تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کرونا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به دانشگاه آزاد وارد کرد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شیوع ویروس کرونا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت مستقیم به این دانشگاه وارد کرد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا ، محمدمهدی طهرانچی در مراسم تکریم و معارفه معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که دانشگاه آزاد در ۲ سال اخیر گام های مؤثر و بزرگی در جهت تحول و پیشرفت برداشته است، یادآور شد: اگرچه در شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، سختی شرایط به این دانشگاه نیز دیکته شد، اما نه تنها از کاهش تعداد دانشجو ضرر و زیانی متوجه دانشگاه نشد، بلکه شرایط سخت پشت سر گذاشته شد و در سال ۹۸ با افزایش بیش از ۱۰۰ هزار نفری دانشجو در مقطع کارشناسی روبرو شدیم.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

رییس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: اگرچه شیوع ویروس کرونا ۱۵۰۰ میلیارد تومان خسارت مستقیم به این دانشگاه وارد کرد، اما با همت مدیران در حوزه های مختلف از جمله مدیریت بودجه و مدیریت یکپارچه اطلاعات، فراهم آوری زیرساخت های لازم برای حرکت رو به جلوی دانشگاه فراهم شده و امروز به آینده روشن امیدوار هستیم.

 

وی با بیان این که پیشرفت علمی در کشور به عنوان یکی از نقاط اصلی و محورهای سه گانه اقتدار کشور مورد توجه قرار می گیرد، ادامه داد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران سه محور درهم تنیده «فرهنگ»، «اقتصاد» و «علم» را به عنوان اصول اقتدار می شناسد، نظام علمی و تحولات آن بیش از گذشته مورد توجه جامعه و حتی دشمنان این مرز و بوم قرار می گیرد. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش بزرگی از نظام یکپارچه آموزش عالی کشور مورد توجه همگان است.

 

وی تصریح کرد: تحولات در دانشگاه آزاد اسلامی می تواند منشأ تحولات بزرگی در کشور باشد، همانطور که اگر این دانشگاه عملکرد نامناسبی داشته باشد، تأثیر منفی آن در جامعه مشهود است. این دانشگاه از ظرفیت ویژه ای برخوردار است که دانشگاه های نخبگانی از آن بی بهره اند و آن گستردگی و اجتماعی بودن دانشگاه آزاد اسلامی است، چرا که بیش از ۴۰ درصد آموزش عالی کشور به صورت شبکه ای در دانشگاه آزاد اسلامی کنار یکدیگر قرار گرفته است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت:  رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، «علم و پژوهش» را به عنوان ستون دوم ترسیم کرده اند که سازنده «سبک زندگی» خواهند بود.

 

طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی که همگام و همزمان با گام دوم انقلاب، وارد گام دوم حیات خود شد، به دلیل دارا بودن میلیون ها فارغ التحصیل و صدها واحد دانشگاهی در سراسر کشور، همواره مورد هجمه کج‌اندیشان و بدخواهان داخلی و دشمنان خارجی بوده است.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشگاهیان صراحتاً فرمودند که پیشرفت علمی، دشمن دارد و هر جا بخواهد اوج بگیرد، موانعی برای آن ایجاد خواهد شد. به همین دلیل دشمنان دانشگاه آزاد اسلامی آن را رها نخواهند کرد، چرا که در ریل پیشرفت قرار گرفته است.

 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که برای ادامه حرکت رو به جلوی این دانشگاه، لازم است سیاست های جدیدی با توجه به شرایط فعلی تعریف شود، گفت: در گذشته، بسیاری از تصمیماتی که باید در سطح استان ها گرفته می شد، در مرکز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نهایی می شد. در آغاز مدیریت جدید دانشگاه، تقریباً همان تمرکزگرایی و مدیریت مرکزی وجود داشت، اما نگاه ما در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، عبور از تمرکزگرایی به سمت مدیریت استانی است.

طهرانچی افزود: برای تحقق این امر، لازم بود هیأت های امنای استانی تقویت شوند و جایگاه و هویت خود را پیدا کرده و اداره استانی واحدها مبتنی بر هیأت امنای استانی جدی‌تر شود بدین منظور برنامه ریزی های مختلفی صورت گرفته و سامانه هایی ایجاد شده که به زودی رونمایی خواهد شد.

 

وی با یادآوری این که شرایط فعلی، نظام آموزش عالی را ۱۰ سال جلوتر برده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبود و ناچار به سازگاری با شرایط جدید بود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برای محقق شدن این سازگاری، چند برنامه به صورت موازی در دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته است؛ اجرای نظام هوشمند و یکپارچه داده در دانشگاه، ایجاد یک مرکز ویژه برای هیأت های امنای استانی در حوزه ریاست، تقویت معاونت توسعه مدیریت و منابع و... از جمله این برنامه ها است.

 

طهرانچی با بیان این که مساله هیأت های امنای استانی در وزارت علوم و وزارت بهداشت در یک مرکز ویژه اداره می شود، تصریح کرد: وجود چنین مرکزی در دانشگاه آزاد  نیز ضروری به نظر می رسید، چرا که هم باید ۳۱ هیأت امنای استانی به صورت مستقل عمل کنند و هم لازم بود که این ۳۱ هیأت امنا در یک دفتر ویژه وحدت عمل داشته باشند. از این رو از حضور مجید مشکینی به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه در هیأت های امنای استانی بهره مند خواهیم شد و محمد مهدی فداکار که دارای تجارب ارزشمندی در مدیریت حوزه های اداری و مالی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، وزارت ارشاد و دانشگاه پیام نور است نیز به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع، به مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خواهد پیوست.

 

 واگذاری حداکثری اختیارات به استان‌ها

سرپرست جدید معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: رسیدگی به امور مالی کارکنان و اعضای هیأت علمی و پرداختی‌های نیروی انسانی، اولویت این معاونت است.

محمدمهدی فداکار گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه منابع مادی و نیروی انسانی دارای ظرفیت فوق‌العاده‌ای است که از خداوند می‌خواهم توفیق داشته باشم از همه تجربیات و ظرفیت‌های موجود این دانشگاه استفاده کنم.

 

وی ادامه داد: طبق تأکید رییس دانشگاه، رسیدگی به امور مالی کارکنان و اعضای هیأت علمی و پرداختی‌های نیروی انسانی و همچنین وصول مطالبات دانشگاه آزاد اسلامی از دولت مهمترین اولویت‌های بنده در این معاونت است.

فداکار خاطرنشان کرد: واگذاری حداکثری اختیارات به استان‌ها و تسهیل فعالیت‌ها، رسیدگی به وضعیت اماکن رفاهی دانشگاه و روان‌سازی و تسهیل امور از دیگر اولویت های معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی است که به طور جدی پیگیری خواهد شد.

 

اصلاح بی‌انضباطی مالی دانشگاه و حرکت به سمت سامانه‌سپاری

همچنین معاون پیشین توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد گفت: اصلاح بی‌انضباطی مالی و حرکت به سمت سامانه‌سپاری و یکپارچه‌سازی از مهمترین اقدامات این معاونت طی یک سال و نیم گذشته بود.

 

مجید مشکینی با بیان این که بزرگ ترین اتفاق در دو سال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی، تغییر رویکرد و پوست اندازی دانشگاه و نگاه آن بر آینده بود، گفت: این تغییر رویکرد با شناخت صحیح و دقیق رییس دانشگاه  از نکات قوت و ضعف عملکرد دانشگاه و برنامه‌ریزی و اصلاح صورت گرفت و تغییر وضعیت در قطب‌نمای دانشگاه آزاد اسلامی براساس اهداف آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی کشور مصوبه جلسه ۴۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در این مدت تغییر رویکرد در همه حوزه ها انجام شد تا دانشگاه آزاد اسلامی بتواند از فرصت ها استفاده بیشتر و بهتری داشته باشد. معاونت توسعه مدیریت و منابع در این تغییر رویکرد به عنوان تسهیل‌گر وارد عمل شد و در همان ماه های ابتدایی، با دستور محمد مهدی طهرانچی تمرکزگرایی کنار گذاشته شد و بسیاری از اختیارات به هیأت های امنای استانی تفویض شد. این اقدام باعث شد ۱۲۰۰ مورد مناقصه و مزایده با اختیار هیأت‌های امنای استانی برگزار شود. با این کار، رویکرد این معاونت از تصدی‌گری به سیاست‌گذاری تغییر یافت.

 

معاون پیشین توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اصلاح بی‌انضباطی مالی دانشگاه و حرکت به سمت سامانه‌سپاری و یکپارچه‌سازی را از دیگر اقدامات معاونت توسعه مدیریت و منابع شمرد و افزود: در طول این مدت توانستیم درآمدها، هزینه‌ها، وضعیت صندوق رفاه، صندوق مازاد درمان کارکنان و اعضای هیأت علمی و... را ساماندهی و یکپارچه کنیم.

 

مشکینی به برخی اقدامات این معاونت در دوره مدیریتش پرداخت و گفت: اعطای تسهیلات بانکی به اعضای هیأت علمی و کارکنان، مستندسازی و اخذ سند برای بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ متر مربع از زمین‌های دانشگاه آزاد، اخذ مجوز کانون ارزیابی مدیران از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، رسیدگی به وضعیت مراکز رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی و... از جمله مهمترین اقدامات معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی طی یک سال و نیم فعالیتم در این معاونت بود.

 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics