تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آیین نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

تصویبنامه هیات وزیران درخصوص آیین نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ابلاغ شد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۹۹/۰۷/۲۷ هیات وزیران درخصوص "آیین نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین" طی نامه شماره ۸۷۳۴۵ مورخ ۹۹/۰۸/۰۳ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 
وزارت راه و شهرسازی – وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت امور خارجه 
وزارت کشور – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
سازمان برنامه و بودجه کشور – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 

 


هیئت وزیران در جلسه ۲۷/۷/۱۳۹۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه­های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین - مصوب ۱۳۷۳- آیین­نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


 
آیین­نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
ماده ۱- در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:
۱- قانون: قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین – مصوب ۱۳۷۳-
۲- شرکت: شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی)
۳- سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری


۴- هواپیما: پرنده یا وسیله نقلیه­ای که بتواند در نتیجه عکس­العمل هوا خود را در فضا نگه دارد.
۵- هوانوردی عمومی و منطقه­ای: کلیه فعالیت­های هوانوردی اعم از پروازهای برنامه­ای و غیربرنامه­ای مسافری، باری، آموزشی، تفریحی، خدمات ویژه و شخصی با  هواپیماهای دارای حداکثر وزن برخاست (۹ تن).


ماده ۲- بهای خدمات موضوع بند (الف) ماده (۶۳) قانون، به شرح جدول شماره (۱) پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می­شود و شرکت از مقامات، مهمانان و مسافران خارجی که از سالن­های اختصاصی (پاویون) فرودگاه­های کشور استفاده می­کنند، مبالغ مندرج در جدول یادشده را دریافت می­نماید.


تبصره – اتباع کشورهایی که حسب اعلام وزارت امور خارجه از مقامات و مسافران ایرانی وجوه مشابهی دریافت نمی­کنند، مشمول این ماده نخواهند بود.
ماده ۳- بهای خدمات فرودگاهی و پروازی موضوع بند (ب) ماده (۶۳) قانون به شرح جداول شماره (۱-۲) و (۲-۲) پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می­شود.


تبصره ۱– مبنای محاسبه وزن هواپیما، حداکثر وزن مجاز هواپیما هنگام برخاست (MTOW) مندرج در گواهینامه معتبر صلاحیت پرواز هواپیما می‌باشد. در صورت عدم ارایه گواهینامه مذکور توسط شرکت­های هواپیمایی، حداکثر وزن مجاز هواپیما رقم مندرج در نشریه کارخانه سازنده هواپیما یا نشریات معتبر بین­المللی (به انتخاب شرکت) است.


تبصره ۲– هواپیماهای دولتی اعم از نظامی و غیرنظامی که حسب مجوزهای خاص صادر شده از سوی سازمان، غیر از انجام وظایف اختصاصی خود، به حمل و نقل مسافر، بار و محمولات پستی به صورت تجاری مبادرت می ورزند، مشمول بهای خدمات مقرر در جداول شماره (۱-۲) و (۲-۲) پیوست می­باشند.
ماده ۴ – هواپیماهایی که در مالکیت یا اجاره اشخاص ایرانی هستند، مشروط بر اینکه مرکز فعالیت آنها در ایران باشد، مشمول پرداخت معادل ریالی مبالغ تعیین شده در جداول شماره (۱-۲) و (۲-۲) پیوست خواهند بود.


ماده ۵- مدیریت­های ذی­ربط در فرودگاه­هایی که توسط مؤسساتی غیر از شرکت اداره می‌شوند، از جمله فرودگاه­های امام­خمینی (ره)، کیش، قشم، عسلویه و پیام موظفند بهای خدمات موضوع ردیف (۱) جدول شماره (۱-۲) و بخش (الف) از ردیف (۱) جدول شماره (۲-۲) پیوست را از هواپیماهای خارجی یا داخلی دریافت و به حساب درآمدهای شرکت در نزد خزانه واریز نمایند و یا بهای خدمات مذکور مستقیماً به حساب شرکت نزد خزانه واریز گردد. سایر خدمات ناوبری هوایی و فرودگاهی که توسط شرکت به فرودگاه­های مذکور ارایه می­گردد، از طریق انعقاد قرارداد و یا صدور صورتحساب مربوط خواهد بود.


ماده ۶- برای دریافت معادل ریالی مبالغ ارزی مذکور در جداول پیوست این آیین­نامه، نرخ رسمی اعلام­شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنای محاسبه قرار می­گیرد.
ماده ۷- موارد زیر مشمول پرداخت بهای خدمات موضوع جداول شماره (۱-۲) و (۲-۲) پیوست نمی‌باشند:


۱- هواپیماهای اختصاصی رؤسای کشورها یا مقامات دولتی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دعوت شده­اند.

۲- هواپیماهایی که با موافقت مراجع صلاحیت­دار مربوط (هر یک از وزارتخانه­های راه و شهرسازی، کشور، اطلاعات، امورخارجه و یا ستاد کل نیروهای مسلح) به منظور همکاری­های نظامی، تجسس، امداد و نجات در موارد غیرمترقبه مانند سیل و زلزله از فرودگاه­های کشور استفاده می‌نمایند.
۳- پروازهای آزمایشی که به دستور سازمان و به منظور احراز صلاحیت پرواز هواپیما انجام می­شوند.
۴- پروازهای وارسی پرواز که به منظور واسنجی (کالیبراسیون) دستگاه­های کمک ناوبری زمینی و یا اعتبارسنجی طرح­ها و دستورالعمل­های پروازی و فرودگاهی انجام می­شوند.


ماده ۸ – صددرصد (۱۰۰%) وجوه حاصل از اجرای جداول شماره (۱)، (۱-۲) و (۲-۲) پیوست، متعلق به شرکت بوده و جهت هزینه­کرد در اجرای مأموریت­های شرکت از جمله نوسازی سامانه­های ناوبری هوایی و توسعه فرودگاه­های تحت مالکیت شرکت، به حساب درآمد شرکت نزد خزانه واریز می­شود.
ماده ۹- بهای ارایه خدمات موضوع ردیف­های (۲) و (۴) جدول شماره (۱-۲) پیوست، برای شرکت­های حمل و نقل هوایی ایرانی که مرکز فعالیتشان در ایران می­باشد، در پروازهای داخلی به شرح زیر است:


۱- فرودگاه­های امام­خمینی (ره)، مهرآباد، مشهد، شیراز و کیش به میزان صددرصد (۱۰۰%)
بهای خدمات مذکور.
۲- فرودگاه­های اهواز، اصفهان، تبریز و بندرعباس به میزان نود درصد (۹۰%) بهای خدمات مذکور.
۳- فرودگاه­های کرمان، آبادان، یزد، کرمانشاه، زاهدان، قشم، عسلویه، بوشهر، رشت، ارومیه و ساری
به میزان هفتاد درصد (۷۰%)  بهای خدمات مذکور.


۴- سایر فرودگاه­های کشور به میزان پنجاه درصد (۵۰%) بهای خدمات مذکور.
ماده ۱۰ – به منظور رونق و توسعه حمل و نقل هوایی، ایجاد و حفظ شرایط رقابتی:
۱- در پروازهای عبوری و پروازهای بین­المللی در فرودگاه­های کشور، شرکت مجاز است نسبت به کاهش و یا افزایش بهای خدمات جدول شماره (۱-۲) پیوست، تا سقف پنجاه درصد (۵۰%) و اعطای مشوق­های ممتاز برای مشتریان بالقوه و بالفعل، با تصویب هیئت مدیره شرکت و در چهارچوب دستورالعمل ابلاغی وزیر راه و شهرسازی اقدام نماید.


۲- در پروازهای هوانوردی عمومی و منطقه­ای (هواپیماهای دارای حداکثر وزن (۹) تن) در فرودگاه­های کشور، شرکت مجاز به کاهش و یا افزایش بهای خدمات موضوع جدول شماره (۲-۲) پیوست تا سقف سی درصد (۳۰%)، با تصویب هیئت مدیره شرکت و در چهارچوب دستورالعمل ابلاغی وزیر راه و شهرسازی می­باشد.


۳- میزان بهای خدمات موضوع جداول شماره (۱-۲) و (۲-۲) پیوست و نحوه وصول آنها در فرودگاه­های تحت مالکیت شرکت که براساس قوانین و مقررات کشور، با مشارکت و سرمایه­گذاری بخش خصوصی داخلی و یا خارجی ایجاد و یا توسعه می­یابند، براساس طرح توجیه اقتصادی و الگوی مالی پروژه و طرح­های مربوط قابل افزایش یا کاهش است و عوارض یادشده پس از تصویب وزیر راه و شهرسازی، قابل اجرا و وصول است.


۴- شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­های نفتی ایران مجاز است با هماهنگی شرکت نسبت به اعطای تخفیف در نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای خارجی که صرفاً به منظور سوخت­گیری در هر یک از فرودگاه­های کشور توقف می­نمایند، اقدام نماید.
ماده ۱۱– تشخیص میزان مناسب، در مواردی که در جداول پیوست برای آنها حداقل و حداکثر در نظر گرفته شده است، توسط شرکت انجام می­شود.


ماده ۱۲ - اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده­کننده از خدمات موضوع جداول شماره (۱-۲) و (۲-۲) پیوست، موظفند ظرف یک ماه پس از وصول صورت­حساب بهای خدمات فرودگاهی و ناوبری و یا براساس مدت زمان مصرح در قرارداد منعقده، نسبت به واریز آن به حساب درآمدهای شرکت نزد خزانه اقدام نمایند.
ماده ۱۳ – در صورت عدم پرداخت به موقع صورتحساب­های ارسالی، اقدامات زیر انجام می­شود:


۱- ارسال اخطار کتبی در دو مرحله به فاصله ده روز.
۲- دریافت خسارت تأخیر تأدیه به صورت روز شمار بر اساس آخرین متوسط شاخص نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
۳- اعلام شرکت هواپیمایی بدهکار به سازمان.


۴- جلوگیری از صدور مجوز درخواست پروازهای جدید شرکت­های هواپیمایی بدهکار و یا سایر اقدامات به تشخیص سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۵- انجام کلیه اقدامات اداری و قضایی برای وصول مطالبات شرکت­های هواپیمایی از جانب شرکت، موضوع بند (۵) ماده (۵۳) قانون احکام دایمی برنامه­های توسعه کشور – مصوب ۱۳۹۵-.


ماده ۱۴ - تصویب­نامه­های شماره ۸۰۶۸۹/ت۳۵۶۳۲هـ مورخ ۲۷/۴/۱۳۹۱، شماره ۱۲۰۹۴۴/ت۴۷۶۴۵هـ مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۹۳، شماره ۱۲۳۴۴۰/ت۵۱۵۳۳هـ مورخ ۲۲/۹/۱۳۹۴ و شماره  ۷۱۷۷۴/ت۵۵۲۷۱هـ
مورخ ۳/۶/۱۳۹۷ لغو می­شوند.


اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس ­جمهور

 

 

منبع خبر: پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics