تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
دانش و سواد مالی هم راستا با حقوق مالی

درج عبارت "بابت تضمین وام" در متن چک حیاتی است

اهمیت درج عبارت "بابت تضمین وام" در متن چک های صادره توسط مشتریان بانک ها و موسسات اعتباری چیست؟

احتمالاً شما نیز تاکنون با این موضوع مواجه شده اید که در هنگام ضمانت تسهیلات در شبکه بانکی کارمند شعبه بانک از شما می خواهد که وجه چک با متن مورد نظر آنها درج شده و به هیچ وجه عبارت بابت تضمین وام در آن درج نشود. 

 

خوب است بدانید که درج عبارت بابت تضمین وام در متن چک به لحاظ حقوقی و کیفری در دادگاه ها دارای اهمیت فوق العاده خواهد بود و به همین جهت بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به هنگام دریافت چک ضمانت تسهیلات از ضامن و وام گیرنده می خواهند که در متن شرکت فقط نام بانک درج شود و کلمه اضافه دیگری در آن آورده نشود. 

 

بر طبق قانون, چک در موارد زیر قابل تعقیب کیفری نبوده و در دادگاه ها باید به لحاظ حقوقی پیگیری شود: اگر ثابت شود که چک مورد مناقشه و برگشتی سفید امضا بوده است و نیز اگر وصول چک منوط به تحقق شرطی باشد. 

 

اگر ثابت شود چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است که این همان درج عبارت بابت تضمین وام در متن چک خواهد بود. به عنوان مثال صادر کننده چک می نویسد" در وجه بانک الف بابت ضمانت تسهیلات ..." در این هنگام در صورتی که چک مربوطه توسط بانک برگشت زده شود پیگیری قضایی از طریق حقوقی باید صورت پذیرد و قابل تعقیب کیفری نیست. 

 

همچنین اگر ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد که در این مورد نیز این چک قابل تعقیب کیفری نبوده و باید به لحاظ حقوقی پیگیری شود.

 

منبع خبر: بانک اول
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics