تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/اختصاص ۳۵ میلیارد تومان به صندوق اعتباری هنر

دکتر نوبخت در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب ما، انقلابی فرهنگی است؛ معتقدم الگوی اسلامی ما، فرهنگ محور است و اگر به توسعه انسانی هم فکر می کنیم توسعه انسانی ما خیلی فراتر از توسعه انسانی غرب است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور ، دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور روز سه شنبه ۲۷ آبان  ۱۳۹۹  با رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور ، در ابتدای نشست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با  تاکید بر اهمیت بودجه حوزه فرهنگ، بیان کرد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و بودجه فرهنگی در تمامی دولت های قبلی از اهمیت کمتری برخوردار بوده حال آنکه غرب و آمریکا بخش اعظمی از بودجه های خود را صرف رواج فرهنگ خود به دیگر کشورها می کنند. در کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اینکه اولویت های کمیسیون مشخص شده به دلیل اینکه موضوع جمعیت از جمله موضوعات نیمه کاره و مغفول مانده ای است، درحال حاضر پرداختن به آن از نظر این کمیسیون از اولویت ویژه ای برخوردار است.

ما قصد داریم قبل از شروع موضوع مباحث بودجه در مجلس شورای اسلامی با نظر کارشناسی سازمان برنامه و بودجه کشور که به تخصص و نظر کارشناسی شما در برنامه و بودجه باور داریم بتوانیم موضوع بودجه جمعیت را به سرانجام برسانیم. وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از مراکز فرهنگی با حذف جدول ۱۷ تعطیل شد. دولت باید نگاه بهتر و جدیدی به مقوله ی فرهنگ داشته باشد. فرهنگ علت است و اگر درست شود جلوی خیلی از هزینه ها و خرج ها گرفته می شود‌.


در ادامه جلسه، دکتر نوبخت بیان کرد: در ارتباط با موضوع فرهنگ،خانواده و جمعیت که با هم تسلسل‌وار در پیوند هستند با شما دیدگاه مشترکی داریم. این دیدگاه نشأت گرفته از مجموعه مطالعات و یافته های تحقیقی و پژوهشی اینجانب است، در سالی که مقام معظم رهبری، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را مطرح فرموده بودند در آن سال از حقیر با توجه به اینکه سمتی نداشتم در جلسه‌ای دعوت کردند و بر اساس مباحث آن جلسه،  کار مطالعاتی را انجام دادم که مبنای آن کتابی شد با عنوان" الگوهای توسعه" که در آن کتاب به صورت مستند مولفه‌های توسعه را که بخشی از آن مبنای نظری بود با اسناد فرادست تطبیق دادم تا بر مبنای نظر مقام معظم رهبری و بر مبنای اسناد فرادست باشد. در این کتاب، فرهنگ به عنوان مولفه هایی که هم یکی از اصول توسعه و هم هدف توسعه است در نظر گرفته شد.


رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: معتقدم الگوی اسلامی ما، فرهنگ محور است و اگر به توسعه انسانی هم فکر می کنیم توسعه انسانی ما خیلی فراتر از توسعه انسانی غرب است چون آنها در توسعه انسانی فقط آموزش را می بینند حال آنکه ما غیر از آموزش که در کنار بهداشت و اقتصاد از مولفه‌های توسعه انسانی است، مقوله ی فرهنگ از اهمیت بیشتری برخوردار است و اساسا هر تحولی باید بر پایه تحول فرهنگی باشد. 


دکتر نوبخت ضمن اشاره به اهمیت فرهنگ یادآور شد: ما در موضوعات نظری و مبنایی فرهنگ با هم، هم عقیده و مشترک هستیم اما از نظر کارشناسی،  متغیرهای تبعی و وابسته ممکن است ما را تحت تاثیر قرار دهد با این وجود موضوع جمعیت یک کار مشترک بین مجلس و دولت است و آن موضوعی که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است.


در ادامه جلسه دکتر بانکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع جمعیت که خطر کاهش جمعیت و  اهمیت بحران ناشی از آن، از دیگر بحران‌هایی چون خطر ویروس کرونا مهمتر است، اجماع نظر نخبگان دولت و مجلس برای حل بحران جمعیت را ضروری دانستند و از رییس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کرد تا مساعدت ویژه ای برای تحقق طرح جمعیت داشته باشند.

 

 


همچنین در این جلسه، افزایش اعتبارات حوزه فرهنگ و ۱۴ دستگاه اصلی فرهنگی کشور، احیا و تحقق دوباره جدول ۱۷ مربوط به حمایت از  موسسات فرهنگی و هنری به عنوان موسسات فرهنگی و مردمی نه به عنوان موسسات دولتی در قالب رابطه ی مستقیم سازمان برنامه و بودجه با این موسسات همراه با  نظارت کمیسیون فرهنگی مجلس، حمایت از وضعیت نشر و کتاب، حمایت از حوزه گردشگری، تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای پروژه های نیمه تمام، افزایش اعتبارات سازمان صدا وسیما، وزارت ورزش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر درخواست ها و موضوعات مورد نظر دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی حاضر در این جلسه با توجه به شرایط اخیر کرونا بود.


در این جلسه دکتر پوراصغری معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در ارتباط با طرح جمعیت، جمعیت جوان و خانواده ضمن اهمیت این موضوع بیان کرد: هر تصمیمی که در این رابطه گرفته می‌شود باید حتما عوارض و تبعات آن را در سایر بخش ها ببینیم. مهمترین وجه جمعیت، بین بخشی بودن آن است که تاثیر و متاثر بودن آن از جاهای مختلف نیز ممکن است و از این منظر چنانچه این مورد را در یک بسته نبینیم احتمال موفقیتش کم خواهد بود. وی همچنین افزود: درخصوص بحث فرهنگ و اعتبارات دستگاه های فرهنگی بسنده می کنم به آمار در طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ که به طور متوسط سالیانه ما در بخش هزینه ای ۲۱ درصد رشد داشتیم و در سر جمع سایر هزینه ها هم تملک و هزینه ۱۶ درصد رشد داشته ایم که در این مدت، بودجه کل کشور ۲۲ درصد رشد داشته است که تناسب نسبی در رشد کلی بودجه کشور  و بودجه بخش فرهنگ وجود داشته است.


در ادامه هادی جعفری نژاد رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور میانگین تخصیص هشت ماهه سال جاری به دستگاه های فرهنگی را ۵۸ درصد اعلام کرد و افزود:باتوجه به شرایط کرونا و آسیب های ناشی از آن به مراکز فرهنگی و هنری، سینماها، ورزشگاه ها ۱۲۰ میلیارد تومان  به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۳۵ میلیارد تومان به صندوق اعتباری هنر از سوی دکتر نوبخت خارج از اعتبارات فرهنگی به عنوان کمک و مساعدت اختصاص یافت. وی همچنین از افزایش بودجه فرهنگ در بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد.


در پایان دکتر نوبخت از دکتر پوراصغری معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور خواست تا در جلسات مشترک مدنظر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با موضوع جمعیت شرکت نموده و درخواست های مطرح شده از سوی رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی را پیگیری نمایند.

 

 

منبع خبر: سازمان برنامه و بودجه کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics