تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شفافیت اقتصادی دستاورد صورت معاملات فصلی

شفافیت اقتصادی پیامدهای مثبتی بر سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی دارد و درآمدهای مالیاتی و کیفیت زیرساخت‌های اقتصادی و خدمات عمومی را افزایش می‌دهد. شفافیت باعث تسهیل نظارت بر فعالیتهای اقتصادی و عملکرد سازمان های دولتی می شود.

 به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، نوع فعالیتهای اقتصادی از یکسو و نقش رو به افزایش دولتها در جهت گسترش خدمات عمومی، تامین اجتماعی، تعهدات دولت در عرصه های اقتصادی و اجتماعی و تلاش در جهت تحقق رشد اقتصادی و توزیع عادلانه درآمد، پرداخت و دریافت مالیات را به مسئله ای مهم و تاثیرگذار تبدیل کرده فعالیت‌هایی که در چارچوب نظام مالیاتی کشور صورت می‌گیرند، همواره نیازمند سطوح بالایی از صراحت و پاکدامنی اقتصادی هستند و اعتمادسازی متقابل و شفافیت دوسویه را می‌طلبند. 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

از جمله امکانات لازم جهت تسهیل امور اجرایی مانند پرداخت مالیات و وضوح و روشنی بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار، به‌کارگیری ابزارهای نوین الکترونیکی است که کاهش خطای انسانی را موجب شده و از سوی دیگر، مراجعات حضوری مودیان به ادارات را محدود خواهد ساخت. ارسال صورت معاملات فصلی به صورت آنلاین و از طریق سامانه سازمان، در هر ساعت از شبانه روز ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، افزایش دقت و ضریب اطمینان را نیز در پی دارد.


از طرفی،ساده‌سازی قوانین و اجتناب از تعدد آنها تا حد امکان، ضمانت اجرایی قوانین، کاهش ساختارهای بوروکراتیک و گرفتار شدن در پیچ وخم های اداری و ایجاد امکانات لازم جهت سهولت در پرداخت مالیات‌ها و در نهایت جلب رضایت مودیان از جمله اقداماتی است که دولت در راستای مسئولیت خطیر شفاف‌سازی روابط اقتصادی و جلب اعتماد مودیان بر عهده دارد.


بنابراین یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیشگیری از وقوع جرائم اقتصادی، نظارت مطلوب بر فرآیندها است. در همین راستا، سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به طراحی و ارسال الکترونیکی فهرست صورت معاملات فصلی نموده است تا بر اساس آن، اعلام درآمدهای مشمول مالیات و متعاقبا تشخیص دقیق این نوع درآمدها با سهولت هر چه تمام‌تر انجام پذیرد. بدین صورت که اطلاعات حاصل از فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در قالب فهرستی که حاوی مشخصات فعالیت‌های مزبور است، توسط صاحبان مشاغل، تکمیل شده و جهت بررسی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می شود. این امر سبب می‌شود تا روند دادوستدها و معاملات به منظور وصول مالیات از آنها مشخص شده و در نهایت با بررسی دقیق کارشناسان سازمان امور مالیاتی، میزان درآمدهای مشمول پرداخت مالیات، برآورد گردد.


همچنین، بر اساس ماده 169 قانون مالیات های مستقیم به‌منظور ایجاد شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شهرداری‌ها، موسسات وابسته به دولت، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که اطلاعات موردنیاز پایگاه فوق را در اختیاردارند و یا به نحوی موجبات تحصیل درآمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می‌آورند نیز موظف‌اند اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.


بدیهی است بر طبق همین ماده قانونی،کلیه معاملات و قراردادهای تجاری و گمرکی، خرید و فروش ارز و طلا، گردش مالی سهام و اوراق بهادار و حسابهای بانکی و تسهیلات بانکی، اطلاعات دارایی ها و املاک در سازمان امور مالیاتی ثبت می شود و از هرگونه پولشویی، اختلاس، سندسازی و سوء استفاده های مالی جلوگیری می شود و این امر با خود اقتصادی پایدار و شفاف را به ارمغان می آورد

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics