تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چرایی لزوم فرهنگ سازی مالیاتی

فرهنگ به عنوان بنیاد اجتماع و هدف والای حرکت های انسانی، نماد انسانیت است.

 به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور،با این همه، تنها زمانی می توان گفت که فرهنگ، امری مثبت و سازنده و هدف والایی است که دارای ویژگی هایی باشد که از مهم ترین آن ها، بستر مناسب بودن برای تعالی و تکامل بشری است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

براین اساس، می توان از فرهنگ مثبت و منفی یاد کرد و این گونه نیست که هر فرهنگی، ارزشی و مطلوب باشد. همین تفاوت های میان فرهنگ هاست که مسئله مهم فرهنگ سازی مثبت و ارزشی را در برابر فرهنگ های منفی و یا فرهنگ سازی های منفی و غیرمفید پدید آورد. براین اساس، هرگاه در این نوشتار از فرهنگ و فرهنگ سازی سخن به میان می آید مراد از آن فرهنگ ارزشی و مثبت است.

 

هنگامی که از فرهنگ سازی سخن به میان می آید، چنین برمی آید که فقدان این مسئله می تواند در جامعه آثار سویی به جا گذارد که نیازی به عنوان فرهنگ سازی خود را به عنوان دغدغه بر جامعه و اولیا و مسئولان آن تحمیل کرده است. چنان که از همین اصطلاح می توان دغدغه دیگری را نیز شناسایی و ردگیری کرد. به این معنا که یکی از مسایل و مشکلات هر جامعه وجود فرهنگ های غلط و نادرست در کنار بی فرهنگی گروهی دیگر است.

 

بنابراین مسئله فرهنگ سازی از دو جهت خود را بر جامعه و مسئولان آن تحمیل می کند و به عنوان یک مسئولیت و وظیفه مهم در حوزه جامعه پذیری خود را نشان می دهد. از جهتی فقدان فرهنگ استفاده از چیزی نیاز به فرهنگ سازی را توجیه می کند و از سوی دیگر وجود فرهنگی نامناسب، فرهنگ سازی مناسب را می طلبد.


به عبارتی می توان گفت فرهنگ سازی به این معناست که خصوصیات های فرهنگی ای که در جامعه نسبت به آنها توجه کمتری شده است را برای افراد دوباره یادآوری کنیم; چرا که فرهنگ، مفهومی است که از طریق اجتماعی شدن به افراد آموزش و انتقال داده می ¬شود. مقوله مالیات و پرداخت مالیات نیز از جمله مواردی است که به دلیل پیشینه تاریخی منفی در دوران ستم شاهی و عدم اعتماد و اقبال عمومی نسبت به پرداخت مالیات و عدم اعتماد به نحوه ی صحیح هزینه کرد درآمد های مالیاتی مفقول واقع شده بود.

 

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و روی کار آمدن حکومت اسلامی مقبول و مورد اعتماد آحاد جامعه ،لزوم بازسازی اعتماد عمومی نسبت به مقوله مالیات و اخذ درآمدهای پاک و مستمر مالیاتی که از لحاظ ثبات و قابل اعتماد و برنامه ریزی بودن قابل قیاس با درآمد های متزلزل و غیر قابل اعتماد نفتی که متأثر از کنش ها و واکنش های جهان سیاست قرار می گیرد بطور جدی مورد توجه قرار گرفت.


بر این اساس موضوع فرهنگ سازی مالیاتی و تغییر نگرش آحاد جامعه به مقوله پرداخت مالیات و آگاهی دادن به آحاد جامعه نسبت به آثار مثبت مشارکت ملی در پرداخت مالیات ، در دستور کار دولتمردان به خصوص اقتصاد دانان و مسئولین ارشد مالیاتی کشور قرار گرفت. در نتیجه سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان متولی امور مالیاتی و اخذ و کسب درامدهای مالیاتی قید شده در قانون ، در سالهای اخیر تلاش های مجدانه و بی وقفه در زمینه ی اجرای سیاست ها و برنامه های کاربردی و جامع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مالیاتی آغاز و به اجرا درآورده و مستمرا اجرا می نماید.

 

پرواضح است به بار نشستن و درک نتایج ملموس اجرای سیاست ها و برنامه های فرهنگ سازی مالیاتی مستلزم شناسایی و اجرای برنامه ها و سیاست های فرهنگ سازی برای مودیان بالقوه( کودکان و..) به عنوان اهداف بلند مدت و مودیان بالفعل( فعالان اقتصادی فعلی) به عنوان هدف کوتاه مدت ممکن خواهد بود. که صد البته سیاست ها و برنامه های در حال اجرا توسط سازمان امورمالیاتی کشور بر پایه اصول علمی فرهنگ سازی ودر راستای تحقق اهداف فوق الذکر می باشد.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics