی دیگر از پیامدهای نپرداختن مالیات و فرار مالیاتی، تشدید و گسترش خود همین پدیده است. به عبارتی به دلیل تأثیر رفتار اجتماعی افراد بر یکدیگر، اگر فرار مالیاتی کنترل نشده و کاهش نیابد این احساس را در مردم ایجاد می کند که "بقیه نیز این کار را می کنند" و این به ترغیب دیگر افراد برای فرار از مالیات و در نتیجه به همه گیر شدن آن می انجامد. در واقع گسترش فرار مالیاتی به تدریج به مقبولیت عمومی آن منجر می شود، هرچند برخی از مردم درستکار و شریف که از این مسأله مستثنی هستند از آن پرهیز می کنند.  نپرداختن مالیات و فرار مالیاتی در زمره جرایم اقتصادی است که مطابق با مفاد ماده 201 قانون مالیات های مستقیم مرتکبین جرم مذکور ضمن پیگرد قانونی، جریمه ها و مجازات های مصرح در قانون از کلیه ی معافیت ها و بخشودگی ها محروم می گردند و به موجب ماده 274 قانون مالیات های مستقیم مصوب 31/4/94 موارد عدم پرداخت مالیات، کتمان درآمد، ارائه اسناد و مدارک غیرواقعی، عدم انجام تکالیف قانونی و عدم ارائه اسناد و مدارک درست و صحیح جرم مالیاتی محسوب شده و مرتکب و مرتکبان حسب مورد به مجازات درجه شش محکوم می گردند. با گسترش اعتماد و ترویج روح جمعی و همچنین بهره گیری از شیوه های اخلاقی افراد جامعه را به پرداخت مالیات تشویق نماییم به طوری که افراد پرداخت مالیات را به عنوان وظیفه دینی و مسوولیت اجتماعی نگاه کنند و فرار از آن را معصیت و گن اه شمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند نگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران بدانند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/05/13 19:12:33   |
0     0
اگر فعالان اقتصادی، مودیان مالیاتی، سازمان ها و نهادها و گروه های مختلف مردم به تکالیف قانونی خود در حوزه مالیات عمل کنند، آمادگی و تاب آوری جامعه در مقابله با بحران های پیش بینی ناپذیری که در مقیاسی جهانی گسترش می یابند، بیشتر خواهد شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/05/26 00:57:53   |
0     0
نتیجه همه این بحث ها و مثال ها این است که اگر فعالان اقتصادی، مودیان مالیاتی، سازمان ها و نهادها و گروه های مختلف مردم به تکالیف قانونی خود در حوزه مالیات عمل نمایند، آمادگی و تاب آوری جامعه در مقابله با بحران های پیش بینی ناپذیری که در مقیاسی جهانی گسترش می یابند، بیشتر خواهد شد. البته باید این نکته را متذکرشویم که عمل به تکالیف قانونی لزوما به معنای پرداخت مالیات بیشتر نیست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics