تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

توسعه اقتصادی دانش‌بنیان نیازمند فرماندهی واحد است

رییس جهاددانشگاهی گفت: سیاستگذاری توسعه اقتصادی دانش بنیان در کشور نیاز به فرماندهی واحد دارد، در صورت وجود این اراده در ۲ برنامه پنج ساله می‌توان به اهداف توسعه‌ای کشور دست یافت.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا ، حمیدرضا طیبی روز دوشنبه در نشست خبری مجازی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی به تشریح دستاوردهای چهل ساله این نهاد پرداخت و اظهار داشت: مهمترین ماموریت این نهاد، اثبات توان کشور در رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار با انجام فعالیت های شاخص علمی و فناورانه، ساختارسازی های فرهنگی و آموزشی، ایجاد خودباوری و غرور ملی در مردم و نسل جوان، ترویج فرهنگ و مدیریت جهادی و تامین نیازهای جامعه و صنعت در حوزه های مختلف است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: جهاددانشگاهی در طول چهار دهه فعالیت، با توجه به امکانات در دست، وظایف خود را به خوبی انجام داده و با برنامه ریزی های پیش رو برای امسال و سال آینده نیز شاهد دستاوردهای بیشتری در حوزه فناوری و تامین نیازهای کشور خواهد بود.

 

دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری

طیبی گفت: تمامی طرح های فناورانه انجام شده در جهاددانشگاهی ۱۳ هزار و ۴۷۳ طرح تا پایان سال ۹۸ است که از این میان ۸ هزار و ۷۲۹ طرح در حوزه تولید و استفاده از فناوری بوده است.

 

وی ادامه داد: در حوزه فناوری های داخلی نیز آمار طرح ها به بیش از ۴ هزار طرح می رسد که بیشتر به حوزه علوم انسانی و اجتماعی اختصاص دارد.

بنا بر آمار اعلامی رییس جهاددانشگاهی، تعداد طرح های فناورانه این نهاد در حوزه پزشکی به ۳۲ طرح، در حوزه فنی و مهندسی ۵۸ فناوری، در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ۳۱ فناوری می رسد.

طیبی همچنین در باره میزان تالیف جهاددانشگاهی در سال های فعالیت خود، عنوان کرد: یک هزار و ۲۱۹ کتاب در طول این سال ها در جهاددانشگاهی تالیف و ترجمه شده است. از این میان ۱۹ محله علمی و پژوهشی و ۱۴ مجله علمی و ترویجی نیز منتشر شده است.

 

وی تعداد مقاله های چاپ شده توسط جهاددانشگاهی را ۱۹ هزار و ۶۷۹ مقاله عنوان کرد و گفت: ۴ هزار و ۶۰۸ مقاله در مجله های خارجی و ۳ هزار و ۸۵۴ مقاله نیز در مجله های داخلی به چاپ رسیده است. تعداد اختراعات ثبت شده در جهاددانشگاهی در سال های فعالیت ۶۳۴ اختراع بوده است. جهاددانشگاهی در حال حاضر دارای ۴۶۴ عضو هیات علمی و یک هزار و ۹۳۳ کارشناس و پژوهشگر است.

رییس جهاد دانشگاهی در تشریح ادامه دستاوردهای جهاددانشگاهی، اظهار داشت: ۱۳۲ گروه پژوهشی و ۱۲۰ مرکز خدمات تخصصی در قالب ۲۰ پژوهشکده مستقل و ۳ پژوهشگاه در جهاد در حال فعالیت هستند.

 

پارک ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی

طیبی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی دارای ۳ پارک علکی کرمانشاه، البرز و علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است. ۲۴ مرکز رشد نیز با ۵۱۷ واحد فناور مستقر در این مجموعه ها در حال فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی نیز با تکیه بر مهارت هایی مانند صنایع دستی، موسیقی، رسانه، گردشگری، مد وپوشاک، سرگرمی های علمی و آموزشی و سینما و تئاتر در حال فعالیت است.

 

افتخارات جهاددانشگاهی

 طیبی در ادامه این نشست به افتخارات کسب شده توسط واحدهای مختلف جهاددانشگاهی در جشنواره های گوناگون پرداخت و عنوان کرد: این نهاد تاکنون ۲۷ جایزه جشنواره خوارزمی را کسب کرده است. همچنین کسب ۲۲ جایزه جشنواره علوم پزشکی رازی، ۶ جایزه جشنواره جوان خوارزمی و بیش از ۱۰۰ جایزه جشنواره‌های ملی نیز از افتخارات این نهاد به شمار می رود.

 

وی همچنین دریافت جایزه سال ۲۰۱۹ آکادمی جهانی علوم TWAS در رشته زیست‌شناسی، دریافت جایزه بین‌المللی یونسکو سال ۲۰۱۴ در حوزه علوم زیستی، قرار گرفتن اسامی ۲ تن از پژوهشگران جهاددانشگاهی در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد جهان، کسب رتبه اول کشوری توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی تولیدمثل پژوهشگاه ابن‌سینا، اخذ گرید رتبه عالی در سطح بین‌المللی از سوی کمیته ارزشیابی کیفی وزارت بهداشت و انتخاب پژوهشگر برتر جهان اسلام از پژوهشگاه رویان را از دیگر افتخارات کسب شده جهاددانشگاهی عنوان کرد.
طیبی در ادامه با اشاره به فعالیت های شاخص جهاددانشگاهی در یک سال گذشته در حوزه پژوهش و فناوری تصریح کرد: تولید فولادهای کرایوژنیک، طراحی و اصلاح سیستم جمع‌آوری و تصفیه گاز کوره‌های قوس الکتریک سالن اصلی ذوب، مستندسازی دانش فنی خطوط ریخته‌گری فولاد و همکاری در زمینه تولید الکترودهای گرافیتی از فعالیت های در دست اقدام این نهاد است.

 

تفاهم نامه های جهاددانشگاهی

ییس جهاددانشگاهی در ادامه به برخی تفاهم نامه های جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر سر طراحی و ساخت موتور درون چاهی نفت در تفاهم نامه ای همکاری می کنند. همچنین اصلاح نژاد دام، مذاکره در زمینه طراحی و ساخت دکل های تعمیراتی صنعت نفت، تولید کیت کرونا و کسب دانش فنی و طراحی و ساخت گلخانه‌های هوشمند موضوع سایر تفاهم نامه های جهاد با سازمان و ارگان های مربوط است.

 

وی در ادامه به تفاهم نامه ای با وزارت ورزش و جوانان در زمینه تولید محصولات مکمل غذائی و مواد انرژی‌زا اشاره کرد و گفت: به دنبال این تفاهم نامه تولید چهار مکمل غذایی پرمصرف برای بدن‌سازی توسط جهاددانشگاهی آغاز شده است.
رییس جهاد دانشگاهی گفت:‌ تشکیل شرکت مشترک در زمینه تولید جنین‌های مرغوب با هدف اصلاح نژاد دام سنگین ایران از دیگر تفاهم نامه های جهاد با سازمان اوقات و امور خیریه است.

 

طیبی در ادامه به همکاری های این نهاد با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: ادامه کسب دانش فنی مدل های مختلف مته‌های RockBit (سه دندانه‌ای) و تحویل اولین سری مته‌های تولیدی، رونمایی و تحویل دکل دوم نفت طراحی و ساخته شده توسط جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت، عقد قرارداد طراحی و ساخت یک واحد ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت به روش اسکیدمونتد و بازدید وزیر نفت از خط تولید مته حفاری و بازدید از مراحل کسب دانش فنی و ساخته مته پیشرفته Pdc نیز بخشی دیگر از همکاری های جهاد دانشگاهی و وزارت نفت است.
وی همچنین از برنامه رونمایی کسب فناوری و ساخت ۲ دستگاه موتور درون چاهی حفاری در ایام سالگرد جهاددانشگاهی خبر داد که به علت شیوع کرونا  لغو و رونمایی از آن به پایان پاییز موکول شد.

 

بازیابی فلزات گرانبها از زباله‌های الکترونیکی (طلا، نقره، مس و ...)، رونمایی کسب دانش فنی و طراحی و ساخت الکتروموتور و مبدل های فرکانسی آسانسورهای بدون گیربکس، برنامه رونمایی کسب دانش فنی و ساخت سیستم روشنایی باند فرودگاه/ سامانه بصری ناوبری باند فرودگاهی، طراحی و ساخت تجهیزات تست گیربکس اصلی بالگرد به قدرت ۳ مگاوات و دور ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه، طراحی و ساخت بزرگترین چرخ ریخته گری پیوسته (آلیاژ مس-کروم-زیرکونیوم) برای تولید مفتول مسی جهت تولید کابل الکتریکی، انعقاد تفاهم نامه با ایران خودرو در زمینه کسب دانش فنی، اتمام پروژه تولید داروی گیاهی ترک اعتیاد و دریافت مجوز تولید دارو با نام تجاری Detoxine  نیز از دیگر طرح ها و تفاهم نامه های جهاددانشگاهی به شمار می رود.

 

رشد و پیشرفت ۳۱ پروژه فناورانه جهاددانشگاهی

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به برخی فرصت سوزی های ۳ تا ۱۲ ساله در زمینه اثبات توانمندی برای تولید فناوری های پیشرفته اظهار داشت: ۳۱ طرح فناورانه جهاددانشگاهی به دلیل پرداخت قسط نخست در مرداد ماه ۹۸ پیشرفت جدی و چشمگیری داشته است. بسیاری از این فناوری ها در پایان سال ۱۳۹۹ و مابقی در پایان ۱۳۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند. با تولید این فناوری ها جهاددانشگاهی نقش برجسته ای در حل نیاز فناورانه کشور خواهد داشت.

 

اقدامات جهاد در پیشگیری و شیوع کرونا

طیبی ادامه داد: تولید کیت، شروع پروژه سلول درمانی بافت های آسیب دیده ریه، استفاده از ظرفیت رسانه ای جهاد و درخدمت خبر رسانی و ترویج رفتار درست مردم، تولید مواد ضد عفونی کننده و تولیدالبسه کادر پزشکی نیز از سری اقدامات جهاددانشگاهی در امر مقابله با ویروس کرونا به شمار می رود.

وی همچنین از تامین نشدن منابع مالی برای تولید واکسن در این نهاد خبر داد.
طیبی گفت: احداث بیمارستان سلول درمانی و ایجاد مرکز جدید پژوهشی و درمانی سرطان پستان نیز از سری مطالبات مردم برای توسعه خدمات درمانی جهاددانشگاهی حاصل از توسعه فناوری های این نهاد به شمار می رود که به دلیل تامین نشدن منابع مالی تاکنون به سرانجام نرسیده است.

 

جهاد و فعالیت های فرهنگی

طیبی گفت: در ابتدای روی کارآمدن جهاددانشگاهی مسئولیت فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه با این نهاد بود، اما پس از آن با ایجاد ساختارهای اداری و دانشجویی در دانشگاه ها این وظیفه به این ساختارها محول شد. 

 

وی راه اندازی مرکز فعالیت های قرآنی دانشجویان کشور، راه اندازی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال ۱۳۸۰، اجرای بیش از ۵ هزار طرح نظرسنجی در سطوح ملی، منطقه ای و استانی و محلی، تاسیس مرکز انتشارات جهاددانشگاهی در سال ۱۳۶۰ و تبدیل آن به سازمان انتشارات در سال ۱۳۷۹، انتشارات بیش از ۶ هزار جلد کتاب علمی، برگزاری ۲۶ دوره جشنواره ملی کتاب دانشجویی، برگزاری ۱۸ دوره جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی، تاسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سال ۷۷ و  برگزاری هشت دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی را بخشی از دستاوردهای فرهنگی این نهاد در طول سال ها فعالیت عنوان کرد.

 

طیبی گفت: برگزاری مسابقات دفاع سه دقیقه ای از پایان نامه های دانشجویان، ایجاد باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، برگزاری ۱۰ دوره جشنواره مهر باران، در تقدیر از فعالان محرومیت زدایی و توجه به آسیب های اجتماعی، اردوهای جهادی، انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان دانشجویان و بسیج دانشجویی در توسعه اردوهای جهادی در حوزه علم و فناوری، راه اندازی مرکز فرهنگی- دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳، ترویج اندیشه های امام (ره) و مقام معظم رهبری، برگزاری جشنواره تندیس فداکاری با هدف ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری و روحیه کمک به هم نوع نیز بخش دیگر فعالیت های فرهنگی در چهل سال فعالیت به شمار می رود.
رییس جهاددانشگاهی در ادامه همچنین به راه اندازی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان در سال ۱۳۸۰ و راه اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران اشاره کرد.

 

فعالیت های جهاد در حوزه آموزش و اشتغال

ییس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت در حوزه آموزش عالی، علمی – کاربردی و کوتاه مدت این نهاد در سال های ۱۳۷۵-۱۳۹۹ عنوان کرد: این نهاد در حوزه آموزش عالی دارای ۲ دانشگاه، یک دانشکده و ۶ موسسه آموزش عالی است. تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در این مجموعه ۲۲ هزار و ۹۶۰ نفر هستند. همچنین، تمامی دانش آموختگان آموزش عالی ۶۶ هزار و۲۴۹ نفر هستند.
وی افزود: جهاددانشگاهی دارای ۴۱ موسسه علمی کاربردی و ۱۶۹ مرکز آموزش های کوتاه مدت است.

 

طیبی در ادامه با اشاره به فعالیت های جهاد در حوزه اشتغال گفت: این نهاد از سال ۷۳ به بحث اشتغال دانش آموختگان اهتمام ورزیده است. در این زمینه نیز به راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی بازرکار و کاریابی، انشار مجله بازار کار و اجرای طرح جامع هدایت شغلی دانشجویان پرداخته است.
وی خاطر نشان کرد: برگزاری دوره های مهارتی، توانمندسازی و کارآفرینی، همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه مشاغل خانگی، همکاری با معاونت زنان سرپرست خانوار در اشتغال زنان سرپرست خانوار نیز بخش دیگری از فعالیت های جهاد در راستای اشتغالزایی در کشور به شمار می رود.
رییس جهاددانشگاهی در ادامه به لغو برگزاری نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد.
وی در جمع‌بندی چهل سال فعالیت جهاددانشگاهی اظهار داشت: ایران در زمینه تولیدات علمی و توسعه فناوری مشکل ندارد؛ به شرطی که در زمان مناسب به توسعه علمی و به ویژه تولید فناوری بپردازیم. 

 

طیبی با تاکید بر لزوم نگاه جامع به تولید فناوری های مورد نیاز، تصریح کرد: در گذشته بیشتر توجه به تولید فناوری در زمینه تجهیزات و مواد اولیه بود و از فناوری انجام طراحی‌های پایه غفلت کرده‌ایم.
وی تاکید کرد: افزون بر اراده و برنامه، نیاز به اصلاح ساختار تولید علم و فناوری خود هستیم تا آن را به ثروت تبدیل کنیم.
طیبی ادامه داد: نظام علم، فناوری و نوآوری ما از کارآمدی مناسب برخوردار نیست؛ از این رو، ساختار بنگاه‌داری باید اصلاح شود و به سمت بخش خصوصی واقعی برود. بنگاه‌های بزرگ اقتصادی شبه دولتی یا خصوصی – دولتی هستند.

 

رییس جهاددانشگاهی با انتقاد از رانت برخی بنگاه های اقتصادی عنوان کرد: اگر رانت هایی که به آنها داده می‌شود، قطع شود؛ فعالیت آنها عموماً اقتصادی نیست. سوبسیدها باید به بنگاه‌هایی داده شود که دارای مراکز تحقیق و توسعه‌تری بوده و مرتب فناوری های خود را ارتقا می‌دهند.
طیبی گفت: برای توسعه فناوری در صنایع کوچک و متوسط باید مراکز تحقیقاتی تخصصی ایجاد شود و جهاددانشگاهی می‌تواند در این زمینه نقش عمده به عهده بگیرد.
وی با اشاره به لزوم وفاق ملی در تعیین مصالح ملی کشور گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عیدسعید قربان بیان فرمودند، ما نیاز به تلاش، تمرکز نیروها در برابر دشمنی‌ها و ساخت و توسعه کشورمان داریم.

 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics