تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرهنگ سازی در پی تغییر نگاه مودیان

مالیات مهم ترین رکن تامین درآمدهای بودجه ای است و وظیفه یک نظام مالیاتی کارآمد، تامین هزینه های دولت و حرکت به سمت ثبات اقتصادی است و تغییر نگاه به مالیات به عنوان تامین کننده عمده درآمدهای بودجه ای، بدون فرهنگ سازی در سطح جامعه و تغییر نگاه مودیان مالیاتی به این مقوله محقق نمی شود.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، اگر بپذیریم مالیات اهمیت ویژه ای برای تامین منابع مالی مورد نیاز دولت ها دارد، باید برای افزایش در آمدهای مالیاتی فرهنگ سازی و اعتماد سازی مناسب صورت بگیرد تا مردم با اطمینان هر چه بیشتر بخشی از در آمد حاصل از فعالیت های اقتصادی خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت نمایند. فرهنگ سازی مالیاتی، راهی است که می تواند از اتلاف هزینه و منابع جلوگیری کند و هزینه های وصول را به حداقل می رساند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

با ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب و ترغیب مردم به پرداخت مالیات، می توان انتظار تشکیل ساختار اقتصادی قوی در کشور را داشت. بهبود نظام مالیاتی بدون در نظر گرفتن ارتقای فرهنگ مالیاتی محقق نمی‌شود. شفاف سازی اقتصادی و جلب اعتماد آحاد مردم برای پرداخت مالیات در صورتی محقق خواهد شد که فعالیت‌های ترویج فرهنگ مالیاتی در سراسر کشور انجام گیرد. اهمیت فرهنگ سازی درخصوص مالیات یک استراتژی حیاتی و جدی است.

 

اگر مودی مالیاتی و افراد جامعه بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می‌پردازند صرف آبادانی کشور و ایجاد امکانات رفاهی برای خودشان می شود با میل و رغبت بیشتر حاضر به مشارکت هستند در مقابل عدم توجه به ایجاد زمینه ی فرهنگ سازی و نپرداختن به موقع مالیات خسارات جدی را به بدنه اقتصاد وارد می‌کند.


علاوه بر این موارد تصور شهروندان از نظام مالیاتی وشیوه تعامل نظام مالیاتی با آنها بر فرهنگ مالیاتی هر جامعه ای تاثیر گذار است.اگر شهروندان قوانین را ناکارآمد تلقی کنند، شیوه اخذ مالیات را ناعادلانه بدانند ویا اینکه برای انجام تکالیف قانونی خود مشقت زیادی تحمل کنند فرهنگ مالیاتی آنها فرهنگی مشارکت گریز می‏ شود.در اینجا این مسئله مشخص می شود که فرهنگ مالیاتی را تنها نمی توان با رسانه ها تعالی بخشید بلکه رفتارها،اقدامات وروش‏های نظام مالیاتی نیز باید تقویت کننده ارزش های مشارکت جویانه باشد. همچنین نظام مالیاتی باید بتواند تاثیرات خود بر زندگی اجتماعی را به نماد تبدیل کند واز حالت ذهنی و آماری تبدیل به وضعیت ملموس و مشخص کند.


شهروندان باید لذت تاثیرات مالیات بر زندگی خود را بچشند، زمانی که درپارک مالیات روز تعطیل خودرا درکنار خانواده سپری می کنند، در ورزشگاهی که از محل درآمدهای مالیاتی ساخته شده ورزش کنند و یا از اتوبوس های شهری راحت ومدرنی که از مالیات خودشان تهیه شده است استفاده کنند.در این وضعیت پاسخ این پرسش که چرا باید مالیات بپردازیم داده می شود.

 

لذا می بایست پرداخت مالیات به یک باور و تکلیف اقتصادی نهادینه شده در مردم منجر شود، اما از آنجا که یکی از شروط اساسی ایجاد نظام مالیاتی مطلوب، مقبولیت آن از سوی مردم و پرداخت داوطلبانه مالیات است، راهی به جز تقویت فرهنگ مالیاتی نیست چرا که با ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب می توان انتظار ترغیب و مشارکت مردم به پرداخت مالیات را داشت و از آنجائیکه تغییر فرهنگ در عرصه مالیات و یا فرهنگ سازی مالیاتی به معنای ایجاد نگرش و یا تغییر و اصلاح آن می باشد، نمی توان انتظار داشت که فرهنگ و نگاه مردم نسبت به مالیات به سادگی و آسانی دگرگون شود، لذا بر استمرار و برنامه ریزی منسجم و همه جانبه با بهره گیری از کلیه ابزار و امکانات منجمله رسانه های ارتباط جمعی در فرهنگ سازی باید توجه ویژه ای معطوف داشت.

 

در این میان، اطلاع‌رسانی صحیح و به هنگام از نحوه مصرف درآمدهای مالیاتی و همچنین تبیین و تشریح کارکردها و آثار پرداخت مالیات در اقتصاد، موجب همکاری و مشارکت بیشتر مردم در پرداخت مالیات می‌گردد و آشنایی هرچه بیشتر مردم از چگونگی به مصرف رساندن وجوه مالیات در پروژه‌ها و هزینه‌های عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. اگر چنین حسی در مردم به وجود آید که گرفتن مالیات به‌وسیله دولت در راستای ساختن فردایی بهتر برای آن‌ها و فرزندانشان است، تمایل و رغبت بیشتری برای پرداخت مالیات خواهند داشت.


بر این اساس حتی می توان با اقتباس و استفاده از تجارب ارزنده سیستم های مالیاتی کشورهای پیشرو و موفق در این عرصه و الگو برداری از برخی عناصر فرهنگ مالیاتی آن کشورها که نزدیکی و قرابت با مولفه های فرهنگی کشورمان دارند، در مسیر یک فرهنگ کارآمد و سازنده ، حرکت کرد که این امر مستلزم همکاری و هماهنگی کلیه ی ارگان های حکومتی در بسط و گسترش فرهنگ مطلوب مالیاتی و ضمانت اجرای قوی قوانین مصوب، می باشد. اما نکته قابل توجهی را در این خصوص باید در نظر داشت که مقوله فرهنگ سازی مالیاتی پروژه ای ملی و بنابراین گسترده، زمان بر و چند وجهی است.

 

پروژه های ملی در زمینه فرهنگ سازی برای اجرایی شدن نیازمند همت و همکاری و تعامل متقابل گروه بیشتری از سازمان های دولتی می باشد چرا که تحقق آن از عهده یک سازمان خارج است. ابتدا و در نقطه صفر، داشتن نوعی بینش نسبت به تجربه دیگر سازمان ها در خصوص فرهنگ سازی ضروری و کارساز به نظر می رسد. مسیری که آنها طی کرده و یا در حال پیمودن هستند برای تجربه اندوزی بسیار مناسب است. می توان از تجارب آنها استفاده بهینه و نقاط قوت برنامه هایشان را شبیه سازی کرد و از تکرار اشتباهات آنها حذر نمود. 


بنابراین دولت برای دستیابی به اهداف خود برای پاسخگویی به نیازهای اساسی جامعه که به بخشی از آن اشاره شد نیازمند منابع مالی است و مردم دریافته اند که اگر در زندگی روزمره شان خدمتی دریافت می کنند، باید هزینه آن را بطور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازند. بی تردید ترویج فرهنگ مالیاتی و نشان دادن اثرات و نتایج پرداخت مالیات و تبدیل آن به یک حس و مشارکت ملی، تنها وظیفه سازمان امور مالیاتی و یا دولت نیست و به عنوان یک مقوله اساسی در توسعه، ضرورتی عمومی و فراقوه‌ای است و مشارکت همه سازمانها، وزارتخانه ها، نهادها و دیگر ارکان بخش دولتی را هم می‌طلبد.

بنابراین فرهنگ سازی مالیاتی مسئله ای فراگیر است ونیازمند مشارکت نهادهای گوناگون است و نقش سازمان مالیاتی در این میان می تواند ایجاد هماهنگی، حمایت و نظارت باشد.

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics