تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آثار پرداخت مالیات در جامعه

مالیات یکی از مسائلی است که دولت ها از گذشته های دور در ارتباط با مردم با آن روبرو بوده اند و به صورت های مختلف از اشخاص دریافت می کردند ، اما امروزه شکل و هدف آن تغییر کرده است . به این صورت که در گذشته صرفا به عنوان منبع درآمدی دولت به حساب می آمده اما در دنیای امروز و اقتصاد کشور های پیشرفته به عنوان ابزاری برای اجرای سیاست های عدالتی و کم کردن فشار بر روی گروه های کم درآمد استفاده می شود .

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، درآمدهای حاصل از پرداخت مالیات در حوزه‌های مختلف همچون عمران و آبادانی، تولید و اشتغال‌زایی، بهداشت و آموزش همگانی و... در جهت ارائه خدمات به عموم مردم هزینه می‌ شود. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

به عنوان مثال، انجام اقدامات عمرانی نظیر ساخت جاده‌ها و بازسازی آن‌ها، سدسازی، ساخت و توسعه نیروگاه‌ها و شبکه‌های آبی، توسعه زیرساخت‌ها و انجام پروژه‌های گوناگون عمرانی در مناطق محروم و توسعه‌نیافته ازجمله خدماتی محسوب می‌شوند که دولت با وصول مالیات در پی تحقق هر چه بیشتر آن‌ها است. 


بر این اساس بطور مثال 3 درصد از کل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در شهرها و روستاها به شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان مناطق تعلق‌گرفته و صرف آبادانی و توسعه آن‌ها می‌شود و در حوزه‌هایی همچون بهبود کیفیت حمل‌ونقل عمومی، راه‌سازی، جاده‌سازی و تعمیر معابر، ایجاد فضای سبز، ایجاد اماکن تفریحی ازجمله پارک‌ها و حفظ و نگهداری آن‌ها، مورداستفاده قرار می‌گیرد. 


همچنین دولت با بهره‏گیری از درآمدهای مالیاتی به ارائه خدمات وسیعی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان ازجمله ساخت و بازسازی و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بسیاری پروژه‌های دیگر جهت تأمین رفاه و آسایش شهروندان مبادرت می‌ورزد. به‌طور مثال، از محل 9 درصد درآمد مالیات بر ارزش‌افزوده کالا و خدمات، یک درصد آن به حوزه سلامت و خدمات درمانی اختصاص دارد و این امر شکل‌گیری تحول نظام سلامت را در سالهای اخیر در پی داشته و با کاهش بسیاری از هزینه‌های درمانی، یاری بخش بیماران و مددجویان شده است. 


همچنین بخشی از مالیات بر ارزش‌افزوده در جهت ارتقاء سطح بیمه در نظر گرفته‌شده است، در این راستا اتفاقات مثبتی در حمایت از بخش بهزیستی در حال انجام است که مهم‌ترین آن تصویب طرحی در دولت است که بخشی از مالیات‎ها به بخش بهزیستی اختصاص خواهد یافت و به‌طور مثال برای افزایش مراکز اورژانس اجتماعی در کشور هزینه خواهد شد. 
در بخش آموزش نیز، بخش قابل‌توجهی از درآمدهای مالیاتی تزریق‌شده به بودجه عمومی کشور به حوزه آموزش اختصاص می‌یابد و صرف توسعه و تجهیز مدارس، ایجاد مدارس در مناطق محروم، نوسازی سازه‌های فرسوده و ارتقا امکانات آموزشی می‌ شود. 


در حوزه تولید، سیاست‌هایی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی در کشور اتخاذ گردیده است تا به مدد افزایش تولید، کارآفرینی و اشتغال رونق گرفته و میزان بیکاری و فقر در جامعه تعدیل شود.
علاوه بر موارد مذکور، هزینه فعالیت بسیاری از دستگاه‌ها و ارگان‌های کشور که متولی تامین امنیت در کشور محسوب می‌شوند، از طریق بودجه عمومی کشور تامین می‌شود که درآمدهای حاصل از پرداخت مالیات بخشی از این بودجه را شامل می‌شود.

 

به‌طور مثال درزمینه فعالیت نیروهای مسلح کشور، تجهیز تاسیسات و زیربناهای امنیتی و تامین امنیت مرزها، نیازمند صرف بودجه عمومی است که درآمدهای مالیاتی تامین کننده بخشی از آن محسوب می‌شود. با توجه به آنچه گفته شد، ارتقا شاخص‌های عدالت اجتماعی و اقتصادی در تحقق درآمدهای مالیاتی است و این امر قابل کتمان نیست چراکه درآمدهای حاصل از مالیات‌های پرداختی در قالب تسهیلات اجتماعی و رفاهی در اشکال مختلف مجددا به مردم بازخورد داده می‌شود.


در نهایت می توان گفت که سازوکارهای اخذ مالیات در یک فرآیند معقول و منطقی باید به نحوی باشد که فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع با آرامش خاطر و آسودگی خیال نسبت به پرداخت مالیات رغبت نشان داده و اطمینان خاطر داشته باشند که مبالغ پرداختی آنان به‌درستی صرف آبادانی، پیشرفت و ارتقاء سطح خدمات‌رسانی به مردم می‌شود.

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics