تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هر هفته: یک ایده یک کارافرینی

بازیافت مواد پلاستیکی ، تولید نایلون و چاپ روی آن

مشاغلی که در زیر معرفی میشود اگرچه ممکن است در نگاه اول جالب به نظر نرسد با هر کسی حاضر به انجام این کارها نباشد اما اگر بدانید که روزانه میلیون ها نفر به این کار مشغولند و از این راه پول های خوبی به دست می آورند ممکن است کنجکاو باشید این افراد چه میکنند و چگونه پول:

ظرفیت: – تولید گرانول از ضایعات پلاستیکی و نایلون ٣٠٠ تن

          – تولید نایلون و نایلکس و چاپ روی آن ١۵٠ تن

سرمایه گذاری کل: ١٨۵١ میلیون ریال

سهم آورده متقاضی: ٢٠١ میلیون ریال

سهم تسهیلات: ١۶۵٠ میلیون ریال

میزان اشتغالزایی: بیست نفر

 

 

جمع آوری زباله های قابل بازیافت علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست ، در صورت جدا سازی می تواند به عنوان مواد اولیه بسیاری از کارخانجات تولیدی به حساب آید. جمع آوری ضایعات پلاستیکی و وارد کردن آن در چرخه تولید می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و به کار گیری سرمایه های سرگردان در زمینه تولید برخی محصولات پلاستیکی از قبیل تولید تابلوهای راهنمایی و رانندگی،تولید سطل های زباله و …. استفاده گردد.

 

 

مراحل بازیابی ضایعات پلاستیکی بشرح زیر می باشد:

١- دسته بندی ضایعات : پس از جمع آوری باید ضایعات بر حسب نوع مواد از قبیل پلی پروپیلن و پلی اتیلن و نرمی و سختی دسته بندی گردند.

 

٢- خرد کردن و آسیاب کردن : مواد نرم و مواد سخت باید بطور جداگانه و توسط آسیاب خرد گردند. اندازه ذرات به دست آمده معمولا تغییر می نماید و بر اساس شرایط مصرف آن معمولا اندازه ای که مصرف می شود دارای اندازه ای کمتر از یک اینچ می باشد.

 

٣- شستشو : ذرات به دست آمده از مرحله دوم باید مورد شستشو قرار گیرند ، ذرات سخت را می توان در ماشین های شستشوی آبی تمیز نمود به این منظور میتوان از پودر کربنات سدیم یا پودرهای شوینده معمولی استفاده نمود.

 

۴- آب گیری و خشک کردن: ذرات شستشو شده دارای آب و رطوبت هستند و بنابر این آب آنها باید گرفته شود و در کوره حرارتی رطوبت زدایی شوند.

 

۵-گرانول کردن : برای آماده کردن ذرات آسیابی جهت استفاده در فرایندهای پایین دستی و یا به منظور کامپاوند کردن با مواد دست اول ، ذرات آسیاب شده تمیز باید به شکل گرانول در آیند. اکسترودرهای مورد استفاده جهت گرانول سازی سه نوع هستند که برای  PET یا PVC و متفرقه بکار می روند.

 

 

ماشین مورد استفاده جهت کار بر روی ضایعات ثانویه عبارت از سیستم برش سرد میباشد . در مرحله گرانول سازی می توان رنگینه ها و یا رنگدانه ها را به پلاستیک افزود. ماشین مورد استفاده جهت کار بر روی ضایعات اولیه سیستم برشی است که به وسیله گاز خنک خواهد شد.

 

 

ضمن اینکه نیاز این طرح برای بکارگیری نیروهای متخصص و فاقد تخصص فرصت مناسبی را برای اشتغال نیروهای متخصص و آموزش افراد کم تخصص در حین کار ایجاد نماید، ضمن اینکه با توجه به ماهیت این فعالیت تولیدی می توان از نیروی کار بانوان در رده های تخصصی و کارگری نیز بنحو مقتضی استفاده نمود.

 

آیا می دانید براى تولید هر تن کاغذ در کشور ۱۵ اصله درخت تنومند قطع مى شود. و این کاغذها بعد از هر بار مصرف بدون اینکه مجددا به چرخه تولید برگردند در زیر خاک مى پوسند و به آلودگى هرچه بیشتر آب و خاک مى افزایند.

 

نزدیک به ۱۰ درصد معادل 7۵۰ تن از زباله هاى تهران را در روز کاغذ تشکیل مى دهد در حالى که کمتر از ۱۰۰ تن آن بازیافت مى شود. تولید روزانه 7۵۰ تن کاغذ زباله در تهران در حالی است که نرخ هر کیلو کاغذ وارداتی دو دلار است و سالانه ۵۵۰ هزار تن کاغذ وارد کشورمی شود.

 

روزانه حدود70۰ تن کاغذ باطله تنها در مرکز دفن زباله کهریزک دفع می شود که این مقدار کاغذ معادل دفن ۹۰۰ اصله درخت سبز و تنومند است. مواد اولیه تهیه کاغذ از درختان کمیاب جنگل ها تامین می شود به همین دلیل بازیافت کاغذ و محصولات کاغذی نسبت به تولید کاغذ در ۴۸ درصد از انرژی و ۵۸ درصد از آب مصرفی در صنعت کاغذسازی صرفه جویی می کند.

 

 برای تولید هر تن کاغذ ۲ تن چوب و ۲۰۰ هزار لیتر آب مصرف می شود که این میزان با بازیافت مواد به نصف کاهش می یابد. روزانه بیش از ۸ درصد از ترکیبات زباله های شهری تهران را کاغذ و مقوا تشکیل می دهد و بازیافت روزانه این میزان کاغذ باطله حدود۹۰۰ اصله درخت را از نابودی نجات می دهد .

 

 

نماد بازیافت یک علامت بین‌المللی است که برای عمل بازیافت مواد برگزیده شده ‌است. این علامت شامل سه پیکان است که همدیگر را دنبال می‌کنند و به معنی چرخه بی‌پایان است.

 

در سال 1969 و اوایل 1970 توجه‌ جهانی به مسأله حفظ محیط زیست در روز زمین به اوج خود رسیده بود. به همین دلیل بنیاد شیکاگو که تولید کننده بزرگ مقوای بازیافت شده است یک مسابقه طراحی و هنری را بین تمام دانش آموزان دبیرستان‌ها و کالج‌های آمریکا برای بالا بردن سطح آگاهی در مورد معضلات زیست محیطی برگزار کرد. در این مسابقه طرح «گری اندرسون» از دانشگاه جنوبی کالیفرنیا برنده شد و اکنون آن طرح، علامت عمومی بازیافت مواد است.

 

این علامت به مالکیت عمومی گذاشته شد و هرکسی می‌تواند از آن استفاده کند و یک علامت تجاری نیست. اگرچه ممکن است بعضی قوانین محلی استفاده از آن را محدود بکند. مثلا استفاده از این علامت روی کالاهای غیر بازیافت شده به منظور فریب‌کاری و گمراه کردن خریدار ممنوع است.

 

 

منبع خبر: مدرسه کسب و کار
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics