تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

استفاده از پایانه های فروشگاهی در مجارستان (قسمت اول – مدل ساختاری)

در زمینه نصب و اجرای پایانه های فروشگاهی، اغلب کشورهای جهان با تجربیات، موانع، چالش‌ها، رویکردها و مدل‌های مختلف اجرای این سیستم مواجه گشته‌اند که آشنایی با این موارد و مطالعه موردی آنها به منظور بهره‌ گیری از تجربیات ایشان و استفاده از آنها در بومی سازی و اجرای موثرتر و کارآمدتر پایانه های فروشگاهی در کشورمان، خالی از لطف نیست

به گزارش لحظه نگر حسمان، به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، به‌طورکلی نصب و اجرای پایانه های فروشگاهی آنلاین در مجارستان با بررسی دلایل و اهداف پذیرش و اجرای چنین سیستمی همراه است. به طور مثال با این سوالات مواجه می‌شویم که در این سیستم از کدام مدل‌ها و ابزارهای طراحی بهره گرفته شده است؟ مراحل نصب و اجرای پایانه و موانع پیشروی آن کدام‌اند؟ این پایانه در عمل چگونه کار می‌کند؟ نتایج حاصل از به‌کارگیری این پایانه تا چه میزان با موفقیت همراه بوده است؟ و بالاخره اینکه فاکتورها و عوامل اصلی اجرای موفق این پایانه ها کدام‌اند؟

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


چالش‌ها: اگرچه از سال 1993 به‌کارگیری پایانه های فروشگاهی الکترونیکی در مجارستان الزامی شده است اما همچنان نگرانی‌هایی درخصوص میزان فروش‌های ثبت نشده در این سیستم و فروش‌های زیرزمینی وجود دارد. هدف عمده از تغییر نحوه اجرای پایانه های فروشگاهی در مجارستان از الکترونیک (ECR) به آنلاین (OCR) در سال 2012، افزایش شناسایی دقیق‌تر درآمدهای اشخاص و میزان مالیات پرداختی مشاغلی است که با عدم تمکین مالیاتی شناخته می‌شوند که این امر خود به کاهش اقتصاد زیرزمینی و غیر شفاف و رقابتی سالم میان فعالان اقتصادی می‌انجامد.


مدل‌ها: اجرا و به‌کارگیری پایانه های فروشگاهی آنلاین در مجارستان از روی مدل‌های موفق اجرای این سیستم در کشورهایی چون بلغارستان، کرواسی و گرجستان پیاده‌سازی شده است. همچنین این کشور از تجربه موفق کشورهایی نظیر بلژیک، سوئد و پرتغال که به تازگی در طراحی پایانه های فروشگاهی خود بازنگری کرده و آنها را دستخوش تغییراتی نموده‌اند، استفاده کرده است.


فعالان و مشاغل مشمول به‌کارگیری پایانه های فروشگاهی آنلاین در این کشور، تابع قوانین و مقرراتی است که فهرستی از فعالیت‌های رسمی تجاری را تهیه نموده است. این فهرست در مجارستان به نام (TEAOR) شناخته می‌شود. در مقایسه با سیستم پیشین یعنی پایانه های فروشگاهی الکترونیکی که به (ECR) شهرت دارند، در فاز ابتدایی
بهره‌برداری از پایانه های فروشگاهی آنلاین (OCR)، در تعداد افراد مشمول که موظف به استفاده از پایانه های فروشگاهی آنلاین هستند تغییری ایجاد نشده است.


در این سیستم، نسخه‌ای از رسید انجام هر تراکنش مالی در سیستم(OCR) ضبط و نگهداری می‌شود. یکی از تفاوت‌های اصلی این سیستم با سیستم قبلی (ECR)، اضافه شدن قابلیتی به نام (FCU) یا واحد کنترل مالی است که وظیفه پشتیبانی از مراحل ثبت، ذخیره و انتقال داده‌های فروش را بر عهده دارد به‌نحوی‌که هیچ‌یک از داده‌ها در طی انجام این فرایندها با داده دیگری جایگزین نشده و یا از بین نرود.


امکانات فنی مشخص و موردنیاز به منظور اجرای سیستم پایانه های فروشگاهی آنلاین در قوانین و مقررات این کشور پیش بینی شده‌اند. در سیستم‌های قدیمی‌تر، برخی از این امکانات و پیش‌نیازها تعریف نشده بودند و لازم بود این سیستم‌ها با سیستم‌های آنلاین جدیدی که به طور مثال از قابلیت واحد کنترل مالی برخوردارند، جایگزین شوند.

همه سیستم‌های جدید پایانه های فروشگاهی از جمله POS باید تمامی امکانات و پیش‌نیازهای فنی لازم را تأمین کنند و درعین‌حال مجوزهای لازم برای توزیع این سیستم‌ها در واحدهای شغلی را دریافت نمایند. نصب پایانه های فروشگاهی بر پایه نصب کدهای دیجیتالی است که به‌وسیله اداره مالیات مجارستان تعریف شده‌اند.

لحظه نگر مالیات

مروری بر آخرین رویدادها


به طور کلی در مجارستان برای انجام هر تراکنش مالی، یک سند صادر می شود. چنانچه پرداخت ها در همان لحظه خرید به صورت نقدی یا ارائه چک انجام شوند و خریدار کالا یا خدمات نیز مصرف کننده نهایی بشمار رود، یک رسید به جای فاکتور فروش صادر می شود. ارائه این رسید به مشتریان در تمام فروشگاه ها و مغازه های خرده فروشی، واحد های کترینگ و مطبخ ها (به جز مطبخ های سیار)، ارائه دهندگان خدمات کرایه و اجاره، ارائه دهندگان خدمات تعمیرات و داروخانه ها الزامی است. البته در این زمینه معافیت هایی نیز دیده شده است. به طور مثال آژانس های مسافرتی و فروشگاه های نوشیدنی های حاوی الکل از چنین معافیت هایی برخوردارند. تمامی رسیدهای چاپی حتی اسناد غیر مالی فروش در واحد کنترل مالی (FCU) ذخیره می شوند و کاملا قابل بازیابی و بهره برداری هستند.


اجرای این سیستم کمک مضاعفی به مدیریت ریسک در محاسبات مالیاتی و بررسی صورت های مالی می کند. به نحوی که اطلاعات دریافت شده از سیستم های پایانه های فروشگاهی قابلیت تجزیه و تحلیل ریسک را داشته و منابع مطلوبی برای حسابرس های مالی محسوب می شوند.

پایانه ها دریافت می کنند. این کمک مالی به مشاغلی تعلق می گیرد که گردش مالی سالانه کمتر از 500 میلیون فورینت (واحد پول مجارستان) و تقریبا معادل 1/6 میلیون یورو در سال 2011 را ثبت کرده باشند و البته بدهی و معوقات مالیاتی نیز نداشته باشند. مبلغ این کمک هزینه، 50 هزار فورینت معادل 160 یورو برای نصب هر پایانه
پیش بینی شده و نهایتا برای پنج پایانه در هر واحد شغلی منظور می شود. برای تسهیل این فرایند، دولت پیشاپیش مبلغ کمک هزینه خرید پایانه فروشگاهی را به فروشندگان این تجهیزات پرداخت می کند و صاحبان مشاغل می توانند آن را با تخفیف از فروشندگان خریداری نمایند. ( البته بعد از شروع استفاده از پایانه توسط مشتری)

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics