تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تولید محصولات گلخانه‌ای ۶ هزار فرصت شغلی در یزد ایجاد کرد

کاهش بارش‌ها در ۲ دهه گذشته و مصرف بیش از ۸۰ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی، افزایش صرفه‌جویی و بهره‌وری از منابع موجود در این بخش را به خصوص در یزد که کم بارش‌ترین استان کشور است، ضرورتی اهمیتی دوچندان داده که تغییر روش و الگوی کشت، از روش‌های سنتی به گلخانه‌ای باعث می‌شود که علاوه بر حفظ منابع، بستر برای افزایش اشتغال بخش کشاورزی در این منطقه کویری کشور بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد در خصوص توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان گفت: در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید علاوه بر مصرف بهینه آب و ارتقاء بهره‌وری، صرفه‌جویی و همچنین افزایش صادرات، زمینه اشتغال افزون بر ۶ هزار نفر در تولید محصولات گلخانه‌ای در استان فراهم شده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

اکبر شیخ علیشاهی  افزود: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در استان یزد نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲،  ۷۶ درصد رشد داشته است.

 

وی سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای استان در سال ۱۳۹۲ را حدود هزار و ۱۶۰ هکتار اعلام کرد و اظهار کرد: این میزان هم اکنون به هزار و  ۹۰۰ هکتار رسیده  که با افزایش یکصد هکتاری تا پایان امسال به ۲ هزار هکتار افزایش می یابد.

 

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای  دولت یازدهم ، حدود ۳۴۰ هزار تن محصولات گلخانه ای در استان یزد تولید می شد، که این میزان هم اکنون با ۲۰۰ هزار تن افزایش به ۵۴۲ هزار تن رسیده است .

 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان با تاکید براینکه افزون بر ۷۰ درصد محصولات گلخانه ای استان به خارج از کشور صادر شده، افزود : این تولیدات ارزآوری خوبی برای صادرکنندگان وتولیدکنندگان به همراه  داشته است.

 

شیخ علیشاهی تصریح کرد: هم اکنون استان یزد با سهم ۲۲ درصدی‌ از تولیدات گلخانه‌ای کشور رتبه دوم را در این بخش به خود اختصاص داده و با توسعه کشت گلخانه ای زمینه اشتغال افزون بر ۱۶ هزار نفر تاکنون ایجاد شده است.

 

پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه و بهسازی گلخانه‌ها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین خاطر نشان کردگفت: با هدف توسعه و بهسازی کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی ۹۹- ۹۸ ، ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۸۰ متقاضی بخش خصوصی، برای اجرای ۱۰۰ هکتار اراضی طرح توسعه کشت گلخانه ای پرداخت شد.

 

شیخ علیشاهی ،افزود : این میزان تسهیلات با سود هفت درصد برای مناطق محروم و در شهرهای کمتر توسعه یافته با نرخ  ۹ درصد پرداخت شده و برای توسعه کشت محصول کم آبخواه بدون هیچ محدویتی تسهیلات به متقاضیان اجرای طرح های گلخانه ای و کم آبخواه پرداخت می شود.

 

صادرات ۴۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای به خارج از کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد  گفت: سالانه از استان یزد حدود ۴۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای به بازارهای روسیه، عراق و  کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر می ‌شود.

 

سیدجمال سجادی‌پور با تاکید بر اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از  تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت‌ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه می‌شود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده را جبران کنند و ترکیب کاشت محصولات توصیه شده در استان بر اساس اولویت خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادنجان ، فلفل رنگی است.

 

وی با اشاره به سیاست های دولت برای افزایش بهره وری از منابع آب  اظهار کرد: کشت های نوین گلخانه ای ان . اف. تی (N. f. t )  که در آن باز چرخانی آب انجام می شود، بهره وری آب را برای این گونه کشت به بیش از ۲ برابر کشت های موجود افزایش می دهد.

 

سجادی پور افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، ۲۵ کیلوگرم محصول برداشت می شود و در گلخانه ها از نوع کشت جدید (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب، ۶۰ کیلوگرم محصول تولید می شود.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: ترویج کشت نشایی باز از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می تواند میزان بهره وری آب را بالا برده و بین یک ماه تا ۴۰ روز از دوره رشد گیاه کم می کند که این دوره را در محیط کوچک گلخانه می توان توسعه داد .

 

سجادی پور یاد آور شد: تولید محصول در فضای باز در  هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه های معمولی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن و در گلخانه های جدید  (N. f. t ) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

 

وی بابیان کرد: با توجه به شرایط کم آبی و کاهش آب های زیر زمینی ، استان یزد ظرفیت خوبی از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای ، گیاهان دارویی ، همچنین  پسته و زعفران دارد.

 

تولید سه هزار تن محصول گلخانه‌ای در ابرکوه

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در سال زراعی گذشته سه هزار و ۱۵۰ تن انواع محصول گلخانه‌ای در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شد.

 

 

مهدی غیب الهی  با بیان اینکه متوسط برداشت خیار سبز گلخانه‌ای در هر هکتار ۳۰۰ تن است، افزود: محصولات تولیدی شامل خیار سبز، فلفل، گوجه فرنگی و سبزی است که از ۱۴ هکتار سطح زیرکشت گلخانه برداشت شد.

 

وی بابیان اینکه هم اکنون ۸۰ نفر در این شهرستان به طور مستقیم در تولید محصول گلخانه ای اشتغال دارند ،ادامه داد: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی با استفاده از روش های نوین آبیاری این میزان محصول توسط ۲۰ بهره بردار در این شهرستان تولید شد.

 

مجموع اراضی قابل کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

 

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد،  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان استان یزد مربوط به بخش باغبانی استان است که ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات باغی است، اختصاص دارد.

 

۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن نیز محصولات دامی حاصل تلاش حدود ۷۰ هزار کشاورز، دامدار و بهره بردار استان یزد است.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics