تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آیا کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند بیت کوین را شکست دهند؟ فیزیک‌دان کوانتومی پاسخ می‌دهد

آناستازیا مارچنکووا (Anastasia Marchenkova)، فیزیکدان کوانتومی، در ویدیوی تازه خود که در فضای مجازی منتشر کرده است، تأثیرات رایانه‌های کوانتومی را بر حوزه رمزنگاری و ارزهای دیجیتال بررسی می‌کند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از ارز دیجیتال ، مارچنکووا در صحبت‌های خود، ضمن اشاره به تأثیرات پردازش کوانتومی و رایانه‌های کوانتومی در دنیا، عنوان می‌کند که در حال حاضر رقابت بر سر دستیابی به فناوری‌های پیچیده‌تر در این حوزه، جریان دارد. او در ویدیوی خود می‌گوید:

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

الگوریتم [کوانتومی] شر (Shore’s Algorithm) می‌تواند رمزنگاری RSA و رمزنگاری منحنی بیضوی (Elliptic Curve) را بشکند. این مسئله نوعی مشکل به حساب می‌آید؛ چرا که بخش بزرگی از داده‌های امروز ما با استفاده از این الگوریتم‌ها رمزنگاری شده است. رایانه‌های کوانتومی از همه چیز سریع‌تر نیستند. آنها تنها در حل برخی مسائل سریع‌تر هستند و وقتی این دو الگوریتم رمزنگاری نیز جزو این مسائل قرار گیرند، آنجاست که پردازش کوانتومی به یک معضل بدل می‌شود.

 

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، ضمن اشاره به الگوریتم‌های رمزنگاری که تحت تأثیر رایانه‌های کوانتومی قرار نمی‌گیرند، افزود:

باید این الگوریتم‌ها را پیدا و پیش از آنکه کامپیوترهای کوانتومیِ قوی‌تر ظهور کنند، از آنها استفاده کنیم.

مارچنکووا معتقد است که برای شکستن رمزنگاری، باید کیوبیت‌های فراوان، مثلا ۱۰ میلیون کیوبیت، داشته باشیم. او در این باره گفت:

این در حالی است که این میزان از قدرت پردازش، یکی از اولین چیزهایی بود که در ارتباط با کاربردهای عملی کامپیوترهای کوانتومی کشف شد.

 

رایانه‌های کوانتومی با تحت‌کنترل در آوردن ویژگی‌های کوانتومی، اعداد را بسیار سریع‌تر تجزیه می‌کند؛ مسئله‌ای که محوری‌ترین ویژگی پشت امنیت رمزنگاری RSA‌ است. اگر کامپیوترهای کوانتومی به اندازه کافی بزرگ شوند، ازبین‌رفتن امنیت داده‌های ما را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل باید کاری در ارتباط با آنها انجام دهیم.

مدتی است که کامپیوترهای کوانتومی سروصدای زیادی به پا کرده‌اند و به‌عقیده بسیاری، این نوع پیشرفته از رایانه‌ها می‌توانند به تهدیدی جدی برای ارزهای دیجیتال و سیستم‌های رمزنگاری آنها بدل شوند. کامپیوترهای کوانتومی با سرعت بالای خود این توانایی را دارند تا مسائل پیچیده ریاضی را در زمانی کوتاه انجام دهند.

 

با وجود اینکه رایانه‌های کوانتومی تهدید به حساب می‌آیند، اما مارچنکووا معتقد است که نیازی به انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول‌های ضد کوانتومی نیست. در عین حال او فکر می‌کند که هر کسی که ارزهای دیجیتال نگه می‌دارد، باید پیشرفت‌های رایانه‌های کوانتومی را با دقت پیگیری کند، چرا که یک روز بلاک چین‌ها باید از خود در برابر ظهور رایانه‌های کوانتومی محافظت کنند. او در این باره می‌گوید:

 

بله، باید نگران باشید، ولی نه به این زودی‌ها. لازم نیست همین حالا بیت کوین‌های خود را به کیف پول‌هایی با الگوریتم ضد کوانتومی منتقل کنید. اما چطور باید بلاک چین را به‌روز‌رسانی کرد؟

با فرض اینکه یک الگوریتم امنِ ضد کوانتومی پیدا کنیم، می‌توانیم با یک فورک همه چیز را به روال عادی برگردانیم. اما با ارزهای دیجیتال قدیمی یا ارزهایی که کلید خصوصی‌شان گم شده است چه کار باید بکنیم؟ فقط باید بگوییم «ببخشید، خداحافظ. این بخش بلاک چین دیگر معتبر نیست، مگر آنکه آن را منتقل کنید و دوباره رمزنگاری انجام دهید» یا قصد داریم فناوری تازه‌ای پیدا کنیم؟

 

 

منبع خبر: ارز دیجیتال
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics