تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

۲۰ شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی در بورس ارائه می‌شود

 

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از سنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۲۰ شرکت زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال از طریق بورس واگذار می‌شود. محمد شریعتمداری در حاشیه دهمین نشست شورای عالی سالمندی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های زیرمجموعه شستا از طریق بورس واگذار می‌شود، گفت: در نظر داریم شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، شستا را از طریق بورس عرضه کنیم و اکنون به تناسب آمادگی شورای عالی بورس و مقررات سازمان بورس، این شرکت‌ها یکی یکی در نوبت پذیرش در بورس قرار دارند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

استقلال بورس را به رسمیت می شناسیم

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیازمند ارتباط مداوم با صاحب‌نظران بازار سرمایه هستیم، گفت: ما باید با رویکرد تامین مالی بخش تولید از طریق بازار سرمایه، قانون بودجه سالانه و برنامه هفتم توسعه را تدوین کنیم. محمدباقر قالیباف در نشست هم اندیشی عصر روز گذشته (یکشنبه، ۲۰ مهرماه) با فعالان بازار سرمایه ضمن خیرمقدم به افرادی که با هویت حقیقی و حقوقی در بازار مهم بورس حضور دارند، گفت: در جلسات حضوری باید مسائل سرمایه گذاران بازار سرمایه هر از چندگاهی مطرح و بررسی شود و از سوی دیگر ارتباطات به صورت ممتد برای تبادل نظرات برقرار باشد.

 

دو تصمیم مهم در شورایعالی بورس

 

دکتر حسن قالیباف اصل، دبیر و سخنگوی شورای عالی بورس گفت: روز  سه شنیه، 22 مهرماه، در جلسه شورایعالی بورس در خصوص دو محور فرآیند داد و ستد سهام عدالت و تاسیس شرکت های تامین سرمایه تصمیم گیری شد. سخنگوی سازمان بورس ضمن بیان اینکه تا به حال ۲۷ شرکت آماده پذیرش در بورس شده اند، به آخرین وضعیت سهام عدالت و شرکت های سرمایه گذاری استانی اشاره کرد و افزود: در جلسه امروز آخرین وضعیت شرکت های سرمایه گذاری استانی و سهام عدالت بررسی و گزارشی در این خصوص به شورایعالی بورس ارائه شد. بر اساس آیین نامه ابلاغ شده در مرداد ماه، شرکت های سرمایه گذاری استانی موظف بودند سهامداران خود را شناسایی و اسامی آنها را در سامانه  ثبت کنند.

 

۳۶ شرکت سود مجامع خود را از طریق سجام واریز کردند

 

‌حسین فهیمی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در پاسخ به این پرسش که تاکنون سود سهام چند شرکت در سال ۹۹ از طریق سامانه سجام و توزیع سود توسط سمات پرداخت شده است، پاسخ داد: در نیمه نخست امسال، تعداد ۳۶ شرکت توزیع سود خود را به ارزش بیش از ۱۵ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام دادند.

 

لزوم مستندسازی طرح‌ها و ایده‌ها برای عرضه در مجامع بین‌المللی

 

امیر هامونی با اشاره به سطح دانش تخصصی و قابلیت‌هایی که در بازار سرمایه کشور وجود دارد، اظهار کرد: بسیاری از پژوهش‌ها و تجارب ما در بازار سرمایه، قابلیت ارائه در سطح جهانی را دارد اما متاسفانه به دلیل عدم مستندسازی، در جامعه بین‌المللی مطرح نشده است. مدیرعامل فرابورس پیشنهاد کرد که ایده‌ها و کارها، ثبت و به زبان انگلیسی مستند شود تا قابلیت عرضه در مجامع بین‌المللی را داشته باشد و افزود: از سوی دیگر باید طرح‌ها را با همکاران خود به اشتراک بگذاریم و در کار تیمی، مراحل مختلف امور پژوهشی را تقسیم کنیم.

 

باقیمانده سهام دولت در سه بانک در قالب دارا سوم عرضه می‌شود

 

عباس معمارنژاد در مورد اینکه آیا قرار است باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق دارا سوم به مردم عرضه شود، گفت: بله همین طور است. باقیمانده سهام دولت در این بانک‌ها در قالب صندوق دارا سوم ارائه می‌شود و  اکنون این طرح در مرحله اخذ مصوبه دولت است که بعد از تصویب، چگونگی ارائه این سهام مشخص می‌شود.

 

لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران تایید شد

 

سخنگوی شورای نگهبان با اعلام تایید لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی از تغییر در عبارت دستگاه‌های اجرایی خبر داد. عباسعلی کدخدایی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس از طریق صرف سهام امروز در جلسه فوق العاده شورای نگهبان و با حضور وزیر اقتصادی و دارایی مورد بررسی قرار گرفت که مغایر شرع مقدس و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

 

خریداران در معاملات سلف بورس کالا، تسهیلات بانکی می‌گیرند

 

علیرضا ناصرپور با بیان اینکه در سی امین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی، نحوه اعطای تسهیلات به خریداران کالا در بورس کالا با توجه به عقود مختلف مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، اعلام کرد: براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی اعطای تسهیلات با استفاده از عقد مرابحه به این صورت که گیرنده تسهیلات به وکالت از بانک، خرید کالا را در قالب عقد سلف انجام می دهد و در هنگام سررسید، آن را از بانک به وکالت بازخرید کند، بلامانع است.

 

راهکارهایی برای صیانت از بازار سرمایه / رشد ۳۵۰ درصدی بورس در یک سال

 

مدیرعامل بانک انصار در خصوص دلایل رشد بازارسهام درنیمه نخست سال جاری اظهار کرد: به نظر می‌رسد مواردی نظیر جاماندگی تاریخی نسبت به رشد ارزش سایر دارایی‌ها به ویژه ارز، چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ ارز و انتظارات تورمی شکل گرفته نزد آحاد اقتصادی، افزایش قابل ملاحظه سهامداران جدید و ایجاد جریان ورودی پرقدرت منابع جدید به بازار سهام، سهولت معامله در بازار سهام نسبت به سایر بازارهای دارایی و افزایش دشواری معامله در بازارهایی نظیر مسکن و خودرو پس از شیوع کرونا و همچنین صیانت دولت از بازار سهام، بخشی از علل رشد بازار در نیمه اول سال بوده است.

 

روزشماری برای آغاز پذیره‌نویسی دو صندوق کالایی کشاورزی

 

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: درخواست تاسیس دو صندوق کالایی در حوزه کشاورزی به سازمان بورس ارائه شده و مورد موافقت قرار گرفته است و به زودی وارد مرحله پذیره‌نویسی می‌شوند؛ این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری روی همه کالاهای کشاورزی را که گواهی سپرده برای آن ها تعریف شده است، دارند. علیرضا ناصرپور عنوان کرد: عمده تمرکز ما بر این رویکرد است که بازار را عمق بخشیده و از صندوق‌های کالایی حداکثر استفاده را ببریم، آن هم در شرایطی که با ورود محصولات دیگر از جمله محصولات کشاورزی پتانسیل رونق بیشتر معاملات و فضا برای ایجاد صندوق‌های کالایی جدید ایجاد خواهد شد. این فرآیند نیازمند همراهی سایر فعالان بازار است که طبیعتا لازم است نهادهایی در بازار باشند که درخواست این صندوق‌ها را ارائه کنند.

 

روند مثبت بورس تا پایان سال/ اکنون زمان خرید پلکانی است

 

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه به اولویت تفکیک صنایع پرداخت و گفت: در گروه اول صنایع ارزآور و خودکفا از حیث تامین مواد اولیه، پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و فرآورده های معدنی قرار دارند. فردین آقابزرگی توضیح داد: انتظارات تورمی در ابتدای  سال  ۱۳۹۹ به وضوح  لزوم سرمایه گذاری و تبدیل پس انداز ها به سرمایه گذاری در بورس را  توجیه کرد. در این راستا به دلیل شفافیت، نقدشوندگی و قانونمندی، بازار سهام یکی از گزینه های جذاب برای هدایت نقدینگی بود. ضمن اینکه تجربه دهه های گذشته نشان می داد در بازه های زمانی میان مدت و بلند مدت، بازدهی سرمایه گذاری در بورس به مراتب قابل توجه تر و منطقی تر از سایر بازارها بوده است. به این ترتیب سرمایه گذاران به سمت ورود به بازار سرمایه تمایل نشان دادند. 

 

گام آرام بورس در مسیر صعودی

 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی پیش بینی کرد، بازدهی بازارسرمایه در نیمه دوم سال نیز بالاتر از بازارهای موازی باشد. امیر تقی‌خان تجریشی اظهار داشت: گرچه بهترین بازار برای جذب نقدینگی بازارسرمایه است، با این حال میزان زیادی از نقدینگی از طریق صندوق ها و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس یعنی به صورت غیرمستقیم وارد بازارسرمایه نشد و افراد بدون آموزش و دانش اندک و البته به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه شدند. همچنین این موضوع بر هیجانات بازار سرمایه افزود و اثرات آن باعث تصمیم گیری های غیر منطقی شد که عملا ما دوره اصلاح طولانی تری را نسبت به قبل در بازار سرمایه  شاهد بودیم.

 

تحریم‌های جدید بانکی اثری روی بازار سرمایه ندارد

 

فردین آقا بزرگی در خصوص تاثیر تحریم های بانکی بر بازار سرمایه اظهار کرد: علاوه بر ۱۸ بانکی که به تازگی تحریم شده اند، تعدادی از بنگاه های اقتصادی هم از گذشته مشمول تحریم های آمریکا بوده اند اما به دلیل نوع ارتباط اقتصادی کشور ما با سایر کشور ها این تحریم ها تاثیر چندانی بر بازار سرمایه ندارد. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا تحریم های جدید بانکی روی سهام این بانک ها در بازار سرمایه اثر می‌گذارد؟ افزود: در گذشته هم تعدادی از بانک های کشور تحریم بودند، اما سهامشان نه تنها آسیب ندید بلکه رشد هم کرد، زیرا گردش مالی بانک ها از طریق ارز انجام می شود در نتیجه این تحریم ها بر روند کلی و ماهیت سهام بانک ها در بازار سرمایه تاثیر چشم گیری ندارد.

 

کوتاهی دست دلالان با تقویت بورس کالا

 

مدیرعامل کارگزاری «ملل پویا» عنوان کرد: حمایت از بورس کالا و عرضه محصولات صنایع مختلف در آن باعث ثبات قیمت، سوددهی و کوتاه شدن دست سفته‌بازان می‌شود. کمال خانزاده با اشاره به بی‌ثباتی نرخ ارز و تاثیر آن بر بورس، گفت: افزایش نرخ ارز تاثیر مثبتی بر کلیت بازار دارد، چرا که اکثر شرکت‌های بورسی، کامودیتی و صادرات محور هستند، بنابراین از آنجایی که گروه معدنی و انرژی با قدرت در بازار فعالیت دارند هر نوسان ارزی برای آنها موجب رشد نرخ می‌شود.

 

بازار سهام، تنها بازار جذاب سرمایه گذاری

 

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: از آنجایی که بازار سهام تنها بازار جذاب و امن برای سرمایه گذاری است، باید تمهیدات توسعه بیشتر بازار سرمایه و تعمیق بخشی آن را فراهم کرد تا منجر به افزایش تولید و شکوفایی اقتصاد شود. میرسجاد مسجد موسوی در خصوص نوسانات نرخ ارز و رشد قیمت محصولات تمام شده بیان کرد: از آنجایی که شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اکثرا صادرات محور هستند، از رشد نرخ ارز تاثیر می گیرند، اما بهتر است ثبات نرخ ارز حتی در رقم های بالا ایجاد شود تا شرکت ها هم فعالیت بهتری داشته باشند، در حال  حاضر تکلیف صادرات و واردکنندگان مشخص نیست و هر روز باید با یک قیمت متفاوت معاملات خود را دنبال کنند.

 

بازارسرمایه همچنان مستعد رشد است

 

مدیر سبدگردانی شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک، بازار سرمایه را همچنان جزو گزینه های بهینه سرمایه گذاری دانست. موسوی در خصوص سناریوی پیش روی دلار هم بیان کرد: پیش بینی اینکه دلار افت می کند یا همچنان به رشد خود ادامه می دهد، مسلما در شرایط کنونی بسیار سخت است. همچنان آینده بازارهای مالی ایران تا حدود زیادی تا مشخص شدن تکلیف انتخابات آمریکا مه آلود است و شاید نباید این گونه باشد، از طرفی مسلما سیاست دولت برای پایین نگه داشتن نرخ دلار یا آزاد گذاشتن آن تاثیر به سزایی بر این مساله دارد.

 

بازار سرمایه و امکان توزیع عادلانه مزیت اقتصادی

 

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، روند اصلاح شاخص بورس برای مدت طولانی تداوم نخواهد یافت؛ چراکه اصولاً با توجه به ویژگی‌های اقتصاد ایران و روند رو به رشد تورم، بازگشت به قیمت‌های قدیم، رخ نمی دهد. همایون دارابی دلیل افزایش شدید قیمت‌ها در ماه‌های ابتدایی سال را فشار نقدینگی، عدم عرضه سهام از سوی دولت، هلدینگ ها و عرضه سهام جدید دانست و گفت: متأسفانه در فرهنگ ما در زمان ایجاد صف، افراد علاقه‌مند به خرید بوده و در مقابل در زمان آرام بودن بازار، روحیه خرید کمتری دارند ازاین‌رو شاهد تشدید اتفاقات اخیر بودیم.

 

بازارسرمایه، بازارِ یک شبه پولدار شدن نیست / با افق زمانی بلند مدت وارد بورس شوید

 

مدیرعامل گروه خدمات بازار سرمایه آرمان آتی در خصوص افت بازارسرمایه در چند وقت اخیر گفت: بعد از رشدی که بازار سرمایه در حدود یک سال اخیر داشت، عوامل متعددی از جمله شناسایی سود، خرید دارایی، تنوع بخشی به پورتفوی، گران دانستن بازار و برخی سهم ها به خروج پول از بازار سرمایه منجر شد که این خروج پول، ٱفت قیمت سهم‌ها را به همراه داشت. به گفته محمدرضا مایلی، بازارسرمایه، محلی برای یک شبه پول‌دار شدن نیست، بلکه بازاری است که برای سرمایه‌گذاری با افق زمانی بلندمدت توصیه می‌شود و افت و خیزهای روزانه و هفتگی و … دارد.

 

طعم صعود پاییزی با چاشنی دلار انفجاری

 

عضو هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: بازار سرمایه اعتقادی به حباب ایجاد شده نرخ دلار ندارد و ارزش گذاری قیمت سهام بر اساس نرخ ٢٥ هزار تومانی است، بنابراین نوسان نرخ دلار تنها یک جو روانی را بر بازار حاکم می کند. علیرضا تاجبر در خصوص افت و خیزهای اخیر شاخص گفت: معاملات، افت قابل توجهی را پشت سر گذاشته و به نقطه اشباع فروش رسیده است، به طوری که بسیاری از سهامداران با تجربه رفتار هیجانی را کنار گذاشته و خواهان معاملات منطقی هستند.

 

زمینه های رشد بازار فراهم است

 

به گفته مدیرعامل شرکت سبدگردان الماس، انتخابات امریکا و نرخ برابری ارز یکی از عواملی است که می تواند بر میزان فروش محصولات شرکت های صادرات محور و همچنین روند قیمت ها اثرگذار باشد، اما در مجموع نمی تواند جهت و روند کلی بازار را تغییر دهد. علی اصولیان اظهار داشت: با فروش خوب بعضی از شرکت های بورسی و فرابورسی که به دلایل بالا رفتن نرخ برابری دلار و افزایش میزان فروش ایجاد شده است، می‌توان ادعا کرد عدد فعلی شاخص کف مناسبی برای بازار است و بازار توان رشد حدود ۵۰ درصدی را با حفظ شرایط فعلی دارد.

 

بازار سهام، تنها بازار جذاب سرمایه گذاری

 

میرسجاد مسجد موسوی در خصوص نوسانات نرخ ارز و رشد قیمت محصولات تمام شده بیان کرد: از آنجایی که شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اکثرا صادرات محور هستند، از رشد نرخ ارز تاثیر می گیرند، اما بهتر است ثبات نرخ ارز حتی در رقم های بالا ایجاد شود تا شرکت ها هم فعالیت بهتری داشته باشند، در حال  حاضر تکلیف صادرات و واردکنندگان مشخص نیست و هر روز باید با یک قیمت متفاوت معاملات خود را دنبال کنند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: واکنش منفی بازار سرمایه به رشد قیمت دلار کمی دور از انتظار است و به نظر می رسد در آینده نزدیک با توجه به رشد سود شرکت ها بازار سهام نیز رفتار متفاوت و صعودی داشته باشد.

 

بورس، بهترین مقصد سرمایه گذاری است

 

یک کارشناس بازار سرمایه، دلار را یکی از اصلی ترین پارامترهای تعیین روند و قیمت سهام دانست و گفت: بازار سرمایه نه تنها محل مناسبی برای سرمایه گذاری است، بلکه یکی از بهترین مقاصد سرمایه گذاری برای سال های پیش رو است. کامران قزل گل در خصوص تاثیر مسائل اقتصادی و سیاسی بر بازار گفت: رشد دو ماه اخیر نرخ دلار در فضایی اتفاق افتاد که ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک کشور، به شدت در هم آمیخته بود که می توان به کرونا تا انتخابات امریکا و مسایل اقتصادی و سیاسی داخلی اشاره کرد.

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics