تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اظهارنامه مبتنی بر واقعیت، مبنای اخذ مالیات

مردادماه امسال که به علت شروع بیماری کرونا به عنوان مهلت جدید ارائه اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل تعیین شده است، بیش از سال های دیگر حائز اهمیت است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، دلیل این اهمیت در ماده 97 قانون مالیات های مستقیم به خوبی عنوان شده است: «درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرارگرفته باشد، خواهد بود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را بر اساس معیارها و شاخص های تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد.

 

درصورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خـودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌کند.

 

در صورت اعتراض مودی چنانچه ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند، اعتراض مودی طبق مقررات این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، این حکم مانع از تعلق جریمه‌ها و اعمال مجازات‌های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نیست.»

 

این ماده قانونی به این معنا است که از این پس مبنای تعیین درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی، اظهارنامه مالیاتی مودی است و به همین خاطر ارائه اظهارنامه مالیاتی بیش از پیش دارای اهمیت است چرا که پذیرش اظهارنامه مودیان مشروط بر تنظیم شفاف اطلاعات و رعایت قوانین و مقررات مربوط است. 


به بیان دیگر، از عملکرد سال 1398 به بعد، اظهارنامه‎هایی که به صورت شفاف و با رعایت مقررات مربوط، تنظیم و در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شوند و اطلاعات ارائه شده توسط مودیان مطابق با بانک های اطلاعاتی مالیاتی باشد، اظهارنامه مالیاتی بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار گرفته و برگ قطعی برای مودیان صادر خواهد شد.


اما در صورتی که مودیان اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت کامل و شفاف تسلیم نکنند، از مزایای خوداظهاری بهره مند نشده و مشمول جرایم مالیاتی مربوط به کتمان درآمد خواهند شد. همچنین طبق قانون، اگر مودیان از ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی خودداری کنند، این سازمان با استناد به اطلاعات به دست آمده و بانک های اطلاعاتی، برای آنان اظهارنامه برآوردی صادر و برگ مطالبه مالیات را ابلاغ می کند. 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics