تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هر هفته یک ایده یک کار آفرینی

مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بطری پلاستیکی

بطریهای پلاستیکی عمدتا از جنس پلیمرهای پلی اتیلن، پلی اتیلن ترفتالات و بعضا پلی پروپیلن در ابعاد و اشکال مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرند . بیش از 75 درصد بطری های تولیدی در جهان از جنس پلی اتیلن ترفتالات و پلی اتیلن است

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از مدرسه کسب و کار، میزان مصرف بطری های ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات به دلیل خواص برتری نظیر مقاومت مکانیکی بالا، نفوذپذیری بسیار کم، فرایند پذیری آسان در مقایسه با بطری های ساخته شده از سایر مواد پلاستیکی تقاض ای بیشتری داشته و در روند رشد سریع تری دارد . لذا این گزارش بر روی بطری های ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات متمرکز شده است. کد آیسیک انواع بطری پلاستیکی 25201393 می باشد.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

قبل از وارد شدن بطری های PET به بازار، بطری نوشابه های گازدار عمدتا بطری های شیشه ای و قوطی های آلومینیومی بوده اند، اما با ورود بطری های ساخته شده از شیشه ای کاهش چشمگیری داشته است. ولی قوطی های آلومینیومی هنوز هم بصورت نسبتا گسترده در کنار
مورد استفاده قرار می گیرند.سایر انواع نوشیدنی ها شامل انواع شربت، آب میوه ها، کنسانتره میوه و سبزیجات، نوشابه های انرژی زا و بطری شیر می باشد. (RTD) همچنین چای و قهوه آماده مصرفی برای نوشابه های انرژی زا (نوشیدنی های ورزشی) بسیار وابسته به روند تولید PET بازار بطری های محصولات جدید و عرضه و تقاضای آنهاست. بررسی ها نشان م یدهد که تولید این محصولات در سالهای آتی روند رو به رشدی خواهد داشت. ترکیبات این مواد انرژی زا شامل عصاره میوه ها، کربو هیدرات ها، ویتامین و رنگهای خوراکی است که برای حفظ خواص باید دور از اکسیژن نگهداری شوند. بطری هایی که برای نگهداری این مواد مورد استفاده قرار م یگیرند، معمولاً بصورت چند لایه هستند.

 

 

بطری ها و ظروف مواد غذایی

در بطری های مواد غذایی، بطری روغن های خوراکی است که بطور وسیع PET عمده ترین بازار مصرف شده است. سایر موارد مصرف عبارتند از بطری کره PVC جایگزین ظروف و بطریهای PET بطری های بادام زمینی و انواع سس ها، ظروف ترشی، قهوه و ادویه جات. با استفاده از تکنولوژی جدید که پرشدن این بطری ها در دمایی بالا را امکان پذیر می سازد، می توان باکتری ها و سایر عوامل آلوده کننده موجود درون در زمینه PET ظروف را از میان برد که با استفاده از این روش مانع اصلی استفاده از ظروف و بطری های بسته بندی مواد غذایی برطرف شده است.

 

 

کالای جایگزین

به عنوان بطری نوشابه های گازدار، بطری های شیشه ای و قوطی های آلومینیومی PET در کاربرد بطری های به شمار می آیند. در این زمینه روند مصرف بطر ی های شیشه ای رو به کاهش است ولی قوطی های آلومینیومی هنوز هم به صورت گسترده درکنار بطری های PET مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

 

اهمیت استراتژیک کالا

مهمترین مزیت استفاده از بطری های پلاستیکی به خصوص بطری های ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات بعنوان بسته بندی در صنایع غذایی سازگاری مناسب آن با موا دغذایی می باشد و کوچکترین اثری بر روی مواد نمی گذارد. علاوه بر این به علت ضریب نفوذ بسیار پایین آن نسبت به انواع گازها در صنایع بسته بندی که نیاز به ایزولاسیون کامل است بسیار مناسب می باشد.

 

 

با توجه به اینکه این بطری های جهت نگهداری و حمل و نقل آب و محصولات غذایی که از جمله کالاهای اساسی به شمار می آید مورد استفاده قرار می گیرد، دارای اهمیت استراتژیک است.

 

 

 مصرف در صنایع بسته بندی روغن نباتی (مایع) در صنایع روغن نباتی است. در حال حاضر در کشورمان PET یکی از موارد عمده مصرف بطر ی های بسته بندی می شوند. PET روغنهای مایع (بطریهای 450 تا 1350 گرمی) اغلب در بطری با عنایت به نظر کارشناسان انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی، میزان مصرف کل روغن در چند سال گذشته در کشور تقریباً ثابت بوده است، اما با توجه به تغییر الگوی مصرف در جامعه، میزان مصرف روغن مایع از حدود 10 درصد کل روغن در چند سال گذشته به حدود 23 درصد در حال حاضر رسیده است و انتظار می رود که در سالهای آتی این نسبت در همین حدود باقی بماند.

 

 

میزان مصرف بطری های پلی اتیلن ترفتالات در صنایع بسته بندی روغن مایع در حال حاضر حدود 3800 تن در سال است که پیش بینی می شود با افزایش میزان تولید روغن در کشور و همچنین تمایل بیشتر مصرف کنندگان به استفاده از روغن های نباتی در مقایسه با روغن های جامد پیش بینی می شود که میزان مصرف در سال 1391 به حدود 6000 تن در سال برسد.

 

 

 آب معدنی

استفاده می کنند. PET در حال حاضر در کشورمان کلیه کارخانجات تولیدکننده آب معدنی، از بطری های طبق بررسی های انجام شده و تماس با واحدهای بزرگ تولید کننده آب معدنی در کشور (آب معدنی بوده (Chips) گرید بطری در اکثر این کارخانجات بصورت چیپس PET دماوند، آب معدنی پلور و..) مصرف و با استفاده از دستگاههای موجود در کارخانه به بطری تبدیل م یشود، قسمت کوچکی از بطری های مورد نیاز واحدهای تولید کننده آب معدنی نیز به صورت آماده از طریق واحدهای تولید کننده بطری کشور تامین می شود. ظرفیت فعلی تولید آب معدنی در کشور در حدود 650 متر مکعب در سال است ظرفیت مجوز های جدید تولید آب معدنی که بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، معادل 860 هزار متر مکعب است. در صورتیکه تا سال 1391 حدود 50 درصد از ظرفیتهای فوق به بهره برداری برسند،ظرفیت واحدهای تولید آب معدنی کشور به حدود 1080 هزار متر مکعب خواهد رسید.

 

 

 سایر موارد مصرف بطری PET درکشور 

در برخی واحدهای تولید سموم و یا کود مایع نیز مصرف می گردد و در آینده نیز PET بطری های شرکتهای تولید کننده روغن ترمز ،روغن موتور و شرکت های دارویی و بهداشتی نیز مصرف کننده بطری خواهند بود.این صنایع در حال حاضر مصرف محدودی دارند ( در حدود 600 ) ، ولی در آینده این PET میزان افزایش یافته و پیش بینی می شود که به حدود 2000 تن برسد.

 

 

 بررسی تکنولوژی تولید

ابتدا مواد اولیه پت که به صورت گرانول وجود دارد را در داخل دستگاه تزریق به وسیله مکنده جهت تولید پریفرم که دار ای قالبها یی با سایزها و اوزان مختلف م ی باشد ریخته م ی شود که این مواد پس از طی مراحلی گرم و سپس نرم شده و به صورت خمیر ی در آمده و به داخل قالب پریفرم تزریق م ی شود . پس از انجام این فرآیند پریفرم تولید شده، پس از سرد شدن و سفت شدن از داخل قالب بیرون می آید و جهت باد
شدن به سمت دستگاه بادکن هدایت م ی شود. در قسمت باد، پریفرم تولید شده توسط دستگاه اون گرم و نرم شده به حد ی که نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد (هر دو عامل باعث نابودی پریفرم م ی گردد )، پریفرم نرم شده را درون دستگاه بادکن قرار داده و به اندازه دلخواه باد می کنیم که این مقدار به سایز، وزن پریفرم و نوع قالب بستگی دارد. بدین ترتیب بطری های پت تولید می شود.

 

 

 وضعیت تامین نیروی انسانی

با توجه به اینکه کارخانه بصورت مداوم و سه شیفت کار خواهد کرد . لذا تعدادی از کارکنان بصورت نوبتکار و تعدادی بصورت روزکار مشغول بکار خواهند بود . کارکنان بخش نوبتکار به چهار گروه تقسیمدمی شوند که در هر روز سه گروه در سه شیفت 8 ساعته حضور داشته و گروه چهارم در حال استراحت خواهد بود.

منبع خبر: مدرسه کسب و کار
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics