تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی با هدف تسهیل امور مودیان

توسعه و ارائه خدمات الکترونیکی در بخش‌های مختلف دولتی به منظور بالا بردن سطح رفاه و کیفیت زندگی مردم و سهولت انجام کار اربابان رجوع و مشتریان با هدف جلب رضایت حداکثری ایشان، امری است که امروزه در اکثر نقاط دنیا در دستور کار دولت‌های الکترونیک قرار گرفته است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، در کشور ما نیز مسیر ارائه خدمات الکترونیکی که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به مردم ارائه می‌دهند، تا حد زیادی هموار شده است تا مردم آسان تر به خدمات دولتی دسترسی داشته باشند و ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، از مراجعه حضوری آنها در ادارات و مواجهه چهره به چهره ایشان با کارکنان که معمولا با تبعات و شرایط خاص خود همراه است، کاسته شود. 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

در نظام مالیاتی کشور ما نیز به منظور تکریم هر چه بیشتر مودیان و کاهش ترددهای غیر ضروری، میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی به عنوان یکی از مصادیق تحقق دولت الکترونیک برپا شده است که به ارائه خدمات مالیاتی به صورت الکترونیکی 

 

در زمینه فرایندهایی چون ثبت نام الکترونیکی، دریافت اطلاعات کاربری، اظهارنامه الکترونیکی، پرداخت الکترونیک، تشخیص و رسیدگی، ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی و اعتراضات و شکایات الکترونیک می پردازد. ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی یکی از خدمات مذکور است که طی چند سال اخیر جایگزین ابلاغ فیزیکی اوراق قطعی و تشخیص به مودیان و با هدف تسهیل پیگیری امور مالیاتی و افزایش رضایتمندی ایشان صورت گرفته است. 

 


بر این اساس، تمامی مودیان دارای پرونده‌ مالیاتی در ادارات کل امور مالیاتی می‌توانند با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir پس از وارد کردن رمز کاربری خود، وارد صفحه اصلی شده و با انتخاب گزینه ابلاغ الکترونیکی از سمت راست تصویر، گزینه فعال‌سازی را انتخاب نمایند. پس از آن با کلیک بر گزینه تائید نهایی، ضمن ذخیره شدن اطلاعات مودی در سایت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، حساب کاربری ابلاغ الکترونیکی وی نیز فعال شده و آماده استفاده از مزایای این طرح می‌شود.

 


با استفاده از این سامانه، مودیان مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی، حقوقی و تشکل‌های قانونی می‌توانند بدون مراجعه به واحدهای مالیاتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اوراق مالیاتی خود را مشاهده کنند. 
گفتنی است ابلاغ الکترونیکی، تمام پیامدهای ابلاغ واقعی را در بر خواهد داشت و چنانچه مودی ظرف دو هفته از تاریخ بارگذاری اوراق مالیاتی در سامانه، اوراق مذکور را مشاهده نماید، تاریخ مشاهده اوراق به عنوان تاریخ ابلاغ فیزیکی در سامانه ثبت و این تاریخ ملاک محاسبه مواعد قانونی دیگر است.


لازم به ذکر است، پیش از این ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت فیزیکی و با مراجعه به محل کسب و یا اقامتگاه قانونی اشخاص انجام می‌شد اما با اجرایی شدن این طرح، برای متقاضیان حساب کاربری ایجاد و اوراق تشخیص و قطعی مالیات عملکرد و ارزش افزوده آنان به محض صدور، در این حساب کاربری بارگذاری و از طریق پیامک به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود.


بدون تردید بهره‌برداری از میز خدمت الکترونیک در نظام مالیاتی،گام عملیاتی مهمی در راستای توسعه دولت الکترونیک و مکانیزاسیون فرایندهای مالیاتی محسوب می‌شود که ضمن تسهیل و تسریع در انجام امور مالیاتی مودیان و حرکت به سمت ارتقای حقوق شهروندی می‌تواند نقش مطلوب و مضاعفی به‌ویژه در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور در مکان‌های پر ازدحام ایفا نماید. 

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics