تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تکالیف مودیان بخش مشاغل در ارائه اظهارنامه

اظهارنامه مالیاتی دفترچه‌ای است که کارنامه عملکرد مالی شخص حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات را مشخص می‌کند و در آن، رویدادهای مالی به ترتیب وقوع، مستند بر مدارک و ادله قانونی، درج‌شده است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان  امور مالیاتی کشور، ارائه اظهارنامه مالیاتی صحیح مبتنی بر مدارک مستند را باید یک تکلیف قانونی مهم مودیان مالیاتی در سراسر کشور دانست. عدم ارائه در مهلت مقرر قانونی، به معنی محروم شدن از معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی و پرداخت جرائم تصریح‌شده در قانون مالیات‌های مستقیم است. تکمیل اظهارنامه به‌صورت اینترنتی امکان‌پذیر است. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1394، صاحبان مشاغل مشمول تکالیف و وظایفی هستند; که در این یادداشت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

• نگهداری اسناد و مدارک
نگهداری اسناد و مدارک از مهم‌ترین تکالیف در مفاد ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم است. در این ماده تصریح‌شده است: صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظف‌اند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط ازجمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌گردد برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنند


آیین‌نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آن‌ها اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی با توجه به نوع و حجم فعالیت حسب مورد برای مودیان مذکور و نیز نحوه ارائه آن‌ها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات تهیه و تصویب‌شده است.


• مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مشاغل
صاحبان مشاغل مکلف‌اند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد، تنظیم و تا آخر خردادماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده 131 قانون مذکور پرداخت نمایند. (ماده 100) 


• ثبت‌نام در سامانه عملیات الکترونیک
صاحبان مشاغل مکلف‌اند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت‌نام الکترونیکی اقدام نمایند. مودیان می‌بایست پس از انجام ثبت‌نام اولیه و دریافت نام کاربری و رمز عبور، ثبت‌نام خود را تکمیل نمایند تا از مزایای خدمات الکترونیکی نظیر تسلیم الکترونیکی اظهارنامه‌های مالیاتی و پرداخت مالیات برخوردار گردند.


• اظهارنامه
اظهارنامه مالیاتی فرمی است به منظور اظهار درآمدها، هزینه ها، دارایی ها، بدهی ها، سرمایه، معافیت ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات های مستقیم، بر حسب نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکور مطابق نمونه هایی که توسط سازمان، تهیه و اعلام می شود .


پذیرش اظهارنامه مودیان مشروط بر تنظیم شفاف اطلاعات و رعایت قوانین و مقررات مربوط بوده و اظهارنامه ارایه شده توسط مودیان با بانک های اطلاعاتی مالیاتی که دراجرای مقررات مواد 169 و 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم ایجاد شده، مطابقت داده خواهد شد.
بر این اساس، اظهارنامه هایی که به صورت شفاف و با رعایت مقررات مربوط، تنظیم و در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شوند و اطلاعات آن با بانک های اطلاعاتی سازمان همخوانی داشته باشد، بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار گرفته و برگ قطعی آنها صادر خواهد شد.

 

همچنین این سازمان به استناد ماده 97 قانون مذکور، می تواند تعدادی از اظهارنامه های مالیاتی دریافتی را براساس معیارها و شاخص های تعیین شده و یا به طور نمونه، انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد. بدیهی است مودیانی که اظهارنامه مالیاتی خود را مطابق با مقررات و منطبق بر واقعیت تسلیم ننمایند، از مزایای خوداظهاری بهره مند نشده و مشمول جرایم مالیاتی مربوط به کتمان درآمد خواهند شد.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics