تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هر هفته: یک ایده یک کارافرینی

تولید کارتن پلاستیکی

پلاستیک ترکیبی است که از موادی چون نفت و گاز که در کشور پهناورمان ایران به وفور یافت می شود بدست می آید.از اینرو تولید پلاستیک و محصولات پلاستیکی می تواند به عنوان یک صنعت پیشرو در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشد.

معرفی محصول

 

نام و کد محصول (آیسیک 3)

محصول مورد نظر در این گزارش "کارتن پلاستیکی" می باشد که براساس بررسی های بعمل آمده,منظور از کارتن پلاستیکی, صندوق های پلاستیکی بسته بندی و حمل و نقل شیر و نوشابه و میوه و ... میباشد. از اینرو بدلیل تعدد محصولات, در این گزارش تنها به صندوق پلاستیکی میوه پرداخته شده اسـت.طبق اطلاعات حاصله از مرکز آمار و اطلاعات وزارت صنایع و معادن محـصول اشـاره شـده دارای کـدآیسیک  3به شماره " "25201345می باشد.

 

شماره تعرفه گمرکی
شماره تعرفه گمرکی این محصول بنابر کتاب مقررات واردات و صادرات سال  85با تعریـف جعبـه،صندوق، قفسه و اشیاء همانند برای نقل و انتقال یا بسته بندی کالا از مواد پلاسـتیکی  392310000مـیباشد.

 

شرایط واردات
در سالنامه مقررات واردات و صادرات منتشره از سوی بازرگانی خـارجی جمهـوری اسـلامی ایـران منتشره در سال  1385حقوق ورودی این محصول جهت واردات به داخل کشور  30درصد بیان گردیـده است که این امر خود موید حمایت دولت از تولیدات داخلی می باشد و به توجیهات آن می افزاید. لـیکن در عین حال هیچ گونه شرایطی برای واردات این محـصول ذکـر نگردیـده بـدین معنـی کـه واردات آن بلامانع است.

 

بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی
تاکنون در رابطه با کارتنهای پلاستیکی استاندارد مدونی در ایران ایجاد نگردیده است. تنها در موردکارتنهای مقوائی جهت بسته بندی میوه و سبزیجات تازه صادراتی استاندارد شماره  2923موجـود اسـتکه شامل کارتنهای کنگره ای کاغذی چند لایه است و کارتن های پلاستیکی مشمول آن نمی گردند.
البته لازم بذکر است که سازمانهای  OCEDو  UN/ECEنیز برای ابعـاد خـارجی سـطوح افقـیبسته های چیده شونده بر روی پالت اندازه هائی را در قالب برخی استاندارد ها ارائه نموده است.
 

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی
قیمت داخلی کارتن پلاستیکی میوه بسته به ابعاد آن و نوع مواد اولیه (که مشخص کننـده ظرفیـت بار کارتن می باشد) متغیر است. کارخانه های تولیدی این محصول را به صورت عـددی مـی فروشـند و قیمت آن از  350تا  500تومان متغیر می باشد.

 

موارد مصرف و کاربرد
کلیه محصولات تولیدی این طرح جعبه شیر و نوشابه و میوه به عنوان وسیله ای جهت حمـل و نقـل شیشه های شیر و نوشابه به عنوان کالای واسطه ای و در مورد شیر و نوشابه بسته بندی ثانویه محسوب می شوند. بنابراین کارتن های پلاستیکی اساسا به منظور حمل و جابجایی کـالا از محـل تولیـد بـه محـلعرضه مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد دیگری ندارند.همچنین استفاده از اینگونه جعبه ها منحصر به موارد فوق نشده است و واحد تولیـدی مـی توانـد بـا تغییر در قالبها, انواع جعبه های پلاستیکی که مورد مصرف در حمل و نقـل نـان, آب میـوه, محـصولات دریائی و ... را تولید نماید و به محصولات خود تنوع بخشد. البته لازم به ذکر است کـه در طـرح حاضـر مورد مصرف کارتن پلاستیکی جهت حمل میوه در نظر گرفته شده است.


بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
استفاده از جعبه های پلاستیکی شیر و نوشابه آنچنان مصرف عام دارد کـه تـصور جـایگزینی آن بـامحصولات مشابه امکان ندارد. در مورد جعبه های میوه استفاده از جعبه های پلاستیکی در بـازار داخلـیچندان باب نمی باشد و کماکان جعبه های چوبی در مکان اول فروش بازار قرار دارند. هر چند استفاده ازجعبه های پلاستیکی به خاطر کاهش در ضایعات و صدمات مکانیکی، کاهش در کل زمان توزیـع، حفـظ بهتر کیفیت کالا، سبک بودن و ... در دراز مدت می توانند و باید جایگزین جعبه های چـوبی شـوند زیـرا که کارتن های تهیه شده از ورق به علت هزینه بالای تولید فقط بـرای حمـل و نقـل برخـی از میـوه هـا
استفاده می شود. 

 

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیا امروز
اولین و مهمترین اهمیت استراتژیک تولید این کالا با توجه به سیاستهای دولت و منـابع غنـی نفتـیکشورمان، حرکت از تولیدات و صادرات نفتی به سـمت تولیـد و صـادرات محـصولات غیـر نفتـی و یـا محصولات از فرآوریهای نفتی می باشد. با توجه به این کهماده اولیه کارتن پلاستیکی، پلاستیک می باشـدو از مهمترین فرآوریهای نفتی به حساب می آید لذا تولید این محصول گامی در جهت تولید محـصولاتاز فرآوریهای غیر نفتی می باشد.

دوم مساله کالای جایگزین کارتن پلاستیکی میوه یعنی صندوق چوبی می باشد. همانطور که هـر روز در رسانه ها گفته می شود یکی از معضلات امروزه کشور گسترش بیابانها، از بین رفتن جنگلها و قطع بـی رویه درختان می باشد. از طرف دیگر اهمیت درختان و جنگلها آنهم در ایران که اکثر وسعت آنرا بیابـان تشکیل می دهد بر هیچ کس پوشیده نیست. از اینرو جایگزینی جعبه پلاستیکی میوه به جای جعبه چـوبی می تواند کمکی هر چند کوچک در راه بر طرف کردن این معضل کشور و جامعه باشد.

 

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده
از آنجائیکه این محصول، کالایی سبک، حجیم و ارزان می باشد لذا صادرات و واردات آن بـه هـیچ وجه دارای توجیه اقتصادی نمی باشد و از آنجائیکه در موارد بسیاری برای حمل و نقـل و جابجـایی کـالا مورداستفاده قرار می گیرد و با توجه به تکونولوژی تولید ساده آن، تقریبا تمـامی کـشورها آن را تولیـد ومصرف می کنند و صادرات و واردات فقط در زمینه مواد اولیه آن صورت می گیرد.


شرایط صادرات
طبق کتاب مقررات صـادرات و واردات سـال  85منتـشر شـده از سـوی وزارت بازرگـانی خـارجی جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه شرایطی برای صادرات این محصول ذکر نگردیده است بدین معنی کـه صادرات آن بلامانع می باشد

منبع خبر: مدرسه کسب و کار
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics