تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بررسی تغییر مالکیت های هفتگی نشان می دهد؛ خرید پررنگ حقوقی ها

بورس تهران در حالی هفته گذشته را با کاهش ۶.۲درصدی شاخص کل سپری کرد که بازیگران عمده همچنان در نقش خریدار باقی ماندند و نقدینگی را در زمین خود حفظ کردند. به طوریکه حمایت های صورت گرفته از سوی این گروه از معامله گران، به انتقال بیش از ۴هزار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی منجر شد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بازار سهام هفته گذشته با شرایط مثبتی روبرو شد، اما کفه عوامل غیربنیادی و تصمیم گیری های خلق الساعه سبب شد تا روندی منفی بر بورس تهران حاکم شود. امری که افت ۶.۲ درصد شاخص کل بورس و بازگشت این نماگر به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را رقم زد. در این شرایط بازیگران عمده به حمایت های خود از بازار ادامه دادند و در بیشتر روزهای هفته خالص خرید مثبتی در کارنامه خود ثبت کردند. به این ترتیب در طول هفته منتهی به ۱۷ دی ماه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد خارج و به پرتفوی حقوقی های بازار افزوده شد.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

شنبه: بورس تهران اولین روز کاری  هفته را با افت بیش از ۳ درصدی شاخص کل آغاز کرد و تا میانه ابرکانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار  واحد عقب نشست. این ریزش در حالی رقم خورد که باد مساعدی از جانب عوامل بنیادی در حال وزیدن بوده و اما هیجانات غیراقتصادی همچنان نقش پررنگ ‌تری در خرید و فروش های سهامداران داشت. در این روز معامله گران حقیقی اقدام به فروش سهام کردند. به طوریکه خالص فروش این گروه از سهامداران به  یک هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان رسید. در این روز  تنها زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی، بیشترین حمایت را از سوی حقوقی های بازار دریافت کردند.  

 

یکشنبه:  کاهش نسبی هیجانات در معاملات روز یکشنبه بورس تهران به رشد اندک ۰.۱ درصدی شاخص کل انجامید. حمایت های صورت گرفته از سوی سهامداران حقوقی  سبب شد تا تمامی نماگرهای سهام سبزپوش شوند. روند تغییر مالکیت سهام در این روز نیز از کاهش خروج نقدینگی حقیقی از گردونه معاملات سهام حکایت داشت. به طوریکه در نهایت ۵۴۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.

 

دوشنبه: معاملات سومین روز معاملاتی هفته با رشد ۱.۴ درصدی میانگین وزنی قیمت نمادهای بورسی خاتمه یافت. این رشد سبب شد تا شاهد خریدهای پرحجمی از سوی سهامداران خرد شکل گیرد. به عبارت دقیق تر روز دوشنبه تنها روز معاملاتی این هفته که خالص خرید حقیقی ها مثبت شد. به این ترتیب در این روز خالص خرید بیش از  ۱۸۳ میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران خرد ثبت شد.

 

سه شنبه: روز سه شنبه خبرها و نامه‌نگاری‌ها مبنی بر تصمیم وزارت صمت برای کاهش مجدد قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا، بورس تهران را دستخوش هیجان و نوسان شدید کرد. در شیوه‌نامه پیشین مدیریت بازار فولاد، قیمت‌های پایه برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا ۸۰درصد بهای فوب منطقه CIS تعیین شده بود. همین رقم نیز با انتقادات بسیاری مواجه شده بود و حالا وزیر صمت تصمیم گرفته تا قیمت پایه را ۱۰ درصد دیگر کاهش دهد. هرچند این تصمیم با مقاومت بورس کالا روبه‌رو شده است و از لحاظ قانونی، اجرای آن به تایید شورای‌عالی بورس نیاز دارد و سکاندار بازار سرمایه نیز ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیمات این‌چنینی تاکید کرده است که در بورس جایی برای قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد، اما همین خبر کافی بود تا سهامداران گروه‌های بزرگ و کالامحور بورس تهران فروشنده شوند. امری که در نهایت افت ۱.۸ درصدی شاخص کل بورس را رقم زد. این موضوع سبب شد تا مجدد سهامداران خرد از گردونه خرید سهام خارج شوند و در نقش فروشنده ظاهر شوند. در نهایت نیز حدود ۶۸۵ میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی  معامله‌گران حقیقی به حقوقی‌ جابجا شد.

 

چهارشنبه: سیاست‌های نسنجیده وزارت صمت در قیمت‌گذاری دستوری فولاد از یک سو و از سوی دیگر خبرهایی درخصوص تحریم ۱۶ شرکت مرتبط با صنایع فولاد ایران از سوی وزارت دارایی آمریکا، شاخص کل بورس را با نوسان منفی همراه کرد. به طوریکه در معاملات روز چهارشنبه نماگر اصلی بازار افت ۲.۹ درصدی را تجربه کرد و تا محدوده یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد عقب نشست. در این روز نیز همچنان حقوقی ها در جبهه خرید قرار گرفتند و خالص خرید یک هزار و ۵۵۸ میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.

 

به این ترتیب برآیند جابجایی ها در هفته منتهی به ۱۷ دی ماه به انتقال بیش از ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی ختم شد.

 

 

 

 

کدام صنایع در کانون توجه معامله گران قرار گرفت

 

بررسی صنایع مورد توجه بازیگران بورس در هفته گذشته نشان می دهد که بیشترین حمایت سهامدارت عمده از نمادهای گروه فلزات اساسی بوده است. به طوریکه حقوقی ها خالص خرید بیش از ۶۲۰ میلیارد تومانی را در این گروه ثبت کردند که ۳۴۰ میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید سهام در نماد فولاد مبارکه تعلق داشت. ملی مس ایران نیز در هفته گذشته با انتقال بیش از ۱۶۶ میلیارد تومان سهم در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبرو شد.

 

اما بیشترین خرید حقوقی ها و به عبارت دقیق تر حمایت آنها از سهام «شستا» بود. به طوریکه حقوقی ها خالص خرید ۳۸۰ میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند.

 

در میان نمادهای خودرویی نیز حقوقی ها بیشترین خرید را در نماد ایران خودرو داشتند و در نهایت ۲۷۰ میلیارد تومان نقدینگی در این نماد به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد. پالایش نفت اصفهان نیز در کانون توجه سهامداران حقوقی بود. بر این اساس بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «شپنا» جابجا شد.

 

در سمت مقابل سهامداران خرد بیشترین خرید را طی هفته گذشته در نمادهای گروه کاشی و سرامیک داشتند که با خالص خرید حدود ۶۷ میلیارد تومانی آنها همراه شد. بخش عمده ای از این خریدها نیز به جمع آوری سهام «کترام» تعلق داشت که خالص خرید بیش از ۳۰ میلیارد تومان بود.

 

در این هفته معامله گران حقیقی در خرید برخی سهام معدنی نیز اشتیاق نشان دادند که در صدر آن جمع آوری سهام توسعه معادن روی ایران بود. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در نماد «کروی» به بیش از ۴۴ میلیارد تومان رسید. باما نیز با جابجایی ۴۰.۵ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی از دیگر نمادهای مورد توجه در این هفته بود.

 

 

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics