تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بودجه فرهنگی علوم پزشکی‌ها ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش سرانه بودجه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری روز چهارشنبه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدعابدین حسینی آهنگری در نشست وبیناری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی که با حضور سخنگو و معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۲۰ میلیارد تومان در عرصه فرهنگی و دانشجویی بوده است که با رشدی ۵۸ درصدی به مبلغ ۷۳۶ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ تلاش‌های بسیاری از سوی سه معاونت فرهنگی و دانشجویی، آموزشی و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دفتر معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه انجام شد تا به دنبال رسیدن به سقف خواسته خود یعنی افزایش این رقم تا سقف هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشیم.

 

وی یادآور شد: با توجه به این که سرانه وعده غذایی برای هر دانشجو مبلغ ۸ هزار و ۷۵۶  تومان در سال گذشته در نظر گرفته شده بود، این عدد امسال به ۲۰ هزار تومان افزایش یافت که بر این اساس سرانه بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در عرصه فرهنگی و دانشجویی به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

 

این مسوول در وزارت بهداشت تصریح کرد: برای دانستن سرانه بودجه دانشجویان دانشگاه می‌توان عدد ۵۰۴ پرس به ازای هر دانشجو را در عدد ۲۰ هزار تومان ضرب کرده و با توجه به تعداد دانشجویان هر دانشگاه، سرانه یا بودجه دانشجویی هر دانشگاه را به دست آورد.

 

حسینی ادامه داد: همچنین مبلغ ۵ میلیارد تومان در حوزه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی از سمت صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داده خواهد شد.

 

افزایش ۴۰ میلیاردی ردیف بودجه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی

وی در ادامه به ردیف تملکی بودجه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی و مراکز صلاحیت‌های بالینی اشاره و عنوان کرد: ردیف بودجه تملکی تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی و مراکز صلاحیت‌های بالینی ستاد در سال ۱۳۹۷ حدود ۳ میلیارد تومان بوده است که در سال ۱۳۹۸ با تلاش‌های صورت گرفته این عدد به ۱۷ میلیارد تومان افزایش یافت.  

 

مشاور معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ تلاش شد تا این عدد در سازمان برنامه و بودجه به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که امروز در آخرین فرصت باقی مانده تا بسته شدن لایحه بودجه دولتد، با ارائه توضیحات لازم (از این جهت که تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی تنها ردیف تملکی است که می‌توانیم از این محل به دانشگاه ها کمک کنیم)، موفق شدیم این ردیف را به ۴۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که عدد قابل توجهی است.

 

حسینی تاکید کرد: رویداد مهم دیگر در این ردیف، تغییر عنوان این فعالیت از تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجوی به تکمیل، تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی است که بر این اساس می‌توان پروژه‌های خوابگاهی نیمه تمام را بدون محدودیت، از محل این منبع کامل کرد.

 

اختصاص بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی برای اداره های مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی

در ادامه فرهاد طارمیان رییس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت با بیان این‌که اهمیت جایگاه سلامت روان بر هیچ کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: با وجود این‌که می‌دانیم سلامت‌روان دارای اهمیت بسیاری است اما به طور کلی در تمام دنیا، این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است که در نهایت این امر موجب شد تا در تاریخ ۱۰ اکتبر سال۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی، شعار روز جهانی سلامت‌روان را سرمایه گذاری بیشتر و دسترسی بیشتر به خدمات بهداشت روانی در نظر بگیرد.

 

وی با تاکید بر این نکته که توجه بیشتر به حوزه سلامت‌روان دغدغه اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت است، ادامه داد: بر این اساس سرمایه‌گذاری در این حوزه باید مانند دیگر بیماری‌ها وجود داشته باشد و امکانات باید در حدی باشد که دانشجویان بتوانند به سادگی به مراکز مشاوره و سلامت‌روان مراجعه کنند، که به همین جهت اختصاص بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای هزینه در ادارات مشاوره و سلامت روان به عنوان کمکی در این مسیر، یکی از این اقدامات است.

 

انجام تست‌های غربالگری سلامت‌روان دانشجویان

این مقام مسوول تصریح کرد: غربالگری سلامت‌روان دانشجویان ورودی جدید در سال جدید تحصیلی به صورت متمرکز انجام می‌شود که دانشگاه‌ها و ادارات سلامت‌روان دانشگاه‌ها نیاز به انجام کار به صورت انفرادی ندارند. در این خصوص تست‌های غربالگری تغییراتی پیدا کرده است که تا انتهای هفته آینده بارگذاری خواهد شد.

 

وی ادامه داد:  این تست‌ها به گونه‌ای در حال تغییر است تا دانشجو بلافاصله پس از پر کردن پاسخ نامه، بتواند از وضعیت بهداشت‌روان خود به صورت نمودار مطلع شود، به‌این‌صورت که پس از پرکردن پاسخ‌نامه، پیامکی برای دانشجو و ادارات سلامت‌روان ارسال می‌شود که وضعیت دانشجو را از جهت نیاز داشتن به مشاوره و ادامه روند کار مورد بررسی قرار می‌دهد.

راه اندازی مشاوره آنلاین برای علوم پزشکی ها

رییس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت از راه اندازی سیستم مشاوره آنلاین خبر داد و گفت: ایجاد این سیستم در مراحل آخر کار قرار دارد. در این خصوص در داخل استان‌ها به دلیل اهمیت مبحث محرمانه ماندن اطلاعات دانشجویان، نباید اقدام شخصی صورت گیرد. به زودی شاهد این خواهیم بود که مشاوره آنلاین در سراسر کشور برای دانشجویان به صورت رایگان با هزینه اینترنت بسیار بسیار پایین راه‌اندازی شود.

 

طارمیان بر اهمیت حضور کارشناسان سلامت‌روان در فضای دانشگاهی تاکید کرد و ابراز داشت: در شرایط کرونا احتمال کمرنگ شدن حضور کارشناسان ادارات مشاوره و سلامت‌روان به دلیل شرایط نیمه‌تعطیلی دانشگاه‌ها وجود دارد که در این خصوص تاکید ما بر باز بودن ادارات سلامت‌روان حتی در صورت نداشتن مراجعه کننده است، در این میان نحوه و کیفیت حضور نیز دارای اهمیت بسیاری است.

 

وی همچنین به طرح غربالگری مسابقه تلفنی اشاره کرد و بیان داشت: فرم غربالگری مسابقه تلفنی در بر گیرنده همه دانشجویان با اولویت دانشجویان آسیب پذیر و در معرض آسیب است، کاری بزرگ و قابل انجام که زمان خاص خود را لازم دارد. در شرایطی که دانشجویان در دانشگاه‌ها کمتر حضور دارند، حجم (کار) و فعالیت کارشناسان کمتر شده است، دانشجویان علاقه زیادی به بازگشت به محیط دانشگاه دارند و اجبار به بودن در منزل، عدم حضور در دانشگاه و در محیط‌های اجتماعی خارج از منزل موجب افزایش سطح تنش و آسیب‌های اجتماعی و آسیب سلامت‌روان همه کشورهای جهان از جمله ایران شده است، داشتن تماس تلفنی برای پر کردن این فرم که در قالب مصاحبه ۴ دقیقه‌ای و پاسخ به ۵ سؤال طراحی شده است، می‌تواند این مفهوم را به دانشجو برساند که کارشناسان مشاوره در کنار آنان هستند. به واقع این بخشی از فعالیت کارشناسان و یک تماس تلفنی انسانی است که تاکید داریم با همدلی انجام شود.

 

شرکت ۷۴ هزار نفر رشته در بیست و پنجمین جشنواره قرآنی هدهد

روح‌الله محمد علی‌نژاد عمران رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه به اجرای طرح تدبر و آشنایی با مفاهیم قرآن اشاره کرد و گفت: پس از اجرای مرحله اول این طرح که به صورت پایلوت در ۹ دانشگاه در آبان و آذر ماه سال ۱۳۹۸ برگزار شد، مرحله دوم در بهمن سال ۱۳۹۸ اجرا شد و اکنون گروه دوم از دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت برگزاری این طرح، تحت پوشش قرار گرفته‌اند با این تفاوت که این دوره به صورت وبیناری در حال برگزاری است.

 

رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به برگزاری مرحله کشوری بخش معارفی جشنواره قرآن و عترت در دور بیست و پنجم اشاره کرد و افزود: این روزها جشنواره قرآنی هدهد برگزاری مرحله کشوری آزمون بخش معارفی را پشت سر می‌گذارد، علی‌رغم مجازی شدن برگزاری بیست و پنجمین دوره از جشنواره قرآنی هدهد، حدود به ۷۴ هزار نفر رشته شرکت کننده، ثبت نام خود را در این دوره نهایی کرده‌اند.

 

این مقام مسؤول از رتبه‌بندی کانون‌های قرآن و عترت، کانون‌های مذهبی و نشریات قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد.

 

در ادامه معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به بیان نظرات خود در خصوص موضوعات مختلف پرداختند.

 

در پایان نیز سیما سادات لاری در جمع‌بندی نشست وبیناری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بیان داشت: تمام کشور اکنون در شرایط بیماری قرار دارد؛ بر این اساس ما در وزارت بهداشت باید دارای نگاهی فراگیر بوده به نحوی که در ابتدا باید همه تلاش خود را در قطع زنجیره انتقال بیماری گذاشته و شیوع بیماری را کنترل کنیم.

 

لزوم حمایت از دستیاران و دانشجویان

لاری درباره حضور دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی و امکان بازگشت آنان به منزل، ابراز داشت: دانشجویان ما از مراکز درمانی به منازل خود می‌روند اما در این انتقال، ابتلای خانواده‌ها مورد اهمیت است.  تاکنون عزیزان ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی به خوبی وارد عمل شده‌اند و دستیاران ما در صورت ابتلا به بیماری، در برابر آن مقاومت کرده‌اند.  اگر بنا شد این عزیزان روزهای بیشتر در دانشگاه‌ها و مراکز باشند نباید نگران هزینه‌ها بود و باید در این خصوص دید کلان‌تری داشت اما در صورتی که تست کرونای این عزیزان منفی شد می‌توان اجازه داد به منزل بروند.

 

معاون وزیر بهداشت در باره دانشجویان ورودی جدید و شرایط این دانشجویان در دوران کرونا و بازگشایی دانشگاه‌ها، ابراز داشت: وظیفه خاصی در مورد دانشجویان ورودی جدید داریم. آنان به دلیل شرایط کرونا در روزهای ابتدایی ورود به دانشگاه، از فضای مطلوب خود محروم مانده‌اند که باید به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرند.

 

 

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics