تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تکالیف مودیان برای ارائه اظهارنامه مشاغل

کسبه، اصناف، پیشه وران (صاحبان حرف)، صاحبان کارخانه ها، کارگاه های تولیدی و سایر افرادی که به صورت شخص حقیقی بابت درآمد حاصل از اشتغال به مشاغل آزاد و به طور انفرادی یا مشارکت مدنی فعالیت دارند و یا به عناوین دیگری غیر از موارد مذکور در سایر فصل های قانون مالیات های مستقیم در ایران درآمدی تحصیل کنند، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می شوند

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، یکی از مهم‌ترین تغییرات صورت پذیرفته در قانون مالیات‌‌‌های مستقیم مصوب 1394 که به منظور تسهیل و تسریع در امر ارائه اظهارنامه مالیاتی، افزایش اعتماد و اطمینان مودیان به ثبت اطلاعات هویتی و مالی، افزایش راندمان و بهره وری کارکنان مالیاتی و تمرکز بیشتر آنان برای رسیدگی به پرونده‌ها و اظهارنامه‌ها انجام شده، تغییر در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی مودیان اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) از تیر ماه به خرداد ماه بود که از ابتدای سال 1395 لازم الاجرا گردیده و مودیان این بخش می بایست تا پایان خرداد ماه سال بعد نسبت به تکمیل و ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایندکه در سال جاری به علت مواجه شدن با شرایط کرونایی با 2 ماه تاخیر و حداکثر زمان تسلیم اظهارنامه‌های

مالیاتی پایان مرداد 1399 می باشد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

شرط اصلی بهبود نظام مالیاتی علاوه بر تدوین قوانین و مقرراتی که بر پایه مودی محوری باشد این است که مودیان مالیاتی نسبت به وظایف و تکالیف قانونی خود اطلاع و آگاهی کامل داشته باشند.

 

برپایه همین موضوع وظائف مودیان مالیاتی در فصل پنجم از باب چهارم قانون مالیات های مستقیم طی مواد 177 تا 181 بیان شده است که برخی از این تکالیف بشرح ذیل می باشد:


1- صاحبان مشاغل موظف‌اند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط ازجمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌گردد برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنند.
به موجب ماده 6 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31/4/1394، صاحبان مشاغل از لحاظ نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک به سه گروه‌ مختلف بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی از قبیل نوع و یا حجم فعالیت تقسیم می شوند.


اظهارنامه هر کدام از این گروهها باید حداقل شامل مواردی مانند اطلاعات هویتی، مجوزهای فعالیت اقتصادی، درآمد مشمول مالیات، بخشودگی های مالیاتی ،معافیت های قانونی و مالیات متعلق، صورت حساب سود و زیان، ترازنامه، صورت درآمد و هزینه، خلاصه درآمد و هزینه، اطلاعات شرکا و... باشد. صاحبان مشاغل گروه اول مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه،کل و یا سایر دفاترحسب مورد دستی یا ماشینی(مکانیزه- الکترونیکی) متکی به اسناد و مدارک هستند

 

گروه دوم مکلفند برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود را به تفکیک و ترتیب تاریخ وقوع هر یک از رویدادهای مالی، نگهداری و صورت درآمد و هزینه خود را به صورت ماهانه تنظیم نمایند.گروه سوم نیز مکلفند برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود را نگهداری و خلاصه درآمد و هزینه سالانه تنظیم نمایند.


2- صاحبان مشاغل مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت نام الکترونیکی اقدام نمایند. مودیان می بایست پس از انجام ثبت نام اولیه و دریافت نام کاربری و رمز عبور، ثبت نام خود را تکمیل نمایند ،تا از مزایای خدمات الکترونیکی نظیر تسلیم الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی و پرداخت مالیات برخوردار گردند.


3- صاحبان مشاغل مکلف‌اند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد از طریق سامانه پرداخت الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس WWW.TAX.GOV.IR ارائه و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده 131 قانون مذکور پرداخت نمایند.


4- همچنین در اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بر اساس اولویت های اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، صاحبان مشاغل موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی بوده و می بایست از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش) و تجهیزات مشابه استفاده نمایند.

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics