تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ارایه آموزش‌های مهارتی رمز موفقیت سمنان در پیکار با بیکاری

مهارت افزایی متناسب با نیاز بازار همراه با اصل نوآوری گره‌گشای کاهش بیکاری محسوب می‌شود و استان سمنان در حوزه دولتی و بخش خصوصی مهارت آموزی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد، اما نگاه نادرست به فرهنگ کار همچنان ضعف مهم در مهار بیکاری به شمار می‌رود.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایرنا، اشتغال و بیکاری مقوله و دغدغه مهمی برای تصمیم‌گیران است که البته این دغدغه فقط مربوط به کشور و استان سمنان نیست بلکه جهان با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند و راهکار حل این معضل در توجه به مهارت آموزی خلاصه می‌شود.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

در جامعه امروز فردی می‌تواند موفق باشد و از وحشت بیکاری خود را برهاند که مهارت متناسب با نیاز بازار و صنعت را بلد باشد، در جامعه امروز فن بیان، فن هنر،فن کشاورزی و فن‌های صنعتی از جمله مهارت‌های کاربردی به شمار می‌رود که می‌تواند برای فرد اشتغال و درآمد ایجاد کند.

۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان جذب بازار کار شدند و همین تجربه موفق نشان می‌دهد که مهارت آموزی لازمه اشتغال است و باید دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای به منظور تامین اشتغال دانش آموختگان بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

 

امروزه شاهد هستیم جمع زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به خیل جمعیت بیکاران در کشور پیوسته اند و در انتظار یک معجزه برای یافتن فرصت شغلی هستند، توجه بیش از حد جوانان برای اشتغال در مشاغل دولتی یک ضعف اساسی است و با فرهنگ‌سازی باید مسیر اشتغال در بخش‌های مختلف به بیکاران جامعه یادآوری شود.

 

طی دهه های گذشته فرهنگ غلط مدرک گرایی موجب شد تا جمع زیادی از جوانان تنها بواسطه فشار اجتماعی و خانواده  راهی دانشگاه‌ها شده و به تحصیلات آکادمیک و تئوری بپردازند اما به دلیل نبود ظرفیت لازم برای اشتغال زایی دانشگاهیان در رشته‌های مورد نظر و همچنین فقدان مهارت، این افراد به صف بیکاران پیوسته و به معضلی برای جامعه تبدیل شده اند و از دولت انتظار و توقع دارند که برای آنها اشتغال ایجاد کنند، انتظار و توقعی که در دنیای امروز  به نظر نامعقول به نظر می رسد  .

 

در کنار ترغیب افراد جویای کار به مهارت آموزی لازم است ارایه آموزش‌های مهارتی‌ مبتنی بر تولید و بهره‌وری مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

براساس آمار نرخ بیکاری در استان سمنان سال گذشته حدود ۷.۹ بود و سمنان جزو سه استان برتر کشور در زمینه  کاهش آمار بیکاری و اشتغالزایی است و یکی از عوامل مهم در دست‌یابی به این موفقیت توجه به مهارت‌آموزی  است و به گفته صاحب‌نظران بالغ بر ۶۰۰ حرفه در ۱۸ مرکز ثابت و شعبه‌های آموزش فنی و حرفه ای در حال آموزش است.

 

ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی نیاز جامعه امروز

مجید شمسین یکی از کارآفرینان سمنانی که با تکیه بر مهارت‌آموزی توانسته برای خود شغل ایجاد کند ابراز داشت: تحصیلات خود را در هنرستان فنی گذراندم و سپس تحصیلات خود را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه دادم.

وی با بیان اینکه رشته‌های فنی و حرفه‌ای در بین خانواده‌ها مهجور مانده است،  اظهار داشت: باید فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه نهادینه شود و خانواده‌ها به این باور برسند که آینده‌ای روشن برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد.

 

وی ادامه داد: بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی در ابتدا به دلیل مهارتی که داشتم در مدت زمان کوتاه موفق به اشتغال در یک واحد صنعتی در بخش تراشکاری شدم و پس از کسب تجربه در مدت حدود ۱۰ سال کارگاه تراشکاری راه‌اندازی کردم و اکنون به خاطر کیفیت کارم مشتریان ثابت از واحدهای صنعتی دارم.

وی بیان کرد: اعتقاد دارم هر فردی باید یک کارآفرین باشد و برای خودش اشتغال ایجاد کند، اگر افراد مهارت و کمی نوآوری داشته باشند از معضل بیکاری رنج نخواهند برد.

 

شمسین ابراز داشت: یک پسر ۱۲ ساله دارد و از همین سن و سال او را به کارگاه می‌برد تا به او حرفه بیاموزد.

این کارآفرین سمنانی ابراز داشت: تحصیل بدون مهارت در اوضاع فعلی راه به جایی نمی‌برد و انسان موفق فردی است که در کنار تحصیل فراگیری مهارت‌های کاربردی را جدی بگیرد.

 

آموزش‌های مهارتی رمزگشای بیکاری

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان گفت: مهارت آموزی و تقویت آموزش‌های کاربردی و فنی و حرفه‌ای راهکار مهم کاهش بیکاری است و باید این راهبرد مورد توجه قرار گیرد.

فاطمه منصوری اظهار داشت: فرهنگ سازی مهارتی باید جزو دغدغه مردم محسوب شود و مهارت آموزی و افزایش آموزش های فنی و حرفه ای راهکار مهم کاهش بیکاری در جامعه است.


وی بیان کرد: مهارت راه بی بدلیل توسعه است و اگر اطلاعات و مطالعه دقیق از نیازهای بازار کار در دست باشد می‌توان براساس نیاز برنامه‌ریزی کرد.
وی با اشاره به سند راهبردی توسعه آموزش‌های مهارتی استان سمنان گفت: ترویج و توسعه فرهنگ مهارت‌های آموزشی از مهم‌ترین اهداف این سند است که دانشگاه ها باید از این ظرفیت بهره گیرند .
منصوری با اشاره به اهمیت و نقش شورای مهارت، اظهار داشت: شورای مهارت به دنبال تجمیع امکانات و توانمندی‌ها است و تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی در کنار هم با اعلام نیازها و ظرفیت‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

 

خیران به حوزه اشتغال و مهارت آموزی ورود کنند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: ایجاد خیریه در حوزه مهارت آموزی و اشتغال یکی از رویکردهای دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان برای ترویج مهارت افزایی است   و انتظار می‌رود خیران نیز در این کار خداپسندانه پیش از پیش همراهی کنند.

امیر بینایی نشاط اجتماعی را رضایت نسبی از زندگی برشمرد و افزود: این احساس در فرد زمانی محقق می‌شود که فرد نقشی در جامعه ایفا کند و این مساله در گرو مهارت آموزی و اشتغال افراد است.

 

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان تصریح کرد: مهارت آموزی نیروهای فعال کشور لازمه ایجاد اشتغال و توسعه یافتگی کشور است.

وی با اشاره به اینکه خاستگاه اکثر آسیب‌های اجتماعی در محله‌های کم برخوردار است، بیان کرد: شکل گیری آسیب‌های اجتماعی در این مناطق ناشی از فقر آموزشی، مالی و فرهنگی است و یکی از راهکارهای رفع این مشکلات آموزش و به طور خاص مهارت آموزی است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان یادآور شد: حقوق شهروندی الزام می‌کند تمام افراد جامعه از آموزش‌های لازم در زمینه مهارت و اشتغال بهره مند شوند.

 

اشتغال۶۳ درصدی دانش‌آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای سمنان

رییس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای استان سمنان  گفت: نزدیک به ۶۳ درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه براساس راستی‌آزمایی اشتغال انجام شده شاغل هستند .

رضا نقدی  ابراز داشت: آمار اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌ استان سمنان نزدیک به آمار متوسط کشوری است.
وی اضافه کرد: آمار اشتغال دانش‌آموختگان نشان می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز صنعت رشته‌های تحصیلی را ارایه می‌دهد تا دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشد.


رییس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای استان سمنان تصریح کرد: ۶۰ درصد درس‌های دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت کارگاهی ارائه می‌شود تا دانشجو در کنار درس تئوری، مهارت انجام کار را فرابگیرد.
وی بیان کرد: دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای استان سمنان دارای چهار هزار دانشجو، چهار دانشکده و آموزشکده و ۵۰۰ استاد زبده است.
نقدی اظهار داشت: دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای با توجه به اشتغالی که ایجاد می‌کند، پل ارتباطی بین صنعت و نیروی کار محسوب می‌شود، اما کمتر شناخته شده است و باید با کمک رسانه این دانشگاه برای جامعه بیشتر معرفی شود.


وی یادآور شد: ۵۸ رشته کاردانی و کارشناسی مهارتی در این دانشگاه به منظور تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ارائه می‌شود که از این تعداد ۳۸ رشته در مقطع کاردانی و ۲۰ رشته در مقطع کارشناسی است.
وی ادامه داد: رشته طراحی لباس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو و حسابداری به صورت ناپیوسته و رشته‌های کاردانی مانند انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، گرافیک، تربیت بدنی، معماری، هنرهای تجسمی-نقاشی، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر، از جمله رشته‌های درسی است که در دانشگاه فنی‌ وحرفه‌ای استان سمنان ارائه می‌شود.


رییس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای استان سمنان گفت: دانشگاه فنی‌ وحرفه‌ای دولتی و تحصیل در مراکز این دانشگاه علمی رایگان است و دانش‌آموختگان رشته نظری، هنرستان‌ها و کار و دانش می‌توانند با شرکت در آزمون به صورت پیوسته یا ناپیوسته در این دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازند.

 

مهارت آموزی۳۹ هزار نفر از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان گفت: مهارت آموزی و افزایش آموزش های کاربردی راهکار مهم کاهش آمار بیکاری در استان سمنان است.

سید حسین شاهچراغ  ابراز داشت: ۳۹ هزار و ۶۸ نفر در استان سمنان سال گذشته تحت آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۴۵ نفر در بخش دولتی و ۱۷ هزار و ۵۲۳ نفر در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای  آموزش‌های مهارتی را فراگرفتند.

 

وی بیان کرد: سه ماهه نخست امسال با وجود شیوع کرونا ۳۲ دوره آموزش مهارتی در بخش دولتی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان به صورت مجازی برگزار شد و دیگر دوره‌های مهارتی تلفیقی از مجازی و حضوری برگزار شد.

سرپرست اداره کل فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: سه ماهه نخست امسال سه هزار و ۷۷۴ نفر در بخش دولتی استان سمنان آموزش‌های مهارتی را فراگرفتند.

 

شاهچراغ اضافه کرد: اواخر فروردین استان سمنان در وضعیت سفید از لحاظ شیوع کرونا قرار گرفت و از همان زمان آموزش‌های حضوری در بخش دولتی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان سمنان آغاز شد
وی خاطر نشان کرد: خانواده ها نقش غیر قابل انکاری در افزایش رغبت فرزندان به گذراندن طرح‌های مهارتی دارند و والدین با توجه به شرایط اقتصادی جامعه کودکان خود را به فراگیری مهارت های مختلف توصیه کنند.

 

فعالیت ۱۸ آموزشگاه دولتی و ۱۰۸ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان افزود: بخش دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان، سه هزار و ۲۶۸ نفر را در بنگاه‌های اقتصادی، سه هزار و ۹۷ نفر را در پادگان‌ها و یگان‌های نظامی و ۹۷۴ نفر را در دانشگاه‌ها تحت آموزش قرار داد.

وی ادامه داد: همچنین یکهزار و ۳۱ نفر در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها، ۶ هزار و ۷۵۶ نفر در مراکز ثابت و شعبه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و ۴۴۲ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش بهزیستی توسط بخش دولتی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای فرا گرفتند.

 

شاهچراغ تصریح کرد: بخش دولتی آموزش فنی و حرفه استان یکهزار و ۹۲۷ نفر را در مناطق روستایی، عشایری و مناطق محروم و چهار هزار و ۵۰ نفر را به صورت سیار در مناطق شهری تحت آموزش قرار داد.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان ابراز داشت: به طور کلی بخش دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان در سال گذشته ۲ میلیون ۶۲۱ هزار و ۳۶۳ نفرساعت و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای یک میلیون و ۵۴۵ هزار و ۳۲۳ نفرساعت خدمات آموزشی ارایه کردند.

 

اشتغال یکهزار و ۱۹۷ مهارت آموخته در استان سمنان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان‌ گفت: یک‌ هزار و ۱۹۷ نفر از به کار گمارده شده های سال گذشته در استان توسط مراکز کاریابی، دارای مهارت بودند.

اسماعیل غنیان افزود: در استان سمنان ۱۶ مرکز کاریابی غیر دولتی زیرنظر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال است که این اداره کل در قالب کمیته‌ای مراکزکاریابی را کنترل و پایش می کند.

 

وی ابراز داشت: ۲ هزار و ۶۵۹ نفر از طریق مراکز کاریابی استان سال گذشته به کار گمارده شدند که از این تعداد یک هزار و ۴۶۲ نفر بدون مهارت و یک هزار و ۱۹۷ نفر دارای مهارت بودند.

وی بیان کرد: از مجموع ۲ هزار و ۶۵۹ اشتغال‌ یافته توسط مراکز کاریابی استان سمنان در سال گذشته ۸۵۰ نفر زن و یک‌ هزار و ۸۰۹ نفر مرد بودند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان‌ خاطر نشان کرد: از مجموع ۸۵۰ زن به کارگمارده شده در استان سمنان توسط مراکز کاریابی ۶۴۷ نفر دارای مهارت و ۳۸۳ نفر فاقد مهارت بودند.

 

وی اضافه کرد: از مجموع یک هزار و ۸۰۹ نفر مرد به کار گمارده شده در سال گذشته توسط مراکز کاریابی استان سمنان، ۹۹۵ نفر بدون مهارت و ۸۱۴ نفر دارای مهارت بودند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان‌ ادامه داد: از ۲ هزار و ۶۵۹ به کار گمارده شده در استان سال گذشته یک هزار و ۶۰۵ نفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم و یک هزار و ۵۴ نفر دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر بودند.

 

اشتغال یکی از دغدغه‌های مهم جوانان در جامعه است و برای حل این دغدغه باید مهارت‌آموزی و فرهنگ کار و تلاش بین جوانان و خانواده‌های آنان نهادینه شود و همپای فرهنگ‌سازی مسوولان نیز با استخراج نیاز بازار کار و ارایه آموزش‌های متناسب از مبتدی تا حرفه‌ای با شهریه‌هایی معقول و متناسب با وضعیت مالی یک فرد بیکار که هیچ منبع درآمدی ندارد همراه و پشتیبان جوانان برای رهایی از مشکل بیکاری باشند.

 
 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics