تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ رشد ۲۷ درصدی مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی شده است

برخی از اقلام درآمدی از جمله مالیات بر ارزش افزوده در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، فارغ از شرایط پیش‌آمده سال جاری و مشکلات شیوع ویروس کرونا، پیش‌بینی شده است، لذا اساساً مقایسه ارقام لایحه ۱۴۰۰ با ارقام مصوب ۱۳۹۹ به لحاظ قضاوت در میزان عملکرد محقق‌شده، معنادار نیست.

 

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از مرکز اطلاع رسانی، روابط‌عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، در پی انتشار گزارشی خبرگزاری تسنیم با عنوان " لایحه بودجه ۱۴۰۰ واقع بینانه نوشته نشده نیست/ رشد صفرِ مالیات بر ارزش افزوده با وجود تورم بالا " این سازمان با ارائه گزارشی اعلام کرد:

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

انتقاد به رشد صفر مالیات بر ارزش افزوده در حالی مطرح می‌شود که برآورد مالیات ارزش افزوده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۷ درصدی نسبت به پیش‌بینی این پایه مالیاتی در سال جاری است. علیرغم تصور عمومی کارشناسی عمدتاً به دلایل: 

الف) ساختار تورم رکودی کشور و وجود تورم ناشی از فشار هزینه بر فعالیت های اقتصادی 

ب) کاهش انگیزه و توان پرداخت مالیات مودیان ناشی از تورم بالا

 ج) وقفه قانونی پرداخت مالیات های مستقیم

لزوماً رابطه یک به یک بین نرخ تورم و رشد آمارهای مالیاتی در کشور برقرار نیست.

 


علاوه بر موارد مذکور برخی از واقعیت‌های اقتصادی کشور که طی سال‌های گذشته اثر محسوسی بر کاهش ظرفیت مالیاتی کشور داشته‌اند و به نظر می‌رسد کماکان نیز ادامه داشته باشند، عبارتند از:

۱) کاهش واردات به دلیل محدودیت‌های ارزی که علاوه بر اثر کاهشی مسقیم بر درآمدهای مالیاتی در منبع مالیات ارزش افزوده و مالیات علی‌الحساب واردات، سایر درآمدهای مالیاتی را نیز به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر منفی قرار داده است.

۲) کاهش مصرف بخش خصوصی و همچنین تغییر ترکیب کالاهای مصرفی از کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده به کالاهای غیرمشمول که منجر به کاهش ظرفیت مالیاتی در این بخش خواهد گردید.

۳) وجود معافیت‌های تعیین‌شده در فصول قانون مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس آن حدوداً ۵۵.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.


با عنایت به مراتب فوق و با توجه به اینکه برخی از اقلام درآمدی از جمله مالیات بر ارزش افزوده در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، فارغ از شرایط پیش‌آمده سال جاری و مشکلات شیوع ویروس کرونا، پیش‌بینی شده است، لذا اساساً مقایسه ارقام لایحه ۱۴۰۰ با ارقام مصوب ۱۳۹۹ به لحاظ قضاوت در میزان عملکرد محقق‌شده، معنادار نیست.

منبع خبر: مرکز اطلاع رسانی، روابط‌عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics