تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شرکت های صوری و کاغذی و مبارزه با فرار مالیاتی

یکی از ساز و کارهایی که در اکثر کشورهای دنیا برای رصد فعالیت های اقتصادی و شفاف کردن اقتصاد استفاده می شود استفاده از شناسه ویژه برای فعالان اقتصادی است. عناوینی چون کد اقتصادی ، کد مالیاتی کد شناسایی مالیاتی و... معروف است در ایران نیز چند سالی است تلاش ها برای رهایی از اقتصاد نفتی جدیت بیشتری به خود گرفته است .

 به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، بسیاری از فعالان اقتصادی با ارائه اسناد و مدارک صوری و غیر واقعی دست به فرار مالیاتی می زنند. یکی از این اقدامات پولشویی و ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور می باشد.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

زمانی که شخصی اقدام به خرید کالایی می کند و قصد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آن را ندارد با استفاده از روش های غیر قانونی مانند کد اقتصادی سایر شرکت ها اقدام به ارائه فاکتور کرده و رقم خرید و فروش را غیر واقعی اعلام می کند.

یکی از آثار مخرب کد فروشی در اقتصاد و توسعه اقتصاد زیر زمینی می باشد که باعث افت درآمدهای دولت از طریق وصول مالیات می گردد.

 

 

بنابراین این موضوع باعث می شود که منابع مالی مورد نیاز دولت کاهش یابند همچنین مانعی در تولید محسوب می شود که اشتغال جامعه را نیز به خطر می اندازد همچنین پدیده کد فروشی باعث افزایش روند قاچاق اجناس نیز می شود که این کار نیز به پولشویی کمک می کند و همچنین باعت از بین رفتن عدالت مالیاتی نیز می گردد.

 


از مراحل کشف فاکتورهای صوری توسط سازمان امور مالیاتی به موارد ذیل می توان اشاره کرد:
-کنترل این که ارائه کننده کالا و خدمات کد فروش، فاکتورهای فروش یا شرکت صوری و کاغذی نباشد.
-کنترل این که فروشنده کالا و خدمات از شرکت های منحل شده و غیر فعال اقدام به صدور فاکتور نکرده باشد و شناسه ملی را به درستی اعلام کرده باشد

-کنترل اعتبار گواهی ارزش افزوده

-کنترل نوع و متناسب بودن فعالیت صادر کننده فاکتور با کالا و خدمات مندرج در فاکتور
-کنترل مستندات حمل شامل بارنامه جاده ای
-کنترل مستندات پرداخت شامل کپی چک های بانکی شرکت یا فیش واریزی
-درآخر باید متذکر شد اقداماتی از قبیل اختفای فعالیت های اقتصادی و یا تنظیم دفاتر اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آنها و تنظیم معاملات و قراردادهای بنام دیگران استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی جرم تلقی می گردد و مرتکب یا مرتکبین با مجازات هایی که در قانون مجازات آمده است محکوم خواهند شد.

 

 

فاکتور صوری به نوعی ابزار غیر قانونی گفته می شود که برای عملیات حساب سازی مودیان مالیاتی استفاده می گردد . این مودیان فاکتورهای صوری را از شرکت های کاغذی دریافت می کنند تا از مزایای آن بهره مند شوند که این کار جرم مالیاتی محسوب می گردد.

 


شرکت کاغذی به شرکتی گفته می شود که تنها روی کاغذ وجود دارد و هیچ دفتر و یا کارمندی ندارد اما ممکن است دارای حساب بانکی باشد و در سرمایه گذاری های غیر فعال شرکت کند. از جمله اهداف شرکت های کاغذی می توان به دریافت وام، دریافت اعتبار و پولشویی اشاره کرد.

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics