تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اهمیت ابلاغ الکترونیک

یکی از مهمترین مباحث در خصوص مسائل مالیاتی بحث ابلاغ می باشد که بی اطلاعی از موارد مرتبط با آن می تواند باعث بروز مشکلات و جریمه های مالیاتی شود. ابلاغ; شامل انواع اوراق مالیاتی مانند برگ درخواست اسناد و مدارک، برگ تشخیص مالیات، برگ تعیین تاریخ هیات حل اختلاف مالیاتی و ... می باشد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور ، اهمیت ابلاغ اوراق مالیاتی از زمانیکه برگه تشخیص به مودی ابلاغ می شود تا زمان قطعیت آن و حتی ارجاع پرونده به اجرائیات و مراحل دیگر نظیر رأی بدوی و تجدید نظر، ابلاغ نقش کلیدی دارد که اگر فرآیند ابلاغ در هر مرحله دچار نقص باشد می تواند رویه وصول مالیات را دچار مشکل نماید. ابلاغ به شیوه سنتی گذشته از تحمیل هزینه بسیار به سازمان، امر وصول مالیات را کند و در صورت عدم آگاهی مودی از ابلاغ برگه تشخیص، قطعی و برگه رأی متحمل هزینه های سنگین خواهد شد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

در سالهای گذشته با اجرای طرح جامع مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی که به عنوان موتور محرک نظام نوین مالیاتی محسوب می شود. مراحل مختلف اخذ مالیات از ثبت نام کد اقتصادی، ارائه اظهارنامه مالیاتی، ارائه صورت معاملات فصلی، فهرست مالیات حقوق، ثبت اعتراضات و شکایات، استعلام بدهی مالیاتی به شکل الکترونیکی انجام می شود که الکترونیکی شدن فرآیند ابلاغ بخشی از تکمیل این فرآیند است.

 

الکترونیکی شدن ابلاغ اوراق مالیاتی ضمن تسهیل و تسریع در کار مردم، امکان کنترل و پیگیری اوراق مالیاتی را به کارشناسان مالیاتی می دهد و پایگاه اطلاعاتی جامعی از مودیان ایجاد می کند. با الکترونیکی شدن ابلاغ اوراق مالیاتی، هر مودی مالیاتی با مراجعه به سامانه الکترونیکی می تواند علاوه بر ارسال اظهارنامه خود، در صورت داشتن اعتراض نسبت به اوراق، آن را به صورت الکترونیکی ثبت کند. در این طرح، دعوت به هیات حل اختلاف، ابلاغ رای هیات حل اختلاف و پرداخت مالیات نیز به صورت الکترونیکی امکانپذیر می شود.
از مزایای ابلاغ الکترونیکی می توان به عدم مراجعه حضوری، کاهش هزینه های جاری، صرفه جوئی در زمان و آگاهی از میزان مالیات که می تواند به بهبود فعالیت سایر بخشها منجر شود که در نهایت به تسریع امور و منجر به تکریم ارباب رجوع و رفاه حال شهروندان با دسترسی سریع به اطلاعات برگه ابلاغی خواهد بود.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics