تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تعداد ۱۱۶۳ پروژه جهش تولید به تفکیک ۳۱ استان کشور تدوین شده است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور،  برای کمک به افزایش اعتبارات پروژه‌های جهش تولید مبلغ ۲۶۶۶۳ میلیارد ریال برنامه‌ریزی شده و مبلغ ۱۲۸۰۱ میلیارد ریال کمک‌های فنی و اعتباری به منظور کاهش نرخ سود تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ ۴۳۰۱۷ میلیارد ریال و تسهیلات سرمایه ثابت به مبلغ ۱۰۹۳۶۵ میلیارد ریال به تفکیک استان‌های متقاضی برنامه ریزی شده است. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 افشین برمکی رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد در گفت‌وگو با این مرکز در تشریح مهمترین اقدامات انجام گرفته در دولت تدبیر و امید در حوزه تحت مدیریت خود از جزئیات ۸۳ پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اولویت‌دار در دو سطح ملی و استانی، جزئیات برنامه‌ریزی برای ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی و جزئیات اعتباری و تسهیلات ۱۱۶۳ پروژه جهش تولید به تفکیک ۳۱ استان کشور سخن گفت.


وی در تشریح مهمترین اقدامات صورت گرفته در ۸ سال گذشته به «برگزاری جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کمیسیون‌ تخصصی مربوطه»، «تهیه، تدوین و ابلاغ دستور جلسات و صورتجلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی»، «تدوین و ابلاغ برنامه‌های‌ سالانه اقتصاد مقاومتی در دو سطح ملی و استانی»، «تدوین و ابلاغ بسته‌های مقابله با آثار تحریم‌ها»، «بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص موانع و چالش‌های پیش‌روی اقتصاد کشور»، «فعال‌سازی کارگروه‌های برنامه‌های ملی به‌منظور رفع موانع و چالش‌های مهم اقتصاد کشور»، «تهیه گزارش‌های تلفیقی و تخصصی درخصوص عملکرد برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی»، «پایش و نظارت بر اجرای پروژه‌ها و مصوبات ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی»، «پایش و نظارت بر اجرای پروژه‌ها اقتصاد مقاومتی استانی»، « راهبری سامانه نظارتی نیپا (نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی)» اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی سطح ملی یکی از بخش‌های مهم برنامه‌های سالانه اقتصاد مقاومتی است؛ اظهارداشت: این پروژه‌ها با پیشنهاد دستگاه اجرایی و پس از بررسی‌ توسط این امور و امور تخصصی سازمان و تصویب در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

جدول زیر اطلاعات کلی مربوط به پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی سطح ملی از ابتدا تا کنون را نشان می‌دهد.

 

 

به گفته برمکی، نظارت بر اجرا و تسهیل و رفع موانع اجرای پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی از طرق مختلفی نظیر برگزاری نشست‌های پایش و پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، شرکت اعضای دبیرخانه ستاد در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، انجام بازدیدهای میدانی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، ایجاد و راه‌اندازی سامانه نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی (نیپا) و تعیین جانشینان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان‌ها تا کنون به‌نحو مطلوبی انجام گرفته است.


 
رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور، در خصوص برنامه‌های تولید و اشتغال تبصره ۱۸ قانون بودجه؛ افزود: در راستای اجرایی نمودن بند الف تبصره ۱۸ قوانین بودجه سال¬های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کل کشور، برنامه‌های تولید و اشتغال گسترده و مولد در ۱۴ حوزه با همکاری دستگاه‌های اجرایی تدوین و جهت اجرا به دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌های کشور ابلاغ گردیده است. 


به گفته برمکی، در مجموع طی این سال¬ها در برنامه¬های مذکور برای ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی برنامه‌ریزی شده است. بیشترین میزان فرصت شغلی به ترتیب از طریق اجرای برنامه سیاست‌های فعال بازار کار (۳۳۸ هزار نفر)، صنعت و معدن (۲۷۰ هزار نفر) و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری (بیش از ۱۲۰ هزار نفر) ایجاد خواهد شد.

 

رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور، همچنین درباره منابغ صندوق توسعه ملی گفت: 
تفاهم شده است از محل منابع بانکی و منابع صندوق توسعه ملی حدود ۴۹۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شود. برای کاهش نرخ سود تسهیلات تلفیقی مذکور از محل منابع بانکی و منابع صندوق توسعه ملی، حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال یارانه نرخ سود تسهیلات در نظر گرفته شده است. افزون بر این، حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال کمک بلاعوض به برنامه‌های مذکور اختصاص خواهد یافت. همچنین، حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال نیز به شکل وجوه اداره شده به‌منظور اجرای برنامه‌های مصوب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


وی همچنین یادآور شد: در جدول فوق علاوه بر خلاصه اطلاعات مربوط به میزان تخصیص منابع از محل تبصره ۱۸، در دو ستون آخر میزان تخصیص منابع تبصره مزبور و درصد تخصیص آن آورده شده است. در مجموع، مبلغ ۷۵۹۶۹ میلیارد ریال برای اجرای این ۱۴ برنامه از محل منابع عمومی بودجه کشور درنظر گرفته شده است که تا کنون از این میزان، مبلغ ۳۱۶۰۸ میلیارد ریال معادل ۴۲ درصد برای اجرای برنامه¬ها تخصیص داده شده است

 

برمکی با ارائه جدول زیر با موضوع خلاصه اطلاعات مربوط به میزان تخصیص منابع از محل محل بند (الف)  تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی؛ ادامه داد: در مجموع، مبلغ ۷۵۹۶۹ میلیارد ریال برای اجرای ۱۲ برنامه از محل منابع عمومی بودجه کشور درنظر گرفته شده است که تا کنون از این میزان، مبلغ ۳۱۶۰۸ میلیارد ریال معادل ۴۲ درصد برای اجرای برنامه¬ها تخصیص داده شده است.

 

 

وی  خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور در سال­های ۱۳۹۷و ۱۳۹۸ سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه ملی (موضوع بند الف و ب ماده ۵۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)) و تفاهمات انجام شده، صندوق توسعه ملی برای اجرای ۶ برنامه به شرح جدول زیر، مکلف به سپرده گذاری ریالی نزد مؤسسات عامل جمعا به مبلغ ۱۹۶۸۵۵ میلیارد ریال شد. تا کنون از این میزان مبلغ ۱۱۰۶۵۰ میلیارد ریال توسط صندوق توسعه ملی سپرده گذاری شده است.


به گفته وی، سایر منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه­های مورد تفاهم به صورت تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی مؤسسات عامل برنامه های مزبور تأمین میشود. 

 

این فعال اقتصادی با تاکید بر عملکرد برنامه تولید و اشتغال، اذعان داشت: باتوجه به اطلاعات مندرج در جدول ذیل، در مجموع ۹۱۵۹۴ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به متقاضیان این تسهیلات برای ایجاد تولید و اشتغال پرداخت شده است که به‌منظور کاهش نرخ سود تسهیلات مورد اشاره مبلغ ۳۶۸۷ میلیارد ریال وجوه اداره شده و مبلغ ۶۵۴۶ میلیارد ریال یارانه نرخ سود اختصاص یافته است. بعلاوه مبلغ ۸۴۲۵ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولتی از منابع بودجه عمومی برای اجرای برنامه‌های مزبور صرف شده است. برنامه‌های بخش صنعت و معدن و بخش کشاورزی به‌ترتیب با پرداخت ۵۱۱۲۸ میلیارد ریال و ۲۰۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. 

 

 

وی در پایان از برنامه‌های جهش تولید سطح استانی به عنوان یکی از مهمترین پروژه های با اولویت در اقتصاد مقاومتی و ملی عنوان کرد و گفت: با ابلاغ ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید، ستادهای جهش تولید استان های کشور به ریاست استانداران محترم تشکیل و برنامه های جهش تولید استان ها با رویکرد پروژه محور مبتنی بر دستورالعمل مصوب ستاد مزبور، به تفکیک ۳۱ استان کشور تدوین شد.

این پروژه ها در قالب تفاهم نامه بین معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و استانداری استان مربوطه جهت اجرا به استانداران ابلاغ می شود. تا کنون تفاهم نامه ۱۲ استان در جریان سفر استانی جناب آقای دکتر نوبخت، رئیس ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید، امضاء و مبادله شده است.


به گفته رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور، پروژه‌های منتخب برای جهش تولید هر استان با تاکید بر بخش های تولیدی و تقویت زیرساخت های تولید تدوین و برای تأمین مالی آنها از طریق کمک به افزایش اعتبارات مصوب و تأمین کمک های فنی و اعتباری برای کاهش نرخ سود تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات سرمایه ثابت اقدام خواهد شد. 


برمکی با اشاره به اینکه بر اساس این برنامه‌ریزی در مجموع تعداد ۱۱۶۳ پروژه جهش تولید به تفکیک ۳۱ استان کشور تدوین شده است؛ ادامه داد: برای کمک به افزایش اعتبارات پروژه‌های جهش تولید مبلغ ۲۶۶۶۳ میلیارد ریال برنامه‌ریزی شد و مبلغ ۱۲۸۰۱ میلیارد ریال کمک‌های فنی و اعتباری به منظور کاهش نرخ سود تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ ۴۳۰۱۷ میلیارد ریال و تسهیلات سرمایه ثابت به مبلغ ۱۰۹۳۶۵ میلیارد ریال به تفکیک استان های متقاضی برنامه ریزی شده است.

 

 

منبع خبر: سازمان برنامه و بودجه کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics