تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تسریع در روند رسیدگی و پرداخت تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات

مشکلات اجرایی طرح اعطای تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات (کمک ودیعه مسکن) در نشستی در تاریخ 26 مردادماه 1399 با حضور دکتر اکبر کمیجانی، قائم مقام رئیس‌کل بانک مرکزی، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان بخش اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر کمیجانی در این نشست با اشاره به گرانی‌ قیمت و اجاره مسکن و حمایت از مستأجران کم‌درآمد در شرایط دشوار اقتصادی تحمیل شده بر کشور گفت: با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد به گروه‌های هدف و خانوارها در زمینه ودیعه مسکن مساعدت‌هایی انجام گیرد. بنابراین موضوع اعطای «تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات» از محل بخشی از منابع مالی اختصاص یافته از محل تلفیق منابع آزاد شده ناشی از کاهش نرخ ذخیره قانونی و منابع شبکه بانکی در جلسه مورخ 11 مردادماه 1399 ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و تصویب شد. برای تهیه چارچوب اجرایی کار نیز تاکنون جلسات کارشناسی متعددی در این زمینه برگزار کرده‌ایم.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی ادامه داد: روز 19 مردادماه توزیع بانکی در 15 بانک کشور انجام و سهمیه استانی بانک‌ها در این زمینه تعیین و پس از هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، به همراه دستور‌العمل طرح در روز 21 مردادماه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

کمیجانی درخصوص وثایقی که در این طرح از متقاضیان اخذ خواهد شد، گفت: برای تسریع در اعطای تسهیلات، از متقاضیان وثایقی نظیر گواهی کسر از حقوق، گواهی کسر از مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی یا سهام عدالت اخذ می‌شود و همچنین برای سقف تسهیلات بانکی مورد نظر، اخذ سفته یا چک فرد متقاضی یا ضامن برای پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

 

با توجه به شرایط کنونی و مشکلات اقتصادی که مردم عزیز را گرفتار کرده‌ است، از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواستار این هستیم که با درک شرایط دشوار مردم، در اعطای این تسهیلات مساعدت جدی به عمل آورند و اصل را بر سهولت انجام کار بگذارند. 

در پایان یادآور شد که در مرحله فعلی مهلت زمانی برای پایان این طرح، انتهای شهریور ماه در نظر گرفته شده است و چنانچه ضرورت داشته باشد، قابلیت تمدید یک ماهه فراهم می‌شود.
با عنایت به نکات و پیشنهادهای مطرح شده در جلسه، توافق شد کارگروهی موارد پیشنهادی و اصلاحی را سریعاً بررسی کرده و اصلاحات لازم را در دستورالعمل اجرایی طرح، اعمال و به بانک‌ها ابلاغ کند.

 

همچنین در این نشست، محمود محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، ضمن قدردانی از همکاری بانک مرکزی و شبکه بانکی در طرح تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات، گفت: از آنجا که زمان بندی در اجاره مسکن بسیار مهم است و سررسید بیشتر اجاره نامه‌ها در فصل تابستان است، اعطای این تسهیلات نیز باید در فصل تابستان انجام گیرد.

وی افزود: در طرح اشاره شده بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر از طریق پیامک ثبت‌نام کرده‌اند و ظرف کمتر از یک هفته پایش و کنترل اطلاعات انجام گرفته است. تاکنون 26 هزار نفر به شبکه بانکی برای بهره‌مندی از این تسهیلات معرفی شده‌اند.

 

 

منبع خبر: روابط عمومی بانک مرکزی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics