تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تخریب بازارها با سیاست پولی نادرست / گفت‌وگو با غلامرضا سلامی

بازار معاملات مسکن درحالی در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد که ادامه حضور سرمایه‌گذاران در این بازار منجر به تداوم رشد قیمت‌ها و ناتوانی هر چه بیشتر سمت تقاضای مصرفی برای خرید آپارتمان شده است.

 به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از جامعه حسابداران رسمی ایران، هر چند حضور تقاضای سرمایه‌ای در این بازار نیز به‌دلیل تداوم افزایش محسوس قیمت‌ها کمرنگ‌تر از ماه‌های قبل شده و دامنه خریدهای سرمایه‌ای در بازار خرید و فروش آپارتمان کاهش یافته است اما کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل ادامه رشد محسوس قیمت مسکن به‌رغم کاهش تعداد معاملات و حجم تقاضا را شناسایی بازار مسکن از سوی متقاضیان سرمایه‌ای به‌عنوان یک بازار کم‌ریسک و ورود به آن  می‌دانند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

در ماه‌های اخیر آن دسته از سرمایه‌گذارانی که تمایل به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام، ارز و طلا نداشتند سرمایه‌های خود را به بازار مسکن وارد کرده و در این بازار اقدام به خرید آپارتمان کردند.

 

این درحالی است که به‌دلیل پایین بودن نرخ بهره بانکی عملا بازار پول به‌عنوان یک بازار ایمن به لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری از رقابت با بازار مسکن خارج شد و تمایل به سرمایه‌گذاری در آن نسبت به دوره‌های قبل به کمترین حد خود رسید.

 

با این حال، کارشناسان در شرایط فعلی یکی از راهکارهای موثر در ساماندهی بازار مسکن و کنترل روند رشد قیمت‌ها در این بازار را کاهش تقاضای سرمایه‌ای از طریق واقعی‌سازی نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با شرایط فعلی و جذب سرمایه‌ها به بازار پول به‌عنوان رقیب بازار مسکن عنوان می‌کنند.

 

به اعتقاد آنها در شرایطی که هم اکنون نرخ بهره واقعی در بازار پول (تفاضل نرخ اسمی سود سپرده‌های بانکی از نرخ تورم) عملا منفی است و این بازار برای سرمایه‌گذاران فاقد جذابیت است وقت آن رسیده است که سیاست‌گذار پولی نسبت به اصلاح و واقعی‌سازی نرخ بهره بانکی اقدام کند.

 

غلامرضا سلامی، کارشناس و صاحب‌نظر مسکن با تایید این موضوع به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: هم اکنون نرخ سود سپرده‌های بانکی حدود یک‌دوم نرخ تورم است و این موضوع به لحاظ کارشناسی به آشفتگی سایر بازارهای اقتصادی دامن می‌زند.به گفته وی در چنین شرایطی و درحالی که نرخ سود سپرده‌های بانکی عملا کمتر از نرخ تورم عمومی است و با فاصله قابل‌توجه از آن قرار دارد، مردم نیز سرمایه‌های خود را از سپرده‌های بلند‌مدت نزد شبکه بانکی برداشت کرده و به سایر بازارهای اقتصادی انتقال می‌دهند یا صرف خرید کالاهای بادوام مانند خودرو می‌کنند.

 


سلامی تاکید کرد: این موضوع منجر به هجوم نقدینگی به سمت بازارها از جمله بازار مسکن می‌شود و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل نابسامانی‌ها و نوسانات قیمتی در این بازارها از جمله بازار مسکن سیاست‌های پولی اشتباه است که باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود.وی با بیان اینکه سیاست‌گذار پولی در دوره‌ای به‌منظور نجات برخی بانک‌ها از ورشکستگی اقدام به پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی کرد، خاطرنشان کرد: شاید این سیاست در دوره‌ای به‌صورت موقت این هدف را محقق کرده باشد اما در بلند‌مدت سایر بازارها را تخریب می‌کند و سیل نقدینگی‌های مهار نشده را به سمت بازارهای اقتصادی هدایت می‌کند.

 

سلامی با تاکید بر اینکه اقدام شبکه بانکی برای افزایش نرخ سود بانکی نیز نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات خاص است، خاطرنشان کرد: لازم است راهکاری به‌منظور هدایت سرمایه‌های جذب شده به شبکه بانکی پس از افزایش نرخ سود سپرده‌ها در نظر گرفته شود تا از محل سپرده‌های جذب شده و هدایت آنها به سمت تولید و صنایع داخلی، بانک‌ها موفق به کسب درآمد به‌منظور ایجاد توانایی برای پرداخت سودهای تعهد شده به سپرده‌گذاران شوند.

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics