تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

به گزارش لحظه نگر حسمان،  به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران:

 

قانون و دادگاه تخصصی برای برخورد با بازارگردان متخلف بورس وجود ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مورد تخلفات بورسی، همانند مفاسد اقتصادی لازم است که جرائم احتمالی به‌ طور تخصصی مورد رسیدگی قرار گیرند اما اکنون نه قوانین مشخصی درباره رسیدگی به جرائم احتمالی بازارگردانی وجود دارد و نه دادگاهی تخصصی در این حوزه شکل گرفته است. «غلامرضا مصباحی مقدم» بیان اینکه در ایران با دو بخش در بازار سرمایه مواجه هستیم، افزود: فعالان این بازار، سازمان بورس اوراق بهادار به‌عنوان نهاد رگولاتور و نیز شرکت‌های بورسی هستند و در این میان، سازمان بورس، جایگاه حاکمیتی در قبال شرکت‌های بورسی دارد و همانند وظیفه بانک مرکزی در قبال بانک‌ها، وظیفه نظارت بر شرکت‌های بورسی برعهده سازمان بورس است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

بازار ثانویه قدرتمند، نیاز بازارسرمایه موفق

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در برنامه تلویزیونی شبکه ایران کالا، وجود بازارثانویه قدرتمند را از پیش نیازهای مهم یک بازارسرمایه موفق دانست و افزود: برای تامین مالی شرکت ها در گام نخست باید بدانیم که بازارسرمایه بازاری بلند مدت است و به تناسب آن، باید افق دید بلند مدتی برای سرمایه‌گذاری در آن مد نظر داشته باشیم.  محسن خدابخش تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متوالی تنظیم‌گر و ناظر بازار به دنبال حداکثرسازی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به بازار سرمایه است. در این راستا سازمان بورس، شفافیت بالایی در بازار  ایجاد کرده و نظارت همگانی در بازار شکل گرفته است؛ به طوری که در سایت مدیریت فناوری بورس تهرانtsetmc) ) تمامی فعل ‌و انفعالات بازار به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است؛ همچنین شفافیت و تحلیل‌محوری از طریق الزام ناشران در ارسال به ‌موقع اطلاعات از طریق سامانه کدال افزایش یافته و تاخیر در ارسال اطلاعات بسیار کاهش یافته است.

 

 

وام ۵ بانک دولتی به ۳۰ میلیون سهامدار عدالت در آینده نزدیک

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی، گفت: ۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند می توانند از ابتدای ماه آینده از بانک های دولتی وام خرد دریافت یا اقدام به خرید کالا کنند. علیرضا ماهیار درباره چگونگی استفاده از کارت‌های اعتباری سهام عدالت گفت: این کارت‌ها به مانند کارت‌های اعتباری است که دولت به کارمندان خود برای خرید کالا ارایه می‌کند، اما تفاوت آن با کارت‌های اعتباری خرید کالا این است که دارندگان این نوع کارت‌ها می‌توانند به جای خرید کالا درخواست وام خرد از بانک‌ها کنند.

 

 

روش‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک در بازارسرمایه/ توصیه‌هایی به سرمایه‌گذاران

سعید اسلامی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد برای ورود به بازارسرمایه آگاهی و دانش لازم داشته باشند و افزود: البته سطح دانش مورد نیاز با توجه به مدل ورود به این بازار (مستقیم یا غیرمستقیم) متفاوت است، اما به هر حال دانستن شیوه های کلی معامله، شناخت از فضای بازار و آگاهی از اطلاعات مالی برای وارد شدن در این بازار، ضروری است.

 

 

جزئیات پذیره‌نویسی سهام بیمه اتکایی سامان در بازار فرابورس

مدیر بازار سوم فرابورس ایران از پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت بیمه اتکایی سامان به عنوان یک شرکت سهامی عام در شرف تاسیس در بازار سوم فرابورس خبر داد و گفت: در خصوص شرکت­های سهامی عام در شرف تاسیس، از روز پذیره‌نویسی سهام تا روز آغاز معاملات ثانویه یک فاصله زمانی به منظور انجام امور مربوط به تاسیس و درج نماد وجود دارد. شیوا شریفیان با اشاره به اینکه از دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹ پذیره‌نویسی تعداد ۳۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم شرکت بیمه اتکایی سامان در نماد «اتکاسا» به مدت ۱۰ روز به روش ثبت سفارش آغاز می‌شود، گفت: مبلغ قابل پرداخت به ازای هر سهم در پذیره­نویسی ۵۰۰ ریال معادل ۵۰ درصد ارزش اسمی سهم است که در زمان پذیره ­نویسی به صورت نقد واریز می‌شود.

 

 

چشم انداز روشن صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی

مدیرعامل شرکت کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان گفت: امسال افت و خیز بی سابقه ای را تجربه کردیم ؛ به طوری که بسیاری از فعالان بازار هم انتظار چنین رفتار هیجانی نداشتند، از طرفی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی دیگر از موضوعات تاثیر گذار بر بازار سهام بود که با روند متعادل پشت سر گذاشته شد. بهادر شمس به تحلیل معاملات بازار سهام در سال جاری پرداخت و گفت: تغییر احتمالی رفتار آمریکا در قبال ایران، افت نرخ دلار را در پی خواهد داشت؛ همانگونه که طی هفته های اخیر هم این اتفاق افتاده است، اما این افت قیمت تاثیری بر روند صادرات محورها ندارد چرا که این شرکت ها بر مبنای دلار زیر ۲۰ هزار تومان معاملات خود را انجام دادند و ضرری برای آنها متصور نیست.

 

 

لحظه نگر بورس

 

 

جریان شفاف اطلاعات؛ عاملی موثر در بازگشت اعتماد عمومی به بازار/ عملکرد مثبت شرکت‌ها در ۶ماه نخست سال

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری «صنایع برق و آب صبا» در بررسی وضعیت گزارش­های شرکت­ها گفت: هرچند گسترش شیوع بیماری کووید۱۹ و اعمال محدودیت­‌های پیشگیرانه در این خصوص در کنار سایر عواملی همچون سخت‌­تر شدن فرآیند تامین مواد اولیه در برخی از شرکت­‌ها به دلیل تشدید تحریم­‌ها گاهاً منجر به کاهش حجم تولید و فروش شد، اما افزایش در نرخ­ فروش محصولات و همچنین افزایش نرخ ارز تا حدودی این کاهش را جبران کرده که به دنبال آن شاهد افزایش­ در سود ریالی شرکت­‌ها هستیم. جعفر جولا ادامه داد: نگاهی اجمالی به گزارش­‌های شش‌­ماهه نخست سال جاری نشان از عملکرد نسبتاً مناسب شرکت‌ها از منظر سودآوری و فروش به ­ویژه در شرکت‌­های صادرات محور دارد.

 

 

بورس در هر شرایطی روند منطقی مختص به خود دارد

حسین ایزدی معتقد است ثبات نرخ ارز و گشایش های اقتصادی نه تنها نگرانی برای بورس ندارد، بلکه بازار سرمایه با روی باز به استقبال چنین شرایط خواهد رفت. این کارشناس بازار سرمایه به رشد نقدینگی هر ساله و تاثیر آن در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: هر ساله با توجه به شرایط اقتصادی، شاهد رشد نقدینگی در کشور هستیم؛ با توجه به ریزشی که بورس طی چند ماه اخیر داشت به نظر می رسد این نقدینگی هنوز راهی بورس نشده و با ثبات شرایط بازار، شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود.

 

 

رشد نرخ های جهانی؛ فرصت مهم سرمایه گذاری

مدیر عامل کارگزاری ملل پویا مهمترین ریسک فعلی بازار سرمایه را بودجه ارائه شده دولت به مجلس عنوان کرد و افزود: همیشه زمان ارائه بودجه یک شرایط چالش برانگیز در فضای اقتصادی و سیاسی ایجاد می شود که به طبع ممکن است بازار سرمایه واکنش هایی نشان دهد. البته که هنوز کل لایحه بودجه بررسی نشده که تحلیل ها یا واکنش ها را در بر داشته باشد اما طبیعی است که به واسطه بودجه و شرایط آن بازار با نوسان مواجه شود. کمال خانزاده خاطرنشان کرد: رئیس کمیسیون اقتصادی تخصص ویژه ای درباره بازار سرمایه و فرایند آن دارد پس بهتر است مشورت ها را در حضور ایشان انجام دهند و اگر معایب یا کسری وجود دارد با ارائه راه حل هر چه سریع تر بر طرف شود.

 

 

بازارگردان‌ها، بازیگران اصلی بازار

وحید عباسیون با اشاره به اهمیت نقش بازارگردان‌ها در بازارسرمایه گفت: در همه بازارهای دنیا بازارگردان‌ها بازیگران اصلی به شمار می روند، به طوریکه عمده سرمایه‌گذاران طرفِ معاملاتیشان بازارگردان ها هستند. بازارگردان‌ها بیشتر با هسته معاملات در ارتباط هستند و مبادرت به خرید و فروش سهام می‌کنند. قطعا بازار ما هم نیاز به بازارگردان های حرفه ای دارد، نه بازارگردانی که اسمی باشد. به نظر من بحث بازارگردانی حتما باید توسعه پیدا کند. مدیرعامل سرمایه‌گذاری «کاریزما» پیشنهاد کرد: در راستای بحث تنوع بخشی سرمایه گذاری ها، بهتر است سرمایه گذاران در سبد سهام خود از هر کدام از صنایع بهترین شرکت ها را داشته باشند. به این ترتیب که شرکت هایی که درآمد دلاری در گروه فلزی و پتروشیمی دارند و شرکت هایی که مشمول قیمت گذاری با نرخ ارز ترجیحی محصولات شان فروخته می شوند، در این سبد گنجانده شوند. 

 

 

ورود مجدد پول هوشمند برای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه، از حضور مجدد پول هوشمند برای سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه در پی رکود در اغلب بازارهای موازی خبر داد. همایون دارابی رشد دوره جدید بورس را متفاوت با دوره های دیگر دانست و افزود: رشد جدید بورس، "تحلیل محور" است و از  هم اکنون شاهد اقبال معامله گران به سهامی هستیم که دورنمای تحلیلی یکساله تا دو ساله آنها مثبت است .

 

 

افق های روشن سرمایه گذاری در بورس/ قیمت ها ارزنده است

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش‌پرداز آریان گفت: تنوع کم نظیر شرکت ها در بازار سرمایه، دست سهامداران برای انتخاب سهام در پرتفویشان را باز گذاشته که این موضوع افق روشن سرمایه گذاری در بورس را نوید می دهد. احمد پویان فر بازار سرمایه را یکی از ارزنده ترین بازارها برای سرمایه گذاری دانست و گفت: بازار سرمایه با داشتن صنایع مختلف، محیط مناسبی برای  سرمایه گذاری است؛ به ویژه صنایع وابسته به قیمت های جهانی، صادرات محورها، پالایشی ها  هر کدام در بازه های زمانی مختلف سرمایه گذاری امنی برای سهامداران محسوب می شوند.

 

منبع خبر: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics