تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرهنگ سازی مالیاتی زیرساخت اساسی در نظام مالیاتی

با توجه به این که بعد از نفت، مالیات مهمترین منبع تامین درآمد دولت می باشد و با توجه به نقش روز افزونی که دربرنامه های توسعه اقتصادی کشور برای مالیات درنظرگرفته شده، لذا تحقق درآمدهای مالیاتی ازاهداف مهم دولت می باشد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، یکی از نکات مورد تأکید عموم متخصصین و مدیران مالیاتی برای ایجاد پایه های مالیاتی جدید و حتی بسط وگسترش پایه های مالیاتی قدیمی، رشد و توسعه فرهنگ مالیاتی در جامعه است; چراکه هرچه جامعه دارای فرهنگ مالیاتی غنی تری باشد، وصول مالیات توسط سازمان امور مالیاتی با موفقیت و سهولت بیشتری همراه است و مودیان مالیاتی نیز با رغبت و احساس مسئولیت بیشتری اقدام به انجام وظایف قانونی خود می کنند. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

ارتقاء فرهنگ مالیاتی موثرترین شیوه افزایش درآمدهای مالیاتی در عصر کنونی به شمار می‌رود چراکه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به رشد فرهنگ مالیاتی و رشد فرهنگ مالیاتی به رشد درآمدهای دولت می‌انجامد.

 

در توسعه فرهنگ مالیاتی، از یک‌سو باید ضرورت دریافت و مصرف مالیات برای مردم تبیین شود و بستری به وجود ‌آید که مردم خود از مزایای پرداخت مالیات مطلع و بهره‌مند شوند و درواقع دریابند که پرداخت مالیات، خدمت و کمک به کشور و ملت است .

 

از سوی دیگر باید با ایجاد یک نظام مدون اطلاع‌رسانی و آشنایی مردم درباره چگونگی مصرف وجوه مالیات در هزینه‌های عمومی جامعه، موجب کاهش فرار مالیاتی گردید، زیرا از این طریق درمی‌یابند که مالیات‌های دریافتی توسط دولت به مصرف خود آنان و برای ساختن فردایی بهتر برای آن‌ها و فرزندانشان می‌شود .درواقع تلاش در جهت ایجاد یک فرهنگ مالیاتی پیشرو و قوی در کشور می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدهای دولت و ایجاد سیاست‌های پولی و مالی مناسب داشته باشد که نتیجه آن افزایش عدالت اجتماعی و رفاه عمومی باشد.

 


هرگاه بتوانیم ضرورت دریافت مالیات از مردم را به صورت مستدل و منطقی برای آن‌ها بیان کرده ، به آنان آگاهی‌های لازم را داده و برای آن‌ها به صورت شفاف توضیح دهیم که مالیات دریافتی از مردم توسط دولت صرف چه هزینه‌هایی می‌شود و در صورت نپرداختن مالیات ، دولت و مردم دچار چه مشکلاتی خواهند شد و همچنین مردم به یک باور برسند که دولت مالیات دریافتی را برای بهبود وضع جامعه و توسعه ی اجتماعی و رفاه شهروندان هزینه می‌کند ، آنگاه می‌توان ادعا کرد که مقدمات یک فرهنگ مالیاتی خوب برای پرداخت مالیات توسط عامه ی مردم و در نتیجه تمکین مالیاتی به وجود آمده است.

 


بنابراین به منظور افزایش سطح تمکین مالیاتی باید مقبولیت عامه نسبت به مفهوم مالیات یعنی باور و اعتقاد عمومی نسبت به مالیات را ایجاد و گسترش داد. همچنین لازم است اطلاع‌رسانی درست و مداوم و جلب حمایت عمومی توسط نظام مالیاتی صورت گیرد تا به تمکین مالیاتی که از جمله اهداف تمام سیستم‌های مالیاتی در دنیاست دست پیدا کرد.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics