تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نگاهی به تکالیف قانونی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری در موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی

در تقویم فعالان اقتصادی تیرماه موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری است. اما امسال شیوع و همه گیری ویروس کرونا باعث تمدید این موعد شد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور،  اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری در شهریور امسال می توانند نسبت به ارائه اظهارنامه عملکرد خود در سال 1398 اقدام کنند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

بر اساس ماده 110 قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی مشمول مالیات بر درآمد شرکت ها موظف شده اند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهارماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.

 

اما چنان که گفته شد امسال در راستای ارائه تسهیلات به مودیان محترم مالیاتی، این موعد به شهریور منتقل شده است. نکته دیگر نیز این است که از آنجا که ارائه اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی صورت خواهد گرفت بهتر است مودیان محترم برای جلوگیری از افزایش بار ترافیک سنگین بر روی سامانه های الکترونیکی مربوطه، این مهم را به روزهای پایانی شهریورماه موکول نکنند.


این دسته از فعالان اقتصادی که از آنها با عنوان اشخاص حقوقی (شرکت ها) یاد می شود دارای تکالیف قانون خاصی در حوزه مالیاتی هستند که به موجب قانون وضع شده است. این قوانین علاوه بر اینکه با هدف تامین منابع مالی لازم برای اداره جامعه وضع شده است، جهت گیری مهم دیگری نیز دارد و آن تحقق شفافیت ا قتصادی است.

 

به همین دلیل است که قانونگذار مشوق های مختلفی را برای تشویق اشخاص حقوقی به ارائه اظهارنامه صادقانه وضع کرده است. مثلا بر اساس تبصره 7 ماده 105 قانون مالیات های مستقیم که در اصلاحیه سال 1394 بدان افزوده شده است، اگر درآمد ابرازی مشمولین این نوع از مالیات نسبت به درآمد ابرازی آنها در سال گذشته 10 درصد افزایش داشته باشد، نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها برای آنها حداقل یک واحد درصد و حداکثر پنج واحد درصد کاهش خواهد یافت.

 

البته شرط قانونگذار برای دریافت این تخفیف مالیاتی این است که مودی می بایست بدهی مالیاتی سال قبل خود را تسویه کرده باشد و اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال جاری خود را نیز در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه کرده باشد. 
بر اساس ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت های مقرر، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد خواهد بود.

 

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان با نرخ ها و ارقام درشت تری نسبت به وصول مالیات از صاحبان شرکت ها اقدام می کنند. البته این نرخ دارای استثنائاتی نیز هست که در بخش مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی در قانون مالیات های مستقیم (باب سوم/فصل پنجم) به تفصیل بیان شده است.


علاوه بر صاحبان شرکت ها و اشخاص حقوقی، صاحبان املاک اجاری نیز موظفند اظهارنامه مالیاتی عملکرد اجاری 1398 خود را در این ماه ارائه کنند. بر اساس ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، درآمد مشمول مالیات برای املاکی که به اجاره داده می شود عبارت است از کل مال الاجاره منهای 25 درصد آن که بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره کسر می شود. به عبارت دیگر 75 درصد کل درآمد اجاری مشمول مالیات با ضرایب و نرخ هایی است که هر ساله به روز می شود.


در ماده 54 قانون مالیات های مستقیم تصریح شده است که درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از 80 درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد.

در تبصره 2 این قانون همچنین تاکید شده است که اگر بر اساس مستندات مشخص شد که اجاره ملک بیش از مبلغی است که ماخذ تشخیص درآمد مشمول مالیات قرار گرفته است، مالیات مابه التفاوت طبق مقررات این قانون قابل مطالبه خواهد بود.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics