تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معمای ارزهای بدون حسابرسی / سیدمحمد علوی

سوسن یحیی‌پور: دبیر کل جامعه حسابداران رسمی طی اظهاراتی خبر داده است که حدود ۱۲ هزار شخص حقیقی و حقوقی در ۱۳ هزار واحد اقتصادی کشور، در یک سال اخیر نزدیک به ۱۱۰ میلیارد ارز مصرف کردند که صورت‌های مالی حسابرسی‌شده به هیچ دستگاهی ندادند و اصلا تحت نظارت و پاسخگو نبودند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از جامعه حسابداران رسمی ایران، تبعات سیاست اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات برخی کالاها در سال 97 که با حواشی بسیاری همراه شد، چند صباحی است که در اقتصاد ایران نمایان شده و به یک معضل اساسی بدل شده است. با این‌حال طبق آنچه مسئولان سازمان برنامه و بودجه می‌گویند این سیاست کماکان ادامه دارد و قرار است برای سال 1400 نیز ارز 4200 تومانی برای واردات برخی کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

هرچند برخی اظهارات حکایت از حذف این ارز دولتی و جایگزینی سیاست‌های دیگری از قبیل چند برابر کردن یارانه‌های نقدی داشت، اما این روزها بازار رد و تکذیب توسط مسئولان کماکان داغ است و باید منتظر ماند تا دید سرنوشت این سیاست در مجلس چگونه رقم خواهد خورد. بعد از حواشی که در نتیجه دخالت‌های دولت در اقتصاد شکننده ایران به وجود آمد، نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی تصمیم گرفتند تا اقداماتی را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهند.

 

 

یکی از این اقدامات، انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی بود که نشان از ایجاد رانت و فساد گسترده‌ای در بازارها داشت؛ افرادی که دلار دولتی گرفته بودند اما کالایی به کشور وارد نکرده بودند. اما حالا حسابرسی‌های انجام‌شده حکایت از این دارد که با اینکه گزارش‌هایی در زمینه تخلفات انجام‌شده ارائه می‌شود اما نهادها تنها به انتشار اسامی اکتفا می‌کنند و پس از آن پیگیری صورت نمی‌گیرد.

 

 

ضریب نفوذ حسابدهی فقط 10درصد است

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی با اشاره به انتشار تخصیص ارزهای مختلف 4200 تومانی به بخش‌های مختلف از سوی بانک مرکزی گفت: در بخش تخصیص ارز، نظارت بر عهده بانک مرکزی است که تخصیص بهینه منابع محدود مالی، انجام شود که متاسفانه مغفول مانده است.

 

 

سیدمحمد علوی در مصاحبه با صداوسیما، با بیان اینکه نزدیک به 50 درصد این واحدها، حقیقی و 50 درصد حقوقی هستند، افزود: ما به همه مراجع قانونی اعلام کردیم که این تعداد اشخاص، بدون اینکه حسابده و پاسخگو در امور مالی باشند، ارز دریافت کرده‌اند. او با اشاره به اینکه دستگاه‌های مربوطه که گزارش ما را دریافت کردند، هیچ پاسخی ندادند، افزود: از خرداد و تیر امسال که بانک مرکزی گزارش تخصیص ارز را منتشر کرد، ما بررسی کردیم و گزارش کامل به قوه قضائیه، دولت، مجلس و بانک مرکزی فرستادیم، اما هیچ پیگیری تاکنون نشده است.

 

 

علوی با بیان اینکه اینها ارز‌های دولتی 4200 تومانی است، افزود: طبق قوانین اشخاص دریافت‌کننده این ارزها، باید صورت‌های مالی حسابرسی‌شده ارائه می‌کردند، اما نکردند. او اضافه کرد: حدود 300 هزار اظهارنامه مالیاتی در سال قبل به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شده که از این تعداد 35 هزار اظهارنامه، حسابرسی شده است.

 

 

علوی افزود: این نشان می‌دهد که متاسفانه ضریب نفوذ حسابدهی و پاسخگویی در کشور 10 تا 12 درصد است. او علت پایین بودن ضریب نفوذ حسابدهی و پاسخگویی در کشور را، نظارت‌گریزی حاکم بر بخش‌های اقتصادی بیان کرد و گفت: روشهای مختلفی وجود دارد که ضریب نفوذ پاسخ‌دهی در بخش‌های اقتصادی فوق‌العاده پایین است.

 

 

علوی درباره وضع حسابرسی در بخش‌های عمومی نیز گفت: طبق قانون برنامه ششم، واحد‌های عمومی باید بر مبنای استاندارد‌های گزارشگری بخش عمومی صورت‌های مالی حسابرسی شده را تهیه کنند که متاسفانه انجام نمی‌شود. او افزود: حدود 3300 واحد گزارشگر بخش عمومی داریم که صورت‌های مالی حسابرسی شده بر طبق این ماده قانونی ندارند.

 

 

علوی با بیان اینکه علت این نداشتن صورت‌های مالی حسابرسی‌شده در این واحدها، تمکین‌نکردن به قانون است و هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد، گفت: تنها جایی که در کشور ضمانت اجرایی ندارد همین حسابدهی و پاسخگویی است.

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics