تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

باید ها و نباید های فرهنگ مالیاتی

نظام مالیاتی همواره کوشیده تا با تبیین مصارف مالیات، مردم نسبت به آثار و نتایج پرداخت مالیات در زندگی خود باور و اعتقاد پیدا کنند، هرچند که پذیرش آن پیچیده و دشوار باشد

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، آنچه اکنون مهم است همکاری تمام دستگاه های ذیربط کشور در این راستاست که منجر به افزایش مشارکت و مساعدت مردم فهیم ایران در پرداخت مالیات می‌شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

توجه روزافزون به اتکا بر درآمدهای پایدار و سالم بالاخص مالیات علاوه بر تامین هزینه های دولت، می‌تواند ابزاری برای مبارزه با تجمل گرایی، مصرف زدگی، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی باشد.

 

مالیات به‌عنوان درآمدی پاک، سالم و اثرگذار در عرصه اقتصادی توسط دولت از درآمدهای شهروندان دریافت و جایگزین درآمدهای نفتی می‌شود تا اقتصاد کشور از تک‌محصولی بودن و تکیه‌بر این منبع تمام‌شدنی و تجدید ناپذیر‌‌ رها و به سمت یک منبع پایدار و سالم سوق پیدا کند.

 

اگر سیستم مالیاتی به جایگاهی برسد که مودیان ، خودشان به تشخیص صحیح مالیاتی بپردازند قطعا از جنبه های مختلف باعث بهبود وصول مالیات خواهد شد. در همین رابطه راهکارهای متعددی نیز برای ارتقای فرهنگ مالیاتی همچون آموزش، تبلیغات، تشویق به سرمایه‌گذاری، ساده‌سازی قوانین مالیاتی، عدالت مالیاتی و.. شناسایی و اقدامات منسجمی به مرحله عمل رسیده است.

مقوله فرهنگ مالیاتی خود وابسته به وضعیت فرهنگ اجتماعی و سطح امکانات رفاهی مردم جامعه بوده و رشد این امکانات و افزایش سطح رفاه خانواده ها به ارتقای فرهنگ مالیاتی و افزایش سطح آگاهی مردم از فواید مالیات و به تبع آن، رضایتمندی از سیستم مالیاتی وابسته است.

 

آنچه که در کشور ما به فرهنگ سازی مالیاتی و جذب مودیان کمک می کند،‌ شفاف سازی درخصوص مسایل مالیاتی و چگونگی مصرف آن در جامعه است.گسترش پایه های مالیاتی و حرکت به سمت و سوی اقتصاد بدون نفت تاکید شده موضوعی که با اجرای اصلاح نظام مالیاتی می توان شاهد رونق در آمدهای مالیاتی دولت در سالهای آینده باشیم،رونقی که اعتماد سازی برای پرداخت مالیات را بیش از پیش افزایش داده است.

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics