تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ادغام ۱۳۰ واحد دانشگاه پیام‌نور و کاهش مراکز علمی کاربردی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ادغام ۱۳۰ واحد دانشگاه پیام‌نور و کاهش تعداد مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی، در طرح ساماندهی دانشگاه های شعبه‌دار کشور خبر داد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا ، علی خاکی صدیق روز سه شنبه درباره طرح ساماندهی دانشگاه های شعبه دار کشور اظهار داشت: معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۹۶ پیگیری جدی در زمینه ساماندهی مراکز آموزش عالی داشت و چارچوب های کار در جلسات فشرده با افراد متخصص و ذی‌صلاح تبیین شد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

وی با اعلام اینکه آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط برای ساماندهی مراکز آموزش عالی به تصویب رسیده است، افزود: بخشی از مبانی کار تا پایان سال ۹۷ انجام و بخشی از اجرا هم در همان سال آغاز شد. به عنوان مثال دانشگاه جامع علمی کاربردی،‌ بیش از هزار مرکز داشت که الان تعداد این مراکز به کمتر از ۶۵۰ در کل کشور رسیده است.

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین درباره ساماندهی مراکز دانشگاه پیام نور، خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور برای کیفی سازی، بیش از ۱۳۰ مرکز را ادغام کرد که در شورای گسترش وزارت علوم به تصویب نهایی رسید و این دانشگاه از سال تحصیلی جدید با قالب جدید کار را شروع می کند.

 

ساماندهی دانشگاه های دستگاه ها

خاکی صدیق همچنین درباره موسسات وابسته به دستگاه های اجرایی گفت: در موسسات وابسته به دستگاه های اجرایی بحث انحلال و ادغام در دانشگاه ها به اتمام رسید. در این زمینه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اواسط سال ۹۸ کارگروهی را با هدف ساماندهی دستگاه های اجرایی تشکیل داد و حتی جلسات آن تا ماه های ابتدایی آبان ماه ۹۹ تشکیل می شد؛ در نهایت اینکه تکلیف تمام موسسات آموزشی وابسته به دستگاه های اجرایی مشخص شد.

به گفته این مسوول وزارت علوم، تعدادی از این مراکز منحل، ملحق یا به علت حساسیت ها و ضرورت نیاز کشور به در صنعت، ابقا شدند. به عنوان مثال، دانشکده نقشه برداری به دانشگاه شهید بهشتی ملحق و دانشکده محیط زیست منحل شد؛ همچنین دانشکده هوانوردی به خاطر ضرورت و حساسیتی که داشت، به کار خود با ماموریت خاص ادامه می دهد.

 

تعیین تکلیف دانشگاه های غیردولتی

وی درباره آخرین وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، اظهار داشت: ساماندهی موسسات غیردولتی غیرانتفاعی خیلی پیچیده است؛ چرا که بخش عمده آن در بخش خصوصی قرار دارد؛ افرادی در این دانشگاه ها سرمایه گذاری کردند و الان با مسأله بحران کمبود دانشجو روبرو شدند.

خاکی صدیق با اشاره به سیاست دولت برای حمایت از دانشگاه های غیردولتی، خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های دولت، حمایت از این بخش خصوصی بود و این بخش از آموزش عالی نباید ضعیف یا منحل شود. از سوی دیگر، توانمندسازی این موسسات باید صورت گیرد، ولی دغدغه جدی در مورد این مراکز آموزش عالی، بحث کیفیت است.

 

معاون آموزشی وزیر علوم با ارائه آماری از کاهش تعداد دانشگاه های غیردولتی غیرانتفاعی،گفت: تاکنون دغدغه حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم در ارتباط با موسسات غیردولتی در آموزش عالی، ارتقای کیفیت بود. پیش از این حدود ۳۸۰ موسسه غیردولتی فعال بود که تعداد این مراکز هم اکنون به حدود ۲۹۰ دانشگاه رسیده است. همچنین برخی از این مراکز منحل یا  برای کیفی سازی با سایر موسسات ادغام شدند.

 

خاکی صدیق درباره یکی از راه های توانمندسازی موسسات غیردولتی غیرانتفاعی، گفت: این دانشگاه ها می توانند از همکاری دانشگاه های با کیفیت استفاده کنند و در ارتقای کیفی خود بکوشند. دانشگاه های غیردولتی می توانند به عنوان استاد وابسته از اعضای هیأت علمی سایر دانشگاه ها استفاده کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره حمایت دیگر دولت از این مراکز، یادآور شد: در بحران کرونا، کمک مالی دولت به این مراکز انجام شد تا منجر به تعطیلی آنها نشود.

 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics