تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هفته به هفته : قوانین مهریه و حقوق مالی شما

ماهیت و روش های مطالبه مهریه

مهریه یا صداق و یا به شکل کهن‌تر آن، کابین به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود پرداخته یا مکلف به پرداختِ آن می‌شود. اگر مرد از پرداخت مهریه به زن امتناع ‌کند، زن در این‌ مواقع می‌تواند از طریق مراجع قضایی این حق خود را از مرد مطالبه و دریافت نماید. همچنین طبق احکام اسلامی مرد با نکاح دائم زن، مکلف به تامین نفقه وی می‌گردد. با تامین نیازهای مالی زن توسط شوهر حتی هدف از اشتغال وی نیز صورت و ترتیب دیگری پیدا می‌کند و زن با فراغ بال بیشتری می‌تواند به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بپردازد. بنابراین لزوم توجه مضاعف جامعه و به خصوص خود زنان به افزایش سواد مالی مهم و ضروری است

 

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از بنیاد وکلا، مهریه در فرهنگ معین عبارت است به مقدار مال یا وجهی است که به هنگام ازدواج یا پس از آن شوهر در عوض تمتع به زن می دهد و باید مقدار آن معلوم باشد، مهر، کابین.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در لغت نامه دهخدا مهریه از آنچه دهد داماد عروس را برای نکاح، دست پیمان، شیربها تعریف شده است.

بنابراین مالی که در عقد نکاح( دائم یا موقت) زوج به زوجه در صورت مطالبه تادیه می کند(عندالمطالبه) یا تعهد پرداخت آن را موکول به استطاعت خویش می نماید(عند الستطاعه) را مهریه گویند.

 

 

در قرآن از مهر به عنوان «صدقات » در آیه ی چهارم از سوره نساء یاد شده و در آیات مختلف تحت عنوان «اجور» آمده است و اطلاق اجور بیشتر در مورد متعه و ازدواج با کنیزان است.

 

 

 

اما کلمه ی دیگری نیز که به جای مهر به کار می رود «صداق »، به فتح اول یا کسر اول است که آن را نیز این گونه تعریف کرده اند که: «مالی است که مرد در عقد ازدواج به زن می دهد.» و آیه ی چهارم سوره ی مبارکه ی نساء به آن اشاره دارد: «آتوا النساء صدقاتهن نحله » صدقه، به ضم دال، از ماده ای صدق است و بر آن جهت به مهر صداق گفته یا صدقه گفته می شود که نشانه ی راستین بودن علاقه ی مرد است، بعضی از مفسرین مانند صاحب کشاف به این نکته تصریح کرده اند.

 

 

 

مهر علاوه بر صداق و اجرت، فریضه نامیده می شود؛ مانند کلام قرآن مجید: «و ان طلقتموهن من قبل ان تمسوهن و قد فرضتم لهن فریضه فنصف ما فرضتم .» اما کلمه نحله در سوره ی مبارکه ی نساء آیه ی ۴ کاملا تصریح می کند که مهر هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و عطیه و هدیه ندارد.

 

 

 

انواع مهریه
مهریه بر حسب اینکه در زمان عقد تعیین شود یا تعیین آن به بعد موکول شود انواعی دارد:

موردی که در عقد، مهر معین شده یا بعد از عقد تعیین شده است و قبل از نزدیکی طلاق صورت گیرد زن مستحق نصف مهر المسمی خواهد بود. (۱۰۹۲ قانون مدنی)
در صورتی که مهر تعیین نشده و عقد بعلت عیب عنن (عدم توانایی جنسی مرد) فسخ شود، زن مستحق نصف مهر المثل است.
روشهای اخذ مهریه زوجه از زوج
زوجه میتواند بشرح ذیل اقدام به اخذ مهریه نماید:

 

الف) از طریق دادگاه
اگر زوج اموالی داشته باشد زوجه بدوا اقدام به تامین خواسته نموده و پس از توقیف اموال زوج اقدام به طرح دادخواست مطالبه مهریه تقدیم دادگاه نماید، لیکن اگر زوج اموالی نداشته باشد زوجه از طریق دادگاه اقدام به طرح دادخواست مطالبه مهریه تسلیم مرجع قضایی نماید.

 

ب) از طریق اداره اجرای ثبت
یکی از روشهای دیگر مطالبه مهریه مراجعه به اداره اجرای ثبت میباشد که با ارائه سند نکاحیه میتوان اقدام به اخذ مهریه نمود.

 

 

نکات قابل توجه:

اگر اموال متعلق به زوج جزء مستثنیات دین باشد زوجه شایسته است از طریق اداره اجرای ثبت اقدام به وصول مهریه نماید، دلیل امر این است که اداره اجرای ثبت بدون توجه به مستثنیات دین اقدام به انتقال اموال بنام زوجه مینماید.
اگر اموال متعلق به زوج به غیر از مستثنیات دین باشد زوجه بهتر است برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه اقدام نموده و بدوا تامین خواسته تقدیم نماید تا اموال توقیف گردد، دلیل امر این است که اداره اجرای ثبت به میزان ده درصد مبلغ هزینه توقیف و انتقال اخذ می نماید.

منبع خبر: بنیاد وکلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics