تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هر هفته یک ایده یک کار آفرینی

مطالعات امکانسنجی مقدماتی طرح های صنعتی/گروه صنایع شیمیائی ، غذایی و دارویی

پلاستیک ترکیبی است که از موادی چون نفت و گاز که در کشور پهناورمان ایران به وفور یافت می شود بدست می آید .از اینرو تولید پلاستیک و محصولات پلاستیکی می تواند به عنوان یک صنعت پیشرو در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشد . محصولی که در اینجا به بررسی آن می پردازیم کارتن پلاستیکی می باشد . کارتن عبارت است از یک حجم توخالی که به منظور جابجایی و حمل کالا از محل تولید به محل عرضه استفاده می شود و متناسب با اشیایی که داخل آن قرار می گیرد، شرایط انبار و نحوه حمل و نقل تا محل عرضه، دارای ابعاد گوناگونی می باشد و عموما به شکل مربع مستطیل یا مکعب است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از مدرسه کسب و کار، محصول مورد نظر در این گزارش "کارتن پلاستیکی " می باشد که براساس بررسی های بعمل آمده , منظور از کارتن پلاستیکی , صندوق های پلاستیکی بسته بندی و حمل و نقل شیر و نوشابه و میوه و ... می باشد. از اینرو بدلیل تعدد محصولات , در این گزارش تنها به صندوق پلاستیکی میوه پرداخته شده است .کلیه محصولات تولیدی این طرح جعبه شیر و نوشابه و میوه به عنوان وسیله ای جهت حمل و نقل شیشه های شیر و نوشابه به عنوان کالای واسطه ای و در مورد شیر و نوشابه بسته بندی ثانویه محسوب می شوند.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

بنابراین کارتن های پلاستیکی اساسا به منظور حمل و جابجایی کالا از محل تولید به محل عرضه مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد دیگری ندارند. استفاده از جعبه های پلاستیکی شیر و نوشابه آنچنان مصرف عام دارد که تصور جایگزینی آن با محصولات مشابه امکان ندارد.

 

 

در مورد جعبه های میوه استفاده از جعبه های پلاستیکی در بازار داخلی چندان باب نمی باشد و کماکان جعبه های چوبی در مکان اول فروش بازار قرار دارند . هر چند استفاده از جعبه های پلاستیکی به خاط ر کاهش در ضایعات و صد مات مکانیکی، کاهش در کل زمان توزیع، حفظ بهتر کیفیت کالا، سبک بودن و ... در دراز مدت می توانند و باید جایگزین جعبه های چوبی شوند.

 

 

اولین و مهمترین اهمیت استراتژیک تولید این کالا با توجه به سیاستهای دولت و منابع غنی نفتی کشورمان، حرکت از تولیدات و صادرات نفتی به سمت تولید و صادرات محصولات غیر نفتی و یا محصولات از فرآوریهای نفتی می باشد.

 

 

با تو جه به این کهماده اولیه کارتن پلاستیکی، پلاستیک می باشد و از مهمترین فرآوریهای نفتی به حساب می آید لذا تولید این محصول گامی در جهت تولید محصولات از فرآوریهای غیر نفتی می باشد. دوم مساله کالای جایگزین کارتن پلاستیکی میوه یعنی صندوق چوبی می باشد .

 

 

همانطور که هر روز در رسانه ها گفته می شود یکی از معضلات امروزه کشور گسترش بیابانها، از بین رفتن جنگلها و قطع بی رویه درختان می باشد . از طرف دیگر اهمیت درختان و جنگلها آنهم در ایران که اکثر وسعت آنرا بیابان تشکیل می دهد بر هیچ کس پوشیده نیست . از این رو جایگزینی جعبه پلا ستیکی میوه به جای جعبه چوبی می تواند کمکی هر چند کوچک در راه بر طرف کردن این معضل کشور و جامعه باشد.

 

 

 از آنجائیکه این محصول، کالایی سبک، حجیم و ارزان می باشد لذا صادرات و واردات آن به هیچ وجه دارای توجیه اقتصادی نمی باشد و از آنجائیکه در موارد بسیاری برای حمل و نقل و جابجایی کالا مورداستفاده قرار می گیرد و با توجه به تکونولوژی تولید ساده آن، تقریبا تمامی کشورها آن را تولید و مصرف می کنند و صادرات و واردات فقط در زمینه مواد اولیه آن صورت می گیرد.

 

 

جهت بررسی روند مصرف محصول در سالهای گذشته، عمدتا به دو طریق اقدام می شود که به شرح ذیل می باشد:

 

-1 استفاده از آمارهای رسمی منتشره از سوی سازمان های دولتی ذیربط در خصوص میزان مصرف محصول در سال های گذشته
-2 روش استفاده از مصرف ظاهری محصول (هنگامی که اطلاعات مستند و قابل اجرایی در این زمینه وجود نداشته باشد) در طرح حاضر بدلیل نبود آمار و اطلاعات دقیق و قابل استناد , در این گزارش از روش مصرف ظاهری استفاده شده است که از رابطه زیر به دست می آید: 

اختلاف موجودی انبارها+صادرات-واردات+تولید داخلی=مصرف ظاهری


میزان موجودی انبارهای داخلی کشور در خصوص تعداد کالاه ای استراتژیک مانند گندم،شکر و ... مطرح می باشد و برای کالاهای غیر حساس صفر در نظر گرفته می شود.

 

 

 

منبع خبر: مدرسه کسب و کار
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics