تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

موضع بانک مرکزی ایران در قبال بیت کوین

بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، پیوستن مجدد به بازار مالی بین المللی به یکی از چالش های عمده اقتصاد ایران تبدیل شده است.

 

از این رو، می توان انتظار داشت که مقامات ایرانی از ظهور ارزهای دیجیتالی به عنوان بستری برای پرداخت های بین المللی استقبال کنند. با این وجود، بانک مرکزی ایران هنوز به صورت رسمی مجوزی برای استفاده از ارزهای مجازی صادر نکرده است.

 

بر اساس اعلام مقاماتبانک مرکزی ، در حال مطالعات اولیه در خصوص جنبه های فنی و حقوقی استفاده از چنین ارزهایی در ایران است. اما به نظر می رسد قبل از استفاده از این ارز ها، باید موانع فنی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی آن برطرف شود.
یکی از موانع موجود، عدم تمایل بانک مرکزی و دولت ایران نسبت به تبدیل ارزهای دیجیتال به بستر دیگری برای سرمایه گذاری های احتکاری در ایران است. به علاوه، تعدادی از نهادهای دولتی ایران نگران ظهور مجدد شرکت های به اصطلاح هرمی استفاده کننده از ارزهای مجازی هستند.


حقیقت این است که برخی از شرکت های واسطه ای در ایران سرمایه گذاری در بیت کوین را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند، در حالی معاملات بیت کوینی از نظر بورس ایران مجاز محسوب نمی شود. برای اینکه بیت کوین به یک ابزار سرمایه گذاری رسمی در ایران تبدیل شود، باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ایران برسد. بر اساس اعلام شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس، تصمیم گیری در مورد ارزهای مجازی هنوز نهایی نشده است.

 

برخی استدلال می کنند که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی به شرکت های ایرانی اجازه می دهد تا بدون داشتن حساب های بانکی و تسهیلات اعتباری از بانک های بین المللی به معاملات بین المللی مبادرت ورزند. اما بیت کوین به اندازه ای پرنوسان و نظارت نشده است که نمی توان انتظار داشت مقامات ایرانی به طور کامل استفاده از آن را تایید کنند. به علاوه، از نقطه نظر سیاسی، یکی از جنبه های کلیدی رسمیت یافتن بیت کوین در ایران این است که آیا دارایی های بیت کوینی ایران از نقطه نظر بلوکه شدن توسط امریکا یا هر کشور دیگری از امنیت ...

منبع خبر: تی نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics