تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌داران خسارت‌دیده منتظر خبرهای خوبی باشند

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه این اداره کل و تاکید وزیر فرهنگ برای حمایت از گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌داران خسارت دیده به سبب تعطیلی فعالیت‌های تئاتری ناشی از شیوع کرونا گفت: اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است و تا چند روز دیگر خبرهای خوبی به گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌داران خسارت دیده اعلام خواهیم کرد.


به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا، از روزهای پایانی اسفندماه ۱۳۹۸ که سکان‌دار اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدم یکی از اصلی‌ترین اهدافم، جبران خسارت گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌داران دولتی و خصوصی به سبب تعطیلی‌ فعالیت‌های نمایشی در سایه شیوع ویروس کرونا بوده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی ادامه داد: در گام نخست وظیفه داشتم تا بدهی‌های جامانده از تعهدات پیشین اداره‌کل هنرهای نمایشی به‌ویژه برای گروه‌هایی که کار اجرای عمومی خود را به پایان رسانده بودند اما در راستای دریافت کمک‌هزینه اجرای‌شان ماه‌ها بود در صف انتظار قرار داشتند، را تسویه کنم که خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد این بدهی‌ها با گروه‌های نمایشی تسویه شد.

جبران خسارت هنرمندان تئاتر دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است

آشنا خاطرنشان کرد: همچنین در تعامل و همراهی با هنرمندان تئاتر و مدیران تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی که به سبب تعطیلات چندین ماهه فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله تئاتر از اسفند ۹۸ تا ابتدای تیرماه ۹۹ آسیب‌ها و خسارت‌های متعددی را پشت سر گذاشته بودند به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

 

وی یادآور شد: بعد از گفتگو با هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌ها در قالب کار ستادی و اجرایی بخشی را در اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سامان‌دهی، رسیدگی و جمع‌بندی میزان خسارت گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌داران طی تعطیلاتی که به آن اشاره شد تشکیل دادیم و با انتقال تمامی دغدغه‌ها به معاونت امور هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری؛ همراهی و جدیت سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای جبران این خسارت‌ها شاهد بودیم.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود تمامی تنگناهای مالی دستگاه‌های اجرایی و اداری در تمامی حوزه‌ها ازجمله حوزه فرهنگ و هنر و همچنین تبعیت از مبحث اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌داران دولتی و به‌ویژه بخش خصوصی بود که سهم مهمی از درآمد و معیشت آن‌ها به شکل مستقیم با تولید و اجرای عمومی آثار تئاتری سروکار داشته است.

 

آشنا تصریح کرد در همین راستا جلسات مختلف و متعددی را با شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران او در وزارتخانه و معاونت امور هنری برگزار کرده‌ایم و طی چند روز آینده خبرهای خوبی را برای کمک به گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌داران خسارت دیده طی چند ماه تعطیلی اعلام خواهیم کرد.

 

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر فجر به شکل گام به گام

آشنا در ادامه درباره فعالیت‌های دیگر اداره کل هنرهای نمایشی به‌ویژه حوزه برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با تاکید بر آنکه اولویت‌مان در گام نخست انتشار فراخوان این رویداد است، گفت: در کنار جلسات کارشناسانه متعددی که حسین مسافرآستانه دبیر این رویداد با همکاران خود داشته است گفتگوهای متعددی را نیز با وی انجام داده‌ایم و در نهایت مقرر شده‌است که بیش از هر اقدامی در گام نخست برای روشن شدن شکل، شیوه و نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر ابتدا فراخوان آن اعلام و از هر گونه گمانه‌زنی پیش از این رویداد جلوگیری شود.

 

وی همچنین در حوزه برگزاری بخشی از جشنواره با رویکرد و محوریت فضای مجازی یادآور شد: شیوع ویروس کرونا و اتفاقاتی که همراه این ویروس در شکل و شیوه اجرای تمامی بخش‌ها ازجمله بخش فرهنگ و هنر به گونه‌ای به ما تحمیل شد، مهم‌ترین اصل را در گام نخست حفظ سلامت مخاطبان و در ادامه هنرمندان و فعالان اجرایی در این عرصه قرار داد.

اما این امر محقق نشده است خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر فجر که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۹ است با توجه به شرایط متفاوت سال جاری در همراهی و همزیستی با ویروس کرونا شیوه‌ای متفاوت خواهد داشت. اما برای کاستن از دل‌مشغولی‌های هنرمندان و فعالان علاقمند جهت حضور در این رویداد اگر نتوانیم فراخوان را به شکل کامل در یک گام منتشر کنیم، تلاش می‌کنیم تا به شکل فصل به فصل این فراخوان را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم تا فعالان حوزه‌های مختلف تئاتر در مواجهه با بخش‌های مختلف فراخوان بتواند فعالیت خود را فارغ از هرگونه تعجیل با آرامش آغاز و درنهایت با حضور در این رویداد به انجام برسانند.

 

کاهش بودجه جشنواره تئاتر فجر به معنای کاهش کیفیت آن نخواهد بود

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر نقل‌قول دبیر جشنواره تئاتر فجر در راستای کاهش بودجه این رویداد گفت: مهم‌ترین اصل ما برگزاری جشنواره تئاتر فجر به شکلی کیفی، آبرومند و هم شأن نام این جشنواره که هنر انقلاب و جشن پیروزی انقلاب ما را یدک می‌کشد خواهد بود

وی خاطرنشان کرد: اما با توجه به رعایت اصل مقاومت اقتصادی و همچنین تاکید دولت بر کاهش هزینه‌ها تلاش می‌کنیم تا این‌بار در حوزه برگزاری تمامی رویدادها و فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی از جمله جشنواره تئاتر فجر در شکل اجرایی تاکید خود را بر بخش هایی قرار دهیم که در گام نخست بیشترین اقبال را از سوی مخاطبان و هنرمندان با خود به‌همراه داشته است و در گام دوم در شرایط حال حاضر کشور و همزیستی با ویروس کرونا در شکل نگاه کاربردی و اجرایی بیشترین کارایی را داشته باشند.

 

آشنا در پایان تاکید کرد: هم‌زمان با انتشار فراخوان مشخص خواهد بود که کدامیک از بخش‌های جشنواره دست‌خوش تغییراتی شده و اگر نیازمند کاهش بودجه در برگزاری این رویداد خواهیم بود در چه بخش‌هایی شاهد کاهش این مسئله هستیم. اما به جد و قطع به یقین تاکید می‌کنم که برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر تنها به سبب مساله‌ای به نام بودجه انقباضی از نظر کیفیت دست‌خوش تغییر نخواهد شد و یکی از کیفی‌ترین ادوار جشنواره تئاتر فجر را در بهمن‌ماه سال جاری شاهد خواهیم بود. 

 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics