تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اجرای برنامه‌ آموزش معکوس در دانشگاه فردوسی مشهد

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فعالیت آموزشی در نیم سال تحصیلی آینده این مرکز آموزش عالی به صورت معکوس انجام می‌شود، به این معنا که دانشجویان می‌بایست با مطالعات پیش از حضور در کلاس، با آمادگی قبلی وارد بحث و گفتگو با استادان و یکدیگر در کلاس رسمی شوند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایرنا،

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

دکتر رضا پیشقدم روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش مجازی الکترونیک همانند آموزش حضوری نیست لذا نباید انتظار داشت به همان روش حضور در کلاس درس و تدریس فیزیکی استاد باشد.

وی ادامه داد: ظرف تابستان جاری تاکنون فیلم برخی درسها مانند دروس عمومی، زبان انگلیسی، درسهای معارف اسلامی، دروس پایه مانند فیزیک، شیمی و ریاضی آماده شد تا در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

معاون دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با این روش دانشجو پیش از حضور در کلاس به محتوای فیلم آموزشی دسترسی دارد تا در فرصت مناسب آموزه‌های آن را فراگیرد و هنگامی که وارد کلاس مجازی می‌شود کمترین فشار روانی را داشته باشد.

وی به اضطراب‌ و فشار روانی معمول برای همگان هنگام حضور در هر محیط جدید و از قبل تجربه نشده اشاره و بیان کرد: گاهی گمان می‌رود استرس هنگام حضور در کلاس مضر است اما مقداری استرس می‌تواند تسهیلگر در امر یادگیری باشد. اگر استرس مثبت و کمک‌کننده باشد خوب اما اگر منفی و فلج‌کننده باشد بد است.

دکتر پیشقدم افزود: همچنین بروشوری در اختیار دانشجویان قرار گرفته تا بدانند در کلاس درس چه اتفاقی رخ خواهد داد و همراه با آن شیوه‌نامه مفصل آموزش الکترنیک در دانشگاه فردوسی نیز آماه شده تا در اختیار استادان قرار گیرد که آگاه باشند چه انتظاراتی از آنها در نیم سال تحصیلی این مرکز آموزش عالی وجود دارد.

وی ادامه داد: ظرف نیمسال تحصیلی پیش رو، تمام تلاش بر ارتقاء کیفیت آموزش در دانشگاه فردوسی است تا نقصانهای موجود در نیمسال تحصیلی قبلی و برنامه‌های آموزشی آتی با همراهی صبورانه و کمک دانشجویان حل شوند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه به ارائه مجازی دروس در کلاسهای این مرکز آموزش عالی دانشگاه فردوسی مشهد از ۲۹ شهریور ماه جاری اشاره و بیان کرد: ظرف تابستان جاری تاکنون استادان این مرکز آموزش عالی به هیمن خاطر کوشیدند زیرساختهای آموزش مجازی تقویت و همچنین نرم‌افزارهای آن روزآمد شود.

وی گفت: ارتباط بین استادان و دانشجویان در طول مدتی که با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا مواجهیم قطع نشد زیرا این بحران بهداشتی با وجود تحمیل برخی محدودیتها و مشکلات، مزایایی هم داشت بطوری که در این دوران با استفاده از فضای مجازی و دنیای الکترونیک رابطه استاد و دانشجو به شکل دیگری ادامه یافت تا شکاف نسلهای دیجیتالی در حوزه آمورش کمرنگتر شود.

دکتر پیشقدم افزود: شیوع کرونا ظرف نیم سال تحصیلی دانشگاهی گذشته سبب بحران در نحوه آموزش مجازی شد اما فعالیتی پرشتاب در دانشگاه فردوسی مشهد شکل گرفت تا زیرساخت مناسب برای ادامه آموزش مجازی در این مرکز آموزش عالی فراهم شود.

وی به تداوم فعالیت سامانه آموزش آفلاین یعنی زمانی که رایانه کاربران به اینترنت متصل نیست اشاره و بیان کرد: در جریان آموزش آنلاین یا برخط که ارتباط با اینترنت برقرار است سعی شده تا با روزآمد نمودن نرم‌افزارهای ارتباط ویدیوکنفرانس یا "وبینار" و فضای کلاس، از نرم‌افزار ادوبی کانکت (Adobe Connect) و بیگ بلو باتن (BigBlueButton) استفاده شود تا در صورت قطع جریان ارتباط اینترنتی کلاس، بتوان از نرم‌افزار جایگزین به راحتی استفاده نمود.

نرم‌افزار وب کنفرانس Adobe Connect برای استفاده از اینترنت در شرایط سرعت پایین در انتقال اطلاعات، طراحی شده است. در این قالب داده‌های اینترنتی شامل متون، تصاویر و فیلمها بگونه‌ای ارسال می‌شوند که کندی سرعت ارتباط با ظرفیت اینترنت کاربر تنظیم شود. بنابراین کاربران حتی با سرعتهای پایین مانند اتصال با مودم و خط تلفن هم به راحتی می‌توانند از خدمات آموزشی مبتنی بر فضای مجازی استفاده کنند.

"نرم‌افزار بیگ بلو باتن" هم که برای استفاده ساده از کلاس آنلاین با کارایی برگزاری وب کنفرانس با کیفیت بالا طراحی شده، قابلیتهایی همچون پخش ویدیو و صدا، همایش، گفتگوی متنی یا چت، یادداشت‌نویسی٬ رای‌گیری و حتی ضبط و ثبت کلاس را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این نرم‌افزار برای استادان نیز امکان استفاده از تخته سیاه، اشاره‌گر، بزرگنمایی، انتخاب رسم‌الخط، چت خصوصی و اشتراک‌ ‌گذاری دسکتاپ را در قالب یک نرم‌افزار آموزش از راه‌دور فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از نرم‌افزار "بیگ بلو باتن" می‌توان به تعداد دلخواه، کلاس برپا نمود و لینک آنها را در اختیار دانشجویان قرار داد تا بطور فعال در آن شرکت کنند.

دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین مرکز آموزش عالی دیرقدمت ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز در گستره‌ ۳۰۰ هکتاری خود با برخورداری از ۱۳ خوابگاه دانشجویی، امکانات رفاهی و خدماتی ۲۵ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در ۱۳ دانشکده و هفت پژوهشکده دارد.

همچنین افزون بر ۸۰۰ عضو هیأت علمی در قالب ۶۰ گروه آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد مشغول تدریس هستند.

این مرکز آموزش عالی در چارچوب "نظام رتبه‌بندی لایدن ۲۰۱۹" رتبه ۴۷۰ را در بین ۵۰۰ دانشگاههای برتر جهان کسب کرده است.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics