تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سواد مالی و سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها رابطه‌ی معکوس دارند!

گزارش بانک مرکزی کانادا نشان می‌دهد، اگرچه اکثریت شهروندان این کشور در رابطه با اصول اولیه‌ی اقتصاد و بیت کوین آگاهی دارند، تعداد کمی از آن‌ها در حقیقت از رمزارزها نگه‌داری می‌کنند. نتایج نظر‌سنجی «جایگزین‌های پول نقد در سال ۲۰۱۹» که توسط بانک مرکزی کانادا(Bank of Canada) اجرا شده است و در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شده است، نشان می‌دهد که سواد مالی با میزان آگاهی از رمزارزها ارتباط مستقیم دارد اما با سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها ارتباط معکوس دارد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از سیگنال،  این بانک سواد مالی را درک اصول اصلی سرمایه‌گذاری و پس‌انداز در نظر گرفته است. بر اساس معیاز‌های این نظرسنجی که از آگوست تا سپتامبر ۲۰۱۹ برگزار شده است، ۴۷ درصد از شرکت‌کنندگان دارای سطح بالایی از سواد مالی هستند و تنها ۱۸ درصد از شرکت‌کنندگان دارای سطح پایینی از سواد مالی هستند. نتایج نظر‌سنجی نشان می‌دهد؛ شهروندانی که از سطح پایین سواد مالی برخوردار هستند دو برابر سایرین احتمال دارد که بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد: «۹۳ درصد از شهروندان کانادایی از سواد مالی بالایی نسبت به رمزارزها برخوردارند و تنها ۷۲ درصد از آن‌ها از سواد مالی پایینی برخوردار هستند.»

 

در مقابل ۸ درصد از افرادی که دارای سواد مالی پایینی هستند، اعلام کرده‌اند که مالکیت مقداری رمزارز را در اختیار دارند. در حالی که تنها ۴ درصد از شهروندان دارای سواد مالی بالا مالک رمزارز نیز هستند.

 

پنج درصد از شهروندان کانادایی مالکیت رمزارزها را در اختیار دارند

بر اساس این نظر‌سنجی، بانک مرکزی کانادا برآورد کرده است که تقریباً ۸۴ درصد از مردم کانادا حداقل نام رمزارزها به گوششان رسیده است و ۵ درصد از مردم کانادا مالکیت بیت کوین و یا دیگر آلت‌کوین‌ها محسوب می‌شوند. بانک مرکزی کانادا اعلام کرد:

آگاهی از رمزرازها و در اختیار داشتن مالکیت این دارایی‌های نوظهور در میان جوانان، مردان، افراد تحصیل کرده و یا پُر درآمد رواج بیشتری دارد.

 

همزمان با افزایش سواد مالی میزان سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها کاهش می‌یابد

این داده‌ها با گزارش منتشر شده توسط گروه مالی آی‌ان‌جی(ING Group) مطابقت دارد. این نظر‌سنجی در سال ۲۰۱۸ و در میان شهروندان ۱۵ کشور مختلف جهان همانند ایالات متحده‌ی آمریکا، استرالیا، انگلیس و کشور‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا برگزار شده است.

 

این گزارش اعلام کرده است: «ارزیابی ما نشان می‌دهد که احتمال در اختیار داشتن مالکیت رمزارزها در میان افراد دارای سواد مالی بالاتر، کمتر است. به احتمال زیاد آن‌ها قصد ندارند در آینده نیز رمزارز خریداری کنند.»

 

این گروه محاسبه کرده است که همزمان با «افزایش انحراف معیار» در نمره‌ی سواد مالی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که بر اساس دانش آن‌ها از تورم، نرخ بهره‌ی ساده، سود مرکب و ریسک مالی ارزیابی شده است، احتمال مالکیت رمزارزها درمیان آن‌ها از ۸٫۶۳ درصد به ۵٫۷ درصد کاهش می‌یابد. بعلاوه، همزمان با افزایش این امتیاز احتمال این‌که شرکت‌کنندگان در آینده قصد خرید رمزارز را نداشته باشند نیز افزایش می‌یابد.

 

بخش بزرگی از بازار رمزارزها به دلیل حضور سرمایه‌گذاران مبتدی با سطح پایینی از سواد مالی(در معرض خطر) قرار دارد. این سرمایه‌گذاران احتمالاً سود قابل انتظار از سرمایه‌گذاری را بیش از حد انتظار و ریسک‌های فعالیت در این حوزه را به‌طور نادرست در سطح پایین ارزیابی می‌کنند.

 

تضاد در نتایج نظر‌سنجی‌ها
با این وجود، داده‌های دیگری نشان می‌دهند که بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل ناآگاهی نسبت به رمزارزها از فعالیت در این حوزه اجتناب می‌کنند. نتیجه‌ی نظر‌سنجی پلتفرم ای‌تورو(eToro) در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از سرمایه‌گذاران آنلاین به دلیل ناآگاهی از رمزارزها از فعالیت در این بازار مبادلاتی اجتناب می‌کنند. نتیجه‌ی تحقیقات گری‌اسکیل(Grayscale) در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که در صورت افزایش منابع آموزشی در رابطه با رمزارزها احتمال سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران آمریکایی بر روی بیت کوین افزایش می‌یابد.

 

در همین زمان همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ موجب شده است تا تقاضا برای دوره‌های آموزشی رمزارزها نیز افزایش یابد. همچنین شواهد نشان می‌دهد که برخی از باسواد‌ترین چهره‌های بازارهای مالی بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند. تحقیقات شاخه‌ی دارایی‌های دیجیتالی موسسه‌ی مالی فیدلیتی(Fidelity Digital Assets) نشان می‌دهد که ۳۶ درصد از ۸۰۰ سرمایه‌گذاران حقوقی(شرکت‌ها موسسات) بررسی شده بر روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان از دانش اولیه نسبت به رمزارزها برخوردار هستند.

 

نظر شما نسبت به نتایج نظر‌سنجی بانک مرکزی آمریکا در رابطه با رابطه‌ی سطح سواد مالی افراد با سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها چیست؟ آیا افرادی که از دانش مالی کمتری برخوردارند بر روی رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا ناآگاهی یکی از موانع سرمایه‌گذاری بر روی این دارایی‌های نوظهور محسوب می‌گردد؟

 

 

منبع خبر: سیگنال
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics