تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نگاهی به تجربه روسیه در استفاده از پایانه های فروشگاهی آنلاین- قسمت دوم چاپ مطلب ذخیره شده

الزامات در خصوص استفاده از پایانه های فروشگاهی آنلاین

به گزارش لحظه نگر حسمان،  به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، در نظام ثبت آنلاین تراکنش ها و پرداخت ها، مشاغل فعال در بخش خرده فروشی که عمدتا با مصرف کننده نهایی سروکار داشتند، ملزم شده اند هر نوع پرداخت آنلاینی را ثبت کنند. برای پرداخت های نقدی نیز فرمی وجود دارد که اطلاعاتی از این دست باید در آن درج شود: شماره احراز هویت مودی مالیاتی، آدرس (در پرداخت های آنلاین، آدرس سایت)، محل نصب و استفاده از دستگاه صندوق فروش آنلاین، نام و مدل دستگاه صندوق فروش و درایو حاوی اطلاعات مالی آن، آدرس وب سایت نظام خدمات مالیاتی فدرال روسیه و ... .

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


دولت روسیه برای تسهیل شرایط گذر از سیستم صندوق های فروشگاهی غیرآنلاین به سیستم های فروشگاهی آنلاین تمهیداتی نیز درباره تامین هزینه های نصب و استفاده از سیستم جدید برای مشاغل بخش خرده فروشی در نظر گرفت; ازجمله اینکه این هزینه را برخی کسب و کارهای کوچک با تخفیف های مالیاتی جبران می کرد.

مودیانی که به شیوه خوداشتغالی کار می کردند نیز مجاز بودند هزینه ها را از مالیات های هماهنگ (مالیات با نرخ ثابت) بر درآمدهای ضمنی خود یا مالیات هایی که تحت عنوان رژیم مالیاتی حق ثبت اختراع می پرداختند کسر کنند. فقط مشاغلی مشمول برخورداری از این مشوق بودند که از 1 جولای 2017 تا 1 جولای 2019 صندوق فروش آنلاین خود را در نظام مالیاتی روسیه ثبت کرده بودند. نظام خدمات مالیاتی فدرال روسیه همچنین ویدئوهایی منتشر کرد که نحوه ثبت پایانه های فروشگاهی آنلاین در نظام مالیاتی و نیز برخی اطلاعات و تکالیف قانونی در این خصوص را به صاحبان مشاغل آموزش می داد.


بر اساس قانون، همه خرده فروشان در روسیه ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی آنلاین هستند. البته خرده فروشانی که در مناطق دوردست و دارای شبکه های ارتباطی ضعیف فعالیت می کنند از این امر مستثنی هستند. فهرست این مناطق می بایست به تایید مقامات منطقه ای روسیه رسیده باشد.


نکته قابل توجه دیگر این است که صاحبان مشاغل می بایست از دستگاه هایی به عنوان پایانه فروشگاهی آنلاین استفاده کنند که ویژگی های مشخصی را در خود داشته باشد. برخی از این ویژگی ها عبارت است از:


- یک بدنه مستحکم با یک شماره سریال مشخص. دستگاه همچنین باید دارای ساعتی باشد که زمان را به صورت آنی و دقیق نشان می دهد.
- امکان ضبط و دسته بندی داده های مالی در درایوهای سخت افزاری آن،
- امکان تولید اسناد مالی به شکل الکترونیک با ذکر جزئیات تراکنش ها،
- انتقال اسناد مالی به شکل رمزنگاری شده به نظام خدمات مالیاتی فدرال روسیه از طریق اپراتورهای دادهای مالی ( FDO ) بلافاصله پس از ضبط اطلاعات. اگر دستگاه، کد تایید دریافت را از اپراتورها دریافت نکند می بایست دوباره آن را بفرستد. (اپراتور داده های مالی مجموعه ای دارای شخصیت حقوقی است که وظیفه دریافت و پردازش اطلاعات و داده های مالی دریافت شده را برای نظام خدمات مالیاتی فدرال روسیه برعهده دارد. آنها معمولا اطلاعات و داده های مالی به دست آمده از تراکنش های مالی را تا پنج سال نگهداری می کنند.)
- چاپ اسناد مالی بر روی کاغذ (به استثنای خرده فروشانی که به صورت آنلاین می فروشند و برخی دستگاه های فروش خودکار)

لحظه نگر مالیات

مروری بر آخرین رویدادها


الزام مهم دیگر این است که پایانه فروشگاهی استفاده شده می بایست قابلیت اتصال به هر نوع پرینتری را داشته باشد و رسید مشتری را با کد QR در ابعاد 20 در 20 میلی متر چاپ کند. این کد دارای اطلاعات رمزنگاری شده‏ای برای کنترل و بررسی صحت رسیدها است. البته کد QR زمانی تولید می شود که داده های تراکنش برای اپراتور داده های مالی ارسال شده باشد و آنها کد تایید تراکنش را ارسال کرده باشند. این رسیدها علاوه بر اطلاعاتی که در بالا به آن اشاره شد می بایست قیمت، تخفیف و مالیات بر ارزش افزوده را نیز در خود درج داشته باشند .


خریداران و مشتریانی که بابت خرید خود رسید دریافت می کنند می توانند از طریق یکی از اپلیکیشن های رایگان و قابل دانلود که نظام خدمات مالیاتی فدرال روسیه آن را عرضه کرده است، تخلفات احتمالی را ثبت کنند. این اپ البته ویژگی های دیگری نیز دارد. به مشتریان اجازه می دهد حساب آنلاین شخصی خود را در آنجا ثبت کنند و تاریخچه خریدهایشان را در آن ذخیره کنند. این اپ همچنین شماره تلفن یا ایمیل مشتری را تبدیل به یک کد QR می کند تا فروشند بتواند نسخه الکترونیکی رسید را برای وی ارسال کند. نظام مالیاتی روسیه دسترسی به رابط کاربری این اپ را برای توسعه دهندگان نرم افزاری آزاد گذاشته است تا آنها بتوانند اپ های خود را با آن سازگار کنند .

تاثیرات اجرای طرح
ارزیابی ها نشان داده است اجرای این طرح در روسیه موفقیت آمیز بوده است. بر اساس برآوردها، درآمدهای مالیاتی از هر تراکنش در برخی موارد تا 100 درصد هم افزایش یافته است. در سال 2017، مالیات بر ارزش افزوده در بخش خرده فروشی حدود 38 درصد بیشتر از سال 2016 بوده است . . مزیت مهم دیگر استفاده از پایانه های فروشگاهی آنلاین این است که امکان تخلف و تقلب را کاهش داده است. دسترسی آنی به اطلاعات فروش به نظام خدمات مالیاتی فدرال روسیه اجازه داده است تراکنش های پرمخاطره را با سرعت بیشتری کشف کند. تحلیل داده های مالی بر اساس الگویتم هایی که امکان کشف موارد عدم تمکین و تخلف را می دهد امکان تحلیل ریسک تراکنش ها را افزایش می دهد و در عین حال ممیزی از راه دور را ممکن می کند .


ترکیب داده های به دست آمده از پایانه های فروشگاهی آنلاین با اطلاعات به دست آمده از دیگر منابع همچون سیستم کنترل مالیات بر ارزش افزوده و سیستم برچسب گذاری بر روی کالاها که تحت سیستم شناسایی فرکانس های رادیویی (RFID) است، امکان رصد بهتر جریان تبادل مالی در روسیه را به نظام مالیاتی می دهد . مجموعه این موارد حتی نظام مالیاتی روسیه را به فکر واداشته است تا لغو الزام ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی برخی مودیان مالیاتی را در دستور کار قرار دهد و از این طریق گام دیگری در جهت کاهش هزینه های اجرایی وصول مالیات بردارد.

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics