تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دسترسی به اطلاعات یکی از کارهای اساسی در جهت فقرزدایی است

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با قدردانی از خدمات، تلاش ها و فداکاری های جمعیت هلال احمر در داخل و خارج کشور بویژه در دوران شیوع کرونا، تاکید کرد: توجه این جمعیت به امور زیرساختی حقوقی در کنار فداکاری‌ها و خدمت رسانی به مردم، ارزش کار این مجموعه را مضاعف و چندبرابر کرده است.

 به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر لعیا جنیدی در مراسم رونمایی از مجموعه تنقیح قوانین و مقررات و سامانه جامع اطلاعات دعاوی و حقوقی جمعیت هلال احمر که روز سه شنبه و با حضور دکتر کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با اشاره به اهمیت آگاهی از قوانین در بُعد تنقیح و اطلاع رسانی شفاف و کامل قوانین منقح شده، افزود: شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات از مهمترین بخش های حقوق شهروندی است که در پیشگیری و مقابله با فساد نقش اساسی دارد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی تصریح کرد: تنقیح قوانین و مقررات در جمعیت هلال احمر اهمیت اساسی دارد چراکه این جمعیت با حق بنیادی سلامت و حیات مردم سروکار دارد و تنقیح قوانین در این سازمان ارزش مضاعف دارد.

معاون حقوقی رئیس جمهور بر ضرورت توجه به جامعه هدف در بخش اطلاع رسانی قوانین تنقیح شده تاکید و خاطرنشان کرد: باید این مهم را درنظر داشت که مردم و بویژه ضعیف ترین و کم توان ترین بخش جامعه به این قوانین دسترسی داشته باشند.

دکتر جنیدی با بیان اینکه دسترسی به اطلاعات یکی از کارهای اساسی در جهت فقرزدایی است، گفت: بخشی از ناتوانی از نبود اطلاعات بویژه اطلاعات مرتبط با حیات و سلامت است و پیامد داشتن آگاهی و اطلاعات، قدرت و توانایی است و ندانستن، ناتوانی به همراه می آورد.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: باید مردم در مناطق دور افتاده که معمولا حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب ها و لطمات بیشتری دارد، مباحث حقوقی مرتبط با امدادرسانی اطلاعات داشته باشند.

 

دکتر جنیدی همچنین با ارایه پیشنهاداتی در زمینه تنقیح قوانین و مقرارت در جمعیت هلال احمر، تصریح کرد که معاونت حقوقی ریاست جمهوری با هدف روان سازی امر تنقیح و با همکاری سایر قوا مجموعه اصول و مدل تنقیح قوانین و مقررات در کشور را آماده کرده است که جمعیت هلال احمر می تواند از این مدل استفاده کند.

دکتر نهرینی معاون امور حقوقی دولت معاونت حقوقی رئیس جمهور نیز در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت جلوگیری از همپوشانی و تداخل امور حقوقی در دولت، تاکید کرد: صلاحیت کمیسیون مستندسازی اموال غیر منقول و تعیین بهره بردار معاونت حقوقی رئیس جمهور در دعاوی و دادگاه ها به رسمیت شناخته شده است و نگاه این معاونت به مالکیت دولت عام بوده و همه اموال منقول به نام دولت جمهوری اسلامی ایران مستندسازی می شود.

 

وی افزود: این کمیسیون بدون دریافت هزینه، دعاوی و  امور حقوقی و شکایات مرتبط با اختلافات میان دستگاه های دولتی را بررسی و اتخاذ تصمیم می کند. بنابراین دستگاههای اجرایی باید از طرح دعوی نزد مراجع قضایی به طور جدی خودداری کنند و دعاوی خود را در کمیسیون یادشده یا نزد معاونت حقوقی مطرح نمایند.

مهدی زاده معاون تدوین و تنقیح قوانین معاونت حقوقی رئیس جمهور، با اشاره به تصویب نخستین تصویب نامه تنقیحی در زمینه بیمه شخص ثالث در معاونت حقوقی رئیس جمهور، ادامه داد: آمادگی داریم با همکاری جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تصویب نامه تنقیح شده این جمعیت را تهیه و به هیات دولت ارایه کنیم.

 

همچنین در ادامه این مراسم از سامانه مجموعه تنقیح قوانین و مقررات و سامانه جامع اطلاعات دعاوی و حقوقی جمعیت هلال احمر با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

مجموعه تنقیح قوانین و مقرارت در سه مجموعه قوانین و مقرارت جمعیت هلال احمر و مجموعه اساسنامه ها، قوانین و مقرارت حوزه امداد و نجات و قوانین و مقرارت مربوط به حوزه بین الملل تهیه شده است که یک هزار و ۲۰۲ قانون و مقررات در این مجموعه تنقیح شده است.

 

سامانه جامع اطلاعات دعاوی و حقوقی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز با هدف ثبت کلیه پرونده ها و نظارت دائم بر این پرونده ها، ایجاد وحدت رویه و تسریع در رسیدگی به پرونده ها در چهار سامانه جداگانه دعاوی، استعلامات، جست و جوی قوانین و مقررات و تالار گفت و گو و با ثبت یک هزار و ۷۳۴ پرونده در این سامانه آماده ارایه خدمات به مردم و جمعیت هلال احمر شده است.

همچنین دکتر جنیدی در حاشیه این مراسم از موزه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics