تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تضمین اشتغال مهارت‌آموزان در دانشگاه آزاد

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد گفت: عنوان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما که تا امروز زیرنظر سازمان سما فعالیت می کردند به «دانشکده مهارت و کارآفرینی» تغییر یافت و مسوولیت آنها با هدف تضمین اشتغال مهارت آموزان به واحدهای دانشگاه ها واگذار می‌شود.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا ، از دانشگاه آزاد اسلامی، سعید آزادیان درخصوص استقرار و پیاده‌سازی نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی در آموزشکده‌های سما اظهار داشت: نظام جامع آموزش و فنی حرفه‌ای در سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شده است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: در این نظام سطوح هشت‌گانه آموزش و پرورش تا مقطع دکتری تدوین شده است؛ همچنین از دانشگاه آزاد به عنوان یکی از مراکز آموزشی برای پیاده سازی ماموریت‌های آن یاد شده که با استفاده از ظرفیت‌های خود می‌تواند نقش تأثیرگذاری ایفا کند.

 

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد ادامه داد: با این اوصاف دانشگاه آزاد، پشتوانه قانونی و راهبردی برای پیاده‌سازی و استقرار نظام جامع آموزش و فنی حرفه‌ای را دارد و می‌تواند رویکرد جدیدی برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در دستور کار قرار دهد و براساس ساحت دانشگاه کارآفرین، یکپارچه‌سازی و انسجام بخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در پیش گیرد.

 

آزادیان تصریح کرد: براساس آمار سال گذشته، حدود ۲۰۰ هزار دانشجوی کاردانی پیوسته و ناپیوسته در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل بودند که حدود ۳۵ درصد از آن در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما و مابقی در واحدهای دانشگاهی هستند.

وی یادآور شد: راهبری این دانشجویان در سیستم دانشگاه پراکنده بود و برای تعیین سرفصل دروس و پایش شاخص‌های کارآمدی آن‌ها در حوزه فنی و حرفه‌ای، راهبرد خاصی مشخص نشده بود.

 

وی افزود: پیشنهاد اول ما برای حل این مشکل، یکپارچه سازی مدیریت و راهبری حوزه فنی و حرفه‌ای بود که این اتفاق افتاد و ماموریت آن به معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شد.

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد هدف گذاری اصلی در گام اول را  تمرکز بر مقطع کاردانی عنوان کرد که دارای ابعاد مختلفی از جمله گسترش رشته‌ها، برنامه ریزی درسی، نظارت و ارزیابی، پیاده سازی نظام سنجش فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای و ارتقای شایستگی‌ افراد است.

 

آزادیان خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی بنا شد که در وهله اول، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما که تا امروز زیر نظر سازمان سما فعالیت داشتند، با عنوان «دانشکده مهارت و کارآفرینی» مسئولیتشان به واحدها واگذار شود. درواقع مسئولیت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با واحد مادر آن دانشکده خواهد بود و به عنوان یکی از دانشکده‌های آن واحد فعالیت خواهند داشت.

 

وی با بیان این که مسوولان واحدها در گام اول باید از منابع انسانی، زیرساخت‌های فیزیکی و ماموریت‌های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای حداکثر استفاده را داشته باشند، گفت: بنای ما بر حذف آموزشکده‌ها و ساخت یک دانشکده جدید نیست؛ بلکه باید بیشترین استفاده را از ظرفیت آموزشکده‌های سما که به دانشکده مهارت و کارآفرینی تغییر نام می‌دهند داشته باشیم.

 

استقرار مهارت آموزان در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان افزود: دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در هر واحد دانشگاهی براساس فرآیند زمان بندی شده شکل خواهد گرفت و مجموع مهارت آموزانی که در قالب آموزش‌های رسمی در واحدها مشغول به تحصیل بوده‌اند، در این دانشکده‌ها مستقر خواهند شد. درواقع مهارت آموزان به گونه‌ای فرآیند تحصیل خود را طی خواهند کرد که شایستگی و شاخص کارآمدی آن‌ها از لحاظ استانداردهای دانشگاه آزاد و صنعت قابل تایید باشد و با دغدغه کمتری به عنوان یک کارآفرین ایفای نقش کنند.

 

آزادیان خاطرنشان: ما براساس نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای، به دنبال مناسب سازی سطوح مهارت، صلاحیت و آموزش برای مناطق مختلف کشور مبتنی بر آمایش سرزمینی هستیم. یکی از مشکلات رشته‌های دانشگاهی در نظام آموزش عالی کشور این است که آمایش سرزمینی در آن دیده نشده است درحالی که رشته‌های دانشگاهی باید براساس نیاز هرمنطقه و مبتنی برصنایع آن منطقه تدوین شوند.

 

وی افزود: اگر صنعت و جامعه در حوزه سیاست گذاری و تدوین رشته‌های دانشگاهی ورود پیدا کند، خروجی آن مبتنی بر نیازهای جامعه شکل خواهد گرفت و می‌توانیم ضریب امیدواری برای اشتغال فارغ التحصیلان را ارتقا دهیم. در همین راستا ما به دنبال پیاده سازی نظام تضمین کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم تا شاخص‌های مورد نیاز صنعت و منطقه به نحو مطلوبی برآورده شود تا علاوه بر لحاظ شدن بسترهای قانونی فرابخشی و بخشی کشور، موجب تحقق شعار توسعه هوشمند منطقه‌ای و برطرف سازی نیازهای صنعت شود.

 

واگذاری ماموریت جدید به واحدهای دانشگاهی براساس آمایش سرزمینی

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان بیان کرد: به دنبال این هستیم تا در سال تحصیلی جدید به هرکدام از واحدهای دانشگاهی، یک الی دو عنوان موضوع یا سرفصل را براساس نظام موضوعات صنعتی و نیازهای منطقه مانند طرح پایش ارائه کنیم تا با همکاری مراکز صنعتی پیرامون خودشان، یا رشته‌های جدید را تاسیس و یا عناوین و سرفصل‌های رشته‌های موجود را براساس نیاز منطقه به روز رسانی کنند. امیدواریم این فرآیند طی ۱ الی ۲ ماه عملیاتی شود و تعداد قابل توجهی رشته جدید و کاربردی تا نیمسال دوم تحصیلی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شود.

 

آزادیان درباره ارائه مدرک به فارغ التحصیلان دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی گفت: در حال حاضر مدارک دانشگاهی از جنس آموزش رسمی و غیررسمی است؛ روسای دانشکده‌ها، اعطای مدارک را در حوزه آموزش رسمی پیگیری خواهند کرد تا براساس نظام تضمین کیفیت، دارای شاخص‌های مورد تایید باشد. از طرفی آموزش‌های غیررسمی نیز مخاطبان زیادی در محیط دانشگاه یا خارج دانشگاه دارد و لذا بستری را مدارس عالی مهارتی فراهم خواهیم کرد که افراد بتوانند با شرکت در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، مهارت خاصی را کسب کنند و با تکیه برآن مشغول به کار شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: سال آینده به تمامی واحدهای دانشگاهی ابلاغ خواهیم کرد که مبتنی بر بسترهای دانشگاه آزاد، حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای را در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته را در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی متمرکز کنند. همچنین نظام ارتقا و ترفیع اعضای هیئت علمی در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با دانشکده‌های دیگر متفاوت خواهد بود؛ زیرا امکان دارد فردی به عنوان استادکار در این دانشکده‌ها تدریس کند که لزوماً مدارک رسمی دانشگاهی را نداشته باشد اما به عنوان یک فرد ماهر در صنعت مشغول به کار فعالیت است.

 

دانشگاه صرفا محل آموزش و پژوهش نیست

همچنین فرزاد جهان‌بین سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگی و اجتماعی با بیان این که هدف از برگزاری مراسم تکریم و معارفه این است که بدانیم این مدیریت‌ها ماندگار نخواهد بود، گفت: روزی خواهد رسید که در درگاه الهی و پیشگاه مردم نسبت به اختیارات و امکاناتی که به ما داده‌اند، حساب‌کشی خواهیم شد و چرخش مناصب برای امتحان است.

وی ادامه داد: فرهنگ در دانشگاه باید یک رکن باشد و این که معتقد باشیم دانشگاه فقط محل آموزش و پژوهش است، تفکر اشتباهی است، لذا باید به معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک معاون رکنی نگاه کنیم. اعتقاد داریم که نظام آموزشی، پژوهشی و... باید خودش را با نظام فرهنگی هماهنگ کند.

 

وی با اشاره به شخصیت فرهنگی رضا نصیری مدیرکل سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: وی از یادگاران دفاع مقدس است و حق بسیاری بر گردن ما دارد. آنچه ما به زبان می‌آوریم، آنها به چشم دیدند. کارنامه او در ۳ سال گذشته، نیز نشان از نحوه مدیریت وی است. خوشبختانه طی سه سال گذشته فعالیت‌های خوبی در حوزه نیروی انسانی و اقدامات مثبت فرهنگی انجام شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: به دنبال ادامه روند خوب گذشته هستیم، البته امکان دارد نقدهایی هم وجود داشته باشد، اما سعی خواهیم کرد از تمامی ظرفیت‌های گذشته استفاده کنیم.

جهان‌بین اظهار داشت: کاظم یکانی از مدیران فرهنگی و دانشجویی موفق و جهادی دانشگاه آزاد اسلامی است؛ با انتخاب او به دنبال این هستیم تا نشان دهیم زحمات افراد در دانشگاه دیده می‌شود و بکارگیری افراد در مناصب باید به صورت طبیعی باشد.

 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics