تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

از شرایط آزادسازی نرخ خودرو و صادرات غلطان نفت تا ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ قیر و...

در گفت‌وگوی خبری پانزدهم آذر ماه سازمان برنامه و بودجه کشور، مسولان این سازمان با خبرنگاران در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ سوالات متعددی مطرح و پاسخ داده شد.

 

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از مرکز اطلاع رسانی ، روابط عمومی واموربین الملل سازمان برنامه وبودجه کشور، دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به اینکه انتشار حجم بالایی از اوراق بدهی برای مدت طولانی، کشور را با بحران روبرو نمی‌سازد ،گفت: کل سهم نفت در منابع عمومی  ۲۳ درصد است و بقیه هزینه‌ها ربطی به نفت ندارد.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


وی ادامه داد:  اینکه اوراق منتشر می‌کنیم اینطور نیست که تمام منابع اوراق بدهی هزینه شود و یادمان باشد هر سال بخشی از اوراق منتشر شده صرف بازخرید اوراق  سال‌های گذشته می‌شود.

 


نوبخت تاکید کرد: همچنین عمده این اوراق برای طرح های عمرانی است و فراموش نکنید که در شرایط محاصره سخت اقتصادی هستیم.
وی افزود: در سال جاری اجازه داشتیم ۳۹هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم اما در ۸ماهه اول فقط ۱۹هزار میلیارد تومان استفاده کردیم یعنی ۲۰هزار میلیارد تومان اجازه بود استفاده شود و نشد.

 


نوبخت ادامه داد: همین ۱۹هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵هزار میلیارد تومان کمتر است و ما کسری بودجه را به بانک‌مرکزی منتقل نکردیم.

 


پاسخ دکتر نوبخت درباره حذف ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه سال آینده  به خبرگزاری ایرنا
دکتر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره حذف ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه سال آینده و اثر تورمی آن، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را همچنان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تثبیت کردیم و وجود دارد.

 

 


رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: اما اگر بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که هزینه تعدیل نرخ ارز کمتر از ادامه آن است، تعدیل را انجام می‌دهیم. اما مهم این است که تا اطمینان حاصل نکنیم که می‌توانیم شرایط را کنترل ‌کنیم این کار را انجام نمی‌دهیم.معاون رییس جمهوری گفت: چنانچه ارز ۴۲۰۰ در بودجه حذف شود، هر مبلغی که از این محل آزاد شود که معتقدیم تا ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌تواند باشد، آن را برای کالاهای اساسی، سلامت مردم و دارو هزینه می‌کنیم و به مردم بازمی‌گردانیم.

 

 


پاسخ دکتر پورمحمدی درباره نحوه تامین و توزیع ارزهای نفتی در سال آینده/ شرط واردات خودرو به خبرگزاری ایسنا
درلایحه بودجه۱۴۰۰، وضعیت تامین ارز و نرخ گذاری صورت گرفته با ابهاماتی همراه بود؛ اظهارات بعضا متناقض در مورد ارز ۴۲۰۰ و نرخ ۱۱هزار و ۵۰۰ تومانی.

 

 


دکتر پورمحمدی - معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه - در رابطه با میزان درآمد ارزی نفت و نحوه توزیع با نرخ های تعیین شده و نحوه صرف منابع در صورت حذف در پاسخ به خبرنگار ایسنا، توضیح داد که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی موافقان و مخالفان خود را دارد. موافقان می گویند این نرخ موجب رانت، تخریب تولید یا ارائه یارانه به کشورهای دیگر می شود.

 

 

از سوی دیگر، مخالفان تاکید دارند که حذف آن موجب اعمال فشار بر مردم خواهد شد. بر این اساس، حفظ یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه و همچنین نحوه مصرف و مکانیزم آن به تصمیم گیری در مجلس واگذار شده است. پورمحمدی افزود: از درآمد کسب شده هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص پیدا می کند که از این رقم شش میلیارد تومان برای کالاها و نهاده های دامی و دو میلیارد دلار برای خرید بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی خواهد بود.

 

 

 

وی ادامه داد: منابع حاصل از صادرات نفت که در بودجه پیش بینی کردیم  ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است که از محل نرخ تسعیر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی خواهد بود و سقف ۱۹۹ هزار میلیارد تومان اگر به هر دلیلی محقق نشود، امکان تامین آن از محل فروش اوراق و یا پیش فروش نفت وجود دارد.

 

 


ثبات وضعیت ارزی، لازمه واردات خودرو
اما اعمال حقوق ورودی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۰ در حالی گمانه زنی‌ها برای واردات خودرو را آغاز کرده که اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه از این حکایت دارد که فعلا در مورد آزادسازی واردات خودرو تصمیم گیری نشده و این حقوق ورودی مربوط به واردات جدید نیست، بلکه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در نظر گرفته شده است.

 


در این رابطه که آیا با پیشنهاداتی که در مورد واردات خودرو وجود دارد، دولت در سال آینده در این رابطه اقدام خواهد کرد؟ معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه به ایسنا پاسخ داد: برای واردات خودرو باید کشور در شرایط عادی قرار داشته باشد، در غیر این صورت بر سیاست پول و ارز اثرگذار خواهد بود. بنابراین واردات خودرو زمانی انجام می شود که آثار منفی آن به حداقل برسد که لازمه آن به ثبات رسیدن وضعیت ارزی است، آنگاه سازمان برنامه و بودجه نیز با این موضوع همراهی خواهد کرد.

 

 


پاسخ دکتر نوبخت درباره آمادگی برای صادرات ۴.۶ میلیون بشکه نفت با برداشتن تحریم‌ها/ جبران کسری بودجه از افزایش نرخ ارز / آزاد شدن ۹۰ هزار میلیارد تومان با حذف ارز ترجیحی به خبرنگار ایلنا 

 

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: طبق قانون بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومان برای منابع پیش بینی شده که سهم منابع برای ۸ ماهه اول امسال ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان ۳۳۴ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شد، بنابراین ۵۰ هزار میلیارد تومان از عدد بودجه محقق نشد.

 

 


  دکترنوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر کاهش درآمد دولت از ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه ۹۹ به ۲۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ توضیح داد: این کاهش اعداد به عدم عملکرد فروش اموال برمی‌گردد.

 

 


وی گفت: ۴ میلیون میلیارد تومان ارزش دارایی‌های دولت است که قطعا در این شرایط بهتر است مردم مالک این دارایی‌ها باشند اما در سال ۹۹ عملکرد مطلوبی در فروش اموال و واگذاری‌ها نداشتیم و تحقق این اعداد باید ساز و کارهایی فراهم شود چون این ساز و کارها و زیرساخت‌ها نبود نتوانستیم ۵۰ هزار میلیارد تومان را تاکنون عملیاتی کنیم که البته احتمال اینکه تا پایان سال محقق شود، وجود دارد.

 


رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برای فروش اموال به زیرساخت‌ها به احکام قانونی نیاز داریم، اظهار داشت: برای بودجه سال ۱۴۰۰ عدد ۲۵ هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم تا تحقق آن منطقی‌تر باشد.

 

 


رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه، با توجه به اینکه گفته می‌شود بودجه ۱۴۰۰ انبساط مالی و انقباض پولی بسته شده به بحث تورم و خروج از رکود تا چه حد توجه شده است، تصریح کرد: ما در یک شرایط رکود تورمی قرار داریم و هم با تورم و هم با رکود مواجه هستیم اما چون تقاضا وجود ندارد و امکان تولید نیست و حجم نقدینگی بالا است، سعی کردیم بخش‌هایی که با سیاست پولی می‌توان جلوی نقدینگی را بگیریم را انجام دهیم و می‌بینیم که حتی بانک مرکزی برای پول ناشی از شرایط کرونا که باید از صندوق بدهد، با احتیاط رفتار می‌کند که مبادا پایه پولی افزایش پیدا کند.

 

 


نوبخت ادامه داد: در کنار سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی را هم داریم و دو ابزار مهم مخارج دولت و مالیات مواجه هستیم که در این بخش باید با سیاست‌های انقباضی رفتار کنیم و خرج دولت را کمتر کنیم.

 

 


وی افزود: در حال حاضر با سیاست‌های مالی در تلاش هستیم که به صورت انبساطی عمل کنیم تا قدرت خرید مردم و کارکنان دولت را افزایش دهیم، از این رو افزایش هزینه‌های پرسنلی را در بودجه اعمال کردیم.

 

 


رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سیاست‌های مالی ما در حال حاضر نیمه‌ انبساطی است، اظهار داشت: آثار این سیاست‌های نیمه انبساطی را شاهد هستیم چنانکه دیدیم هزینه‌های مصرف عمومی را شاهد هستیم و می‌بینیم که اقتصاد با رشد ۰,۲ درصد مواجه بود.
نوبخت با تاکید بر اینکه ما در سیاست‌های خروج از رکود موفق بوده‌ایم، گفت: امیدوارم بانک مرکزی هم در سیاست‌های پولی موفق عمل کند.
مخالف ارائه قیر رایگان هستیم.

 


رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره تصمیم دولت برای حذف قیر رایگان از بودجه، گفت: دولت و سازمان برنامه و بودجه مخالف ارائه قیر رایگان است چرا که معتقدیم این یک خواسته غیرمعمول مجلس بوده و قیر هم باید مانند سایر مصالح در پروژه‌ها تامین شود. دولت می‌تواند پول تامین قیر را به مصالح ارائه کند.

 


نوبخت در این باره افزود: خود مجلس هم گزارشی ارائه کرد که در آن از فساد موجود در قیر رایگان پرده‌برداری کرده بود.

 


پاسخ دکتر نوبخت  درباره حقوق بازنشستگان سال آینده و همسان سازی به باشگاه خبرنگاران جوان
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی و دارو پا برجاست و ما در بودجه مبنا را بر روی این رقم قرار داده ایم.

 


  دکتر نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در بودجه سال آینده شرایط کرونایی دخیل بوده و بیش از پیش به فکر معیشت مردم هستیم.

 


وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی و دارو پا برجاست و ما در بودجه مبنا را بر روی این رقم قرار داده ایم، در شرایطی حس کردیم این ارز ایجاد رانت کرده است آن را بر اساس ETS تغییر دهیم که ماب التفاوت آن را هم مانند یارانه بنزین به مردم بازگردانیم.

 


وی همچنین از همسان سازی حقوق‌های بازنشستگان در سال آینده خبر داد و گفت: در بخش درآمد هم به افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها با توجه به تورم پیش بینی شده بانک مرکزی یعنی ۲۲درصد است.

 


او تاکید کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی از منابع فروش نفت به کالا‌های اساسی تخصیص می‌یابد.
نوبخت همچنین گذری به اصلاح ساختار بودجه زد و گفت: دو سال گذشته طرحی بر اساس در آمد‌های پایدار برای بودجه تدوین با مجلس و سران قوا تقدیم کردیم که متاسفانه بنا به دلایلی عملیاتی نشد، اما بازهم ما در بحث بودجه ریزی فرمایشات مقام معظیم رهبری را در نظر گرفتیم. حال منتظر اظهار نظر مجلسی‌ها در این باره هستیم.

 


نوبخت تاکید کرد: همچنین برای فقر مطلق هم ۱۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته ایم که به معیشت مردم گره خورده است.

 

 


پاسخ معاون اقتصادی وهماهنگی برنامه وبودجه درباره ۳ دلیل عدم تطابق صادرات نفت با ارقام بودجهبه خبرنگارفارس
معاون سازمان برنامه و بودجه ۳ دلیل برای عدم تطابق میزان صادرات نفت با ارقام بودجه برشمرد و گفت: وزارت نفت تکلیف دارد در هر شرایطی سقف صادرات نفت را به میزان ۲,۳ میلیون بشکه در روز برساند.

 

 


  معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه د رپاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه درآمدهای ۷ ماهه صادرات نفت و گاز حدود ۶ هزار میلیارد تومان بوده و از طرفی طبق اطلاعیه بانک مرکزی ۶.۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پرداخت شده بفرمایید درآمدهای ارزی دولت چقدر بوده که این میزان به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده و مابقی آن در درآمدهای انعکاس نیافته است، آیا با شش هزار میلیارد تومان درآمد نفتی میتوان این حجم از کالاهای اساسی را تامین کرد یا خیر؟

 

 


اظهار داشت: میزان صادرات ما دقیقاً برابر با میزان وصولی در خزانه نیست. برخی از مواردی که صادر می‌کنیم بعد از گذشت دوره زمانی طولانی با توجه به تحریم‌ها به دست می آید بنابراین ممکن است بخشی از این منابع در دسترس باشد اما با تاخیر زمانی به دست ما می‌رسد.

 

 

پورمحمدی افزود: نکته دوم اینکه منابع دولت به حدی بود که بتواند ۶.۲ میلیارد دلار به کالای اساسی اختصاص دهد اگر فرض را بر این بگذاریم که تا پایان سال دو میلیارد دلار دیگر به کالای اساسی اختصاص دهیم سال آینده نیز همین میزان را پیش بینی می کنیم؛ آنچه در خزانه می آید آخرین مرحله است که سهم ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه و در اختیار کالاهای اساسی قرار می گرفت اما آن چیزی که نیامده است بدین خاطر است که در سال های قبل طبق دستور ستاد تدابیر ویژه یا جاهای دیگر، به محض فروش نفت مابه التفاوت ریالی را از بانک مرکزی می‌گرفتیم اما امسال بنا به ملاحظات تورمی این فشار را سازمان تقبل کرد که هر موقع بانک مرکزی این منابع را در بازار فروخت، دریافت کند.

 

 

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بنابراین اینکه میزان صادرات نفت با رقم شش هزار میلیارد تومان تطابق ندارد ناشی از سه مولفه است: الف- پول آن بخشی که هنوز بانک مرکزی نرسیده است، ب- پول آن به بانک مرکزی رسیده اما در بازار عرضه نشده است و ج- میزانی که در بازار عرضه شده سهم ۴۲۰۰ تومانی دولت بوده که صرف معیشت مردم شده است. پورمحمدی در پاسخ به این سوال فارس که ارز نفت را در بودجه سال جاری چه میزان حساب کردید، گفت: طبیعتاً هر میزان که سهم دولت بوده به همان میزان برای کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده است.

 

 

سال آینده میزان صادرات نفت ما متفاوت از امسال خواهد بود و بخش مهمی از فروش نفت ما که در سال جاری انجام شده سال آینده وصول خواهد شد بنابراین سهم دولت نه امسال ۶ میلیارد دلار بوده بلکه بیشتر است و سال آینده ۸ میلیارد دلار نخواهد بود بلکه بیشتر است؛ آنچه برای ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفتیم ۸ میلیارد دلار است و مابقی با نرخ ارز آزاد یا هر چیز دیگری است که محاسبات ما ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و هر نرخی که بانک مرکزی فروخته مکلف است به حساب دولت واریز کند.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند تدابیر اداره کشور را بر اساس شرایط موجود و با فرض پابرجایی تحریم ها در نظر بگیرید چگونه صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت برای سال ۱۴۰۰ مفروض شده و فرض سازمان برنامه و بودجه برای پیش بینی این رقم چیست، گفت: از چند منظر این موضوع را باید نگاه کرد وزارت نفت تکلیف دارد در هر شرایطی سقف صادرات را به این اندازه برساند این مسئله نه تنها قبیح نیست بلکه پسندیده است تا بتوان شرایط تحریمی را بشکنیم و اگر شرایط غیر تحریمی بود کار را بهتر از این جلو ببرد که رابطه دولت و وزارت نفت است.

 

 

پورمحمدی مسئله دیگر را مرتبط با پیش بینی بودجه نفت دانست و افزود: هر چه فروختیم و نگرفتیم سال آینده می‌توانیم بگیریم آنچه پیش‌بینی کردیم که ۱۱۵۰۰ تومان بفروشیم کمتر یا بیشتر بشود الزامی نیست و سوم اینکه به هر دلیلی ارز از ۱۱۵۰۰ تومان پایین‌تر آمد یا منابع وصول شد اختیاری از قانون‌گذار طلب می کنم که تا رقم ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بتوانیم اوراق بفروشیم یا نفت را پیش فروش کنیم؛ بنابراین فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید تحریم‌ها را بشکنیم سر جای خود است و وزیر نفت مکلف است منابع را به این رقم برساند و دیگری بحث بودجه است که منعطف دیدیم.

 

 


پاسخ دکتر نوبخت درباره فروش ۲.۳ میلیون بشکه‌ای نفت دربودجه به خبرگزاری مهر
رییس سازمان برنامه با بیان اینکه پیش بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه ای نفت ارتباطی به مذاکره یا مقاومت ندارد ،گفت: اینکه بتوانیم به سقف فروش نفت اوپک برسیم، برای ما اهمیت دارد.

 

 


دکتر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره انتقاد برخی منتقدان به لایحه بودجه سال آینده مبنی بر بودجه مذاکره‌ای بودن نه مقاومتی بودن آن، گفت: مقاومت یا مذاکره ربطی به این بحث ندارد. اینکه بتوانیم به سقف فروش نفت اوپک برسیم، برای ما اهمیت دارد. چنانچه به این سقف تعیین شده دست یابیم که از آن استفاده می‌کنیم چنانچه نرسیدیم نفت را پیش فروش داخلی می‌کنیم و یا اوراق خواهیم فروخت.

 

 


پورمحمدی معاون سازمان برنامه در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر عدم درج منابع قیر رایگان در لایحه بودجه سال آینده و امکان تغییر آن از سوی نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: دولت خاطره خوشی از توزیع حواله‌های قیر رایگان ندارد اما مجلس امسال نیز اعتباری جز به این منظور به قانون بودجه اضافه کرد که در حال حاضر به طور کامل آن را تخصیص داده ایم.

 

 


پاسخ دکتر نوبخت درباره هدف گذاری ۲۲ درصدی تورم توسط بانک مرکزی به سایت تابناک
در تحقق تورم ۲۲ درصدی به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اعتماد داریم!
بانک مرکزی معتقد است این اتفاق رخ خواهد داد و ما نیز به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اعتماد داریم.
  رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سئوال خبرنگار تابناک  مبنی بر اینکه به نظر شما با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۰، هدف گذاری تورم ۲۲ درصد توسط بانک مرکزی در سال آینده محقق می‌شود یا خیر؟ گفت: بانک مرکزی معتقد است این اتفاق رخ خواهد داد و ما نیز به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اعتماد داریم.

 

 


پاسخ رئیس سازمان برنامه وبودجه به شایعات اخذ مالیات از کشاورزان به سایت تجارت نیوز
شایعات اخذ مالیات از کشاورزان صد درصد صحت ندارد
 پیش بینی پایه مالیاتی در هشت ماهه اول سالجاری نزدیک صد درصد تحقق پیدا کرده
دکتر محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت نیوز: ضمن رد صد درصدی شایعات اخذ مالیات از کشاورزان افزود قرار نیست که افزایش نرخ جدیدی مالیاتی تحمیل بکنیم و در این راه با تلاش های مختلف شناسایی آنهایی که مشمول پرداخت مالیات هستند کارمان را تسهیل کرده  وان شاله  برای سال ۱۴۰۰  به همین ترتیب عمل میکنیم.

 

 

منبع خبر: مرکز اطلاع رسانی ، روابط عمومی واموربین الملل سازمان برنامه وبودجه کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics