تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

افزایش مشارکت در پرداخت مالیات، دستاورد فرهنگ سازی مالیاتی است

امروزه در تمام دنیا سیر فرهنگ عمومی در بین مردم تقویت شده است و مدیران کشور برنامه ریزیهای خود را با پیش زمینه فرهنگ سازی، انجام می دهند زیرا که می دانند هر اقدامی که در بستر فرهنگ بنا نشود سیر قهقرایی را در پیش خواهد داشت.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور،  پویایی و تحرک جامعه ، منوط به قانون‏مند شدن فرد و اجتماع، در سایه برخورداری از فرهنگی غنی و مستحکم امکان پذیر است. از دید مدیریت جدید، انسان فعلی به عنوان یک منبع بالقوه و بالفعل انرژی برای ارتقای بهره‏وری و محور تمامی راهبردهایی است که از طریق آنها بقا و توسعه‏ی جامعه‏ انسانی تضمین می‏ گردد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

انسانی که به زیور فرهنگ آراسته باشد مسلما صاحب تعهد در قبال جامعه و افراد کشور خود خواهد بود زیرا می داند که برخورداری از امکانات و اسباب رفاه زندگی، در سایه مشارکت یکایک افراد جامعه و همیاری با دولت میسر می شود.


نکته مهم این است که بشر فرهیخته و قانون مند که صاحب فرهنگ شده و در قبال آحاد مردم جامعه احساس وظیفه می کند خواستار پاسخگویی به مطالبات خود از طرف دولت و مسئولین است .

 

در واقع جامعه ای که افراد آن متعهد و قانون مند بوده و بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات می پردازند طبیعتا نیاز دارند که دولت متبوعشان برای اقناع افکار عمومی و افزایش میزان مشارکت آنها در تامین هزینه های کشور، چگونگی صرف آن را در ایجاد امکانات رفاهی به صورت عینی و با ارائه آمار و مستندات لازم برای آنها به تصویر بکشد .


بی تردید هرنظامی که خواهان مردمی بودن و رسیدن به موفقیت باشد این امر مهم را در صدر اقدامات خود قرار می دهد. این یک اصل بسیار مهم و قطعی است که "هر آینه دولتی بتواند پاسخگوی مردم خود باشد با قطع یقین، می تواند از همراهی مردم جامعه برای اداره کشور اطمینان داشته باشد".
یکی از ثمرات مهم فرهنگ سازی، پاسخ‏گویی تثبیت و راسخ‏تر شدن فرایندی به عنوان جامعه‏پذیری سیاسی است.جامعه پذیری سیاسی در واقع همان احساس مشارکت در رتق و فتق امور مربوط به جامعه‏ی خود می‏باشد که به دنبال خود احساس مسوولیت همگانی می ‏آورد.


وجود نظام مالیاتی موفق، مستلزم آن است که شهروندان از محلهای هزینه کرد مالیات آگاهی داشته و اطلاعات لازم در این خصوص به آنها داده شود. شهروندی که صرفا اطاعت منفعلانه داشته و مالیات پرداخت کند مسلما دنبال راههای فرار و کتمان درآمد واقعی خود خواهد بود. تحقق عدالت مالیاتی که عدالت اجتماعی را در پی خواهد داشت نیازمند اطلاع رسانی صحیح به تمام اقشار جامعه و بالاخص مودیان مالیاتی است.


آنگاه که مردم جامعه از محل مصرف مالیات پرداختی خود آگاه شوند هویت اجتماعی خود را درک کرده و خود را در برابر مردم و جامعه مسئول می دانند بنابر این در موقع مقرر با ارائه اطلاعات صحیح از درآمدهای خود اقدام به پرداخت مالیات متعلقه خواهند کرد. این مسئله در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به اثبات رسیده و ضامن همراهی مردم با دولتها می باشد.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics